Schiet op!! Ben al 1,5 uur wakker!!!
ach ik kon om 4 uur al niet meer slapen
Tot nog toe nog geen sneeuwvlokje gezien vandaag
![:) :)](/images/smilies/1.gif)
Komt er aan!! Hier in Koekelare(vogelvlucht zo'n 40 km naar Vlissingen) is het beginnen met sneeuwen
![](/images/userimages/forum/user_1307/131283.png)
ZATERDAG 19 JANUARI 2013
++ 19/01 12Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR SNEEUW EN IJZEL OP ZONDAG ++
Een lagedrukgebied over het noorden van Spanje trekt richting BE en zal morgen zondag van zuid naar noord over de regio trekken. In en ten oosten van de depressie is warme lucht aanwezig in de hoogte en zelfs aan de grond kan je tijdelijk dooien. West van de depressie blijft het waarschijnlijk vriezen. Gekoppeld aan de depressie is een occlusie aanwezig met daarop een intensiteit van 2-4 mm/3h. Uiteindelijk kan er morgen zo'n 3-7 mm neerslag vallen, het meeste over het zuiden van BE en westen van de regio.
Belangrijk is uiteraard het neerslagtype gezien de lagedruk deels gevuld is met zachte lucht. Ik ga ervan uit dat ten westen van Brussel, de neerslag als sneeuw zal vallen. In het centrum van BE kan dat een mengvorm zijn van sneeuw, sleet en zelfs tijdelijk ijzel. Over het oosten en zuidoosten, alsook over het zuidoosten van NL, is de kans op ijzel zeer reëel, want daar laten de progtemps een gevaarlijke ijsdriehoek zien. Na doortocht van de depressie gaat het overal opnieuw vriezen.
Er is een niveau 3 waarschuwing van kracht in een ruime zone ten oosten van Brussel voor kans op ijzel. Dit kan problematische gevolgen hebben gezien neerslagintensiteit in combinatie met de koude bodem die niet meteen zal ontdooien. Elders is er een niveau 2 van kracht voor sneeuw met een cumulatie rond 3-6 cm als richtwaarde. Gezien de onzekerheid over hogere waarden en het tijdstip (zondag) is een niveau 3 in deze gebieden niet opportuun. De sneeuw kan vooral over NL stuiven door de matige tot vrij krachtige oostenwind.
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
*Edit Debbieke: quote goed gezet!*
| Gewijzigd: 20 januari 2013, 10:09 uur, door Debbieke
Geldig van 20.01.2013 06:00 CET Tot 21.01.2013 07:00 CET
Sneeuw/IJzel/Bevriezing Gevaarniveau: Oranje
NL : De sneeuwzone breidt zich nu snel verder uit naar het centrum en het noorden van het land met kans op sneeuwophopingen. Over het hele land wordt er 5 cm sneeuw of iets meer verwacht. Deze namiddag gaat de sneeuw tijdelijk over in regen in het oosten van het land met daar kans op ijzel. Gladde en moeilijke berijdbare wegen.
![](/images/userimages/forum/user_1307/131284.gif)
Geldig: zondag 20 januari 2013 vanaf ca 08 uur gedurende ca 24 uur
Sneeuw/IJzel/Bevriezing Gevaarniveau: Geel
Kans op gladheid door bevriezing van natte weggedeelten, sneeuwresten of aanvriezing van vocht / Kans op gladheid door sneeuwval.
![](/images/userimages/forum/user_1307/131285.gif)
Ik ben ook weer wakker en t eerste wat ik deed is naar de radar kijken.
Ziet er goed uit al duurt t nog een paar uurtjes voor het begint hier.
Allemaal veel plezier vandaag