Kort geleden verliep januari met een temperatuur van 8 graden ! boven gemiddeld extreem warm. en vestigde daarmee een voorlopig januarirecord.
Gelukkig is de afwijking door deze koude periode genormaliseerd tot 0,2 graden boven het langjarig gemiddelde. Hiermee verloopt januari tot dusverre gemiddeld normaal.
Als de koude zoals verwacht nog een week weet stand te houden, zal januari na het warme begin vrij zeker gemiddeld kouder dan normaal eindigen.
DEP. HEAT COOL
MEAN MEAN FROM DEG DEG
YR MO MAX MIN MEAN NORM DAYS DAYS HI DATE LOW DATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 1 5.1 0.9 3.2 0.2 263 0 11.2 3 -11.3 17
(Situatie Midden-Delfland)
Met een score van 25,6 heeft deze winter in een reeks van 112 winters de 88e plaats.......Dat heeft toch niks te maken met jou vermoeden dat de sneeuw oostelijk gaat vallen of ben ik nou gek ?
Zou graag zien dat je je vermoeden onderbouwt en anders er bij vermeld dat t slechts een voor gevoel is.
Dan weet ik namelijk hoe serieus ik je moet nemen.
Klopt, het verhaal over het Hellmangetal staat dan ook in een ander onderwerp, om vewarring te voorkomen.
Dus inderdaad heeft mijn verhaal over het Hellmangetal niets te maken met de trekrichting van het sneeuwfront.
Je hoeft me overigens niet serieus te nemen.
Ik verklaar me desondanks nader.
Als ik kijk naar de momentele ligging en trekrichting van het aankomend neerslagfront lijkt deze zich in meer NO richting te gaan verplaatsen.
Thans ligt het in NO frankrijk tegen Luxemburg aan. Het neerslaggebied strekt zich van NO Frankrijk diagonaal naar het ZW van Frankrijk uit.
Gelet op het verwachte drukverloop en de ligging van het Laag zou het kunnen zijn dat het accent van de sneeuw op de meer Z, ZO en O regios van NL zou kunnen komen te liggen.
Zeker is dat allerminst omdat het systeem meer in de breedte kan verplaatsen en activeren.
| Gewijzigd: 20 januari 2013, 09:49 uur, door Marga
![:P :P](/images/smilies/9.gif)
Maar zou voor mij wel goed uitkomen!
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Dus inderdaad heeft mijn verhaal over het Hellmangetal niets te maken met de trekrichting van het sneeuwfront.
Je hoeft me overigens niet serieus te nemen.
Ik verklaar me desondanks nader.
Als ik kijk naar de momentele ligging en trekrichting van het aankomend neerslagfront lijkt deze zich in meer NO richting te gaan verplaatsen.
Thans ligt het in NO frankrijk tegen Luxemburg aan. Het neerslaggebied strekt zich van NO Frankrijk diagonaal naar het ZW van Frankrijk uit.
Gelet op het verwachte drukverloop en de ligging van het Laag zou het kunnen zijn dat het accent van de sneeuw op de meer Z, ZO en O regios van NL zou kunnen komen te liggen.
Zeker is dat allerminst omdat het systeem meer in de breedte kan verplaatsen en activeren.
Okee haha bedankt voor je uitleg
Geeff niet hoor maar ik haal mn eigen verwachtingen uit de berichten van de leden hier.
Vandaar dat ik vroeg om nadere verklaring
Ik denk zelf dat de trekrichting nog wel veranderd,
Dit denk ik omdat dit meestal het geval is met zo een frontje.
Zeker weten doen we het allemaal so wie so niet.
We gaan het zien, heb er in ieder geval zin in.
| Gewijzigd: 20 januari 2013, 00:35 uur, door Roxiejh
Menigmaal zijn we de laatste jaren door veel meer sneeuw verrast dan was voorzien.
Maar voor hetzelfde geld valt het tegen voor de liefhebbers.
Wat mij betreft, jammer voor de sneeuwliefhebbers daar, valt er in Friesland geen vlok!
Dat is goed voor het ijs!
Nooit zal iedereen tevreden zijn. De schaatsliefhebbers zullen met mij hopen dat er Friesland geen sneeuw gaat vallen, en de sneeuwliefhebbers hopen het omgekeerde.
Het gebied trekt NO maar ondertussen groeit het gebied langs de W kant aan om vervolgens heel de benelux aan te doen...
Ongeveer in het midden-oosten van NL zwakt het dan wat af, terwijl het aan de westelijk kant nog steeds intact blijft.
En later volgt het tweede front, wat dan zeker het Noorden van NL (en ook de rest van de Benelux), En die buienlijn zou dan blijven slepen over het noorden van NL om vervolgens weg te trekken.
Daarna nog enkele sneeuwbuitjes mogelijk, maar wel regionaal en dus geen front, dat heel het land opnieuw aandoet.
Denk dat het ongeveer zo zal moeten lopen.. Maar hoeveel er valt, gaat echt van gemeente, tot gemeente afhangen..
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
r, zondag 20 januari 2013, 0:48 uurDenk dat het ongeveer zo zal moeten lopen.. Maar hoeveel er valt, gaat echt van gemeente, tot gemeente afhangen.. We gaan t zien.
Het is altijd leuk om naar uit te kijken.
Net als met onweer ..
Dat is nog meer een verassing altijd.
Anyway dat gaat nog wel ff duren.
Eerst de winter nog lekker de gang laten gaan.
Hoe t ook went of keert.. De laatste weken waren super..
:D
Het is altijd leuk om naar uit te kijken.
Ja das waar, maar bij onweer heb je die grotere onzekerheid dat er wel ontladingen in die bui gaan zitten of niet( als er niets inzit heb je maar een bak met regen).... Nu is het gewoon afhankelijk, hoeveel sneeuw er gaat vallen( er gaat zowieso iets vallen).. Hoeveel sneeuw is het spannendste,(zou niet leuk meer zijn, moest je weten hoeveel er exact op voorhand ging vallen).
Dus is idd, altijd leuk om naar uit te kijken en morgen wat vroeger opstaan dan rond de middaguren
![:D :D](/images/smilies/5.gif)
Actueel, Neerslag:
![](/images/userimages/forum/user_11448/131276.jpg)
| Gewijzigd: 20 januari 2013, 01:41 uur, door thunderstorms_4ever
Actueel, Neerslag:
plaatje
Inderdaad, ik ben het ook al een beetje aan het volgen.
Zo lekker naar bed slapen en dan vroeg op staan om alles hier met jullie te volgen
Leuk he zo een site waar je met allemaal mensen zit die dezelfde hobby of passie hebben.
Om me heen hoor ik alleen maar: Bah sneeuw, ellende hier, ellende daar.
Pfff om gek van te worden.
Ik vind het altijd hylarisch hoe NL is ontregeld bij sneeuwval al is het natuurlijk erg vervelend voor de mensen.
Maar goed, ik ga lekker naar bed en ben er morgen weer vroeg bij
Welterusten en fijne dag morgen.
Ja vind ik ook atlijd raar, al de mensen om mij heen durven zelfs de weg niet op tijdens de winter met sneeuwval...
![:| :|](/images/smilies/7.gif)
Zal er morgen ook zeker en vast zijn, en trusten....
-----------------------------------------------------------------------
Actueel, en voor volgende uren:
Na middernacht valt er sneeuw vanaf het zuiden van het land. Rond 5u sneeuwt het over een groot deel van de Ardennen. Elders is het nog droog. De temperaturen veranderen nauwelijks en schommelen rond 5u tussen -4 en -7 graden. De wind blijft waaien uit oost tot noordoost, matig in het binnenland en matig tot vrij krachtig aan zee met daar uitschieters tot 50 km/u. In de Ardennen kan de wind sneeuwophopingen veroorzaken. Daar kan het verkeer moeilijk verlopen.
Bron: KMI
![](/images/userimages/forum/user_11448/131277.jpg)
Aandachtspunten.
WIND:
Oost tot noordoosten wind 4 Bft en soms 5 Bft, aan de kust 6 Bft. Boven het Waddengebied toenemend 7 tot 8 Bft, in het zuiden in de avond afnemend en tijdelijk krimpend. Aandachtspunt is de windsnelheid in het noorden van Nederland in combinatie met de sneeuwval zondagavond en maandagnacht (driftsneeuw) en de gevoelstemperaturen.
NEERSLAG:
Vanochtend van het zuiden uit sneeuw, op de occlusie en het frontale systeem bij het laag. Timing van alle modellen is nagenoeg gelijk, rond 6 UTC de eerste sneeuw in het zuidoosten, rond 12 UTC wordt het midden van het land bereikt, vanaf 18 UTC het noorden van het land. In Hirlam neemt de intensiteit van het gebied overdag wat af, EC en Harmonie houden een groter gebied continu in de sneeuw. In de nacht naar maandag activatie van het gebied. Hier wijkt Hirlam00 af van Hirlam06, activatie komt in de nieuwe run vanuit het zuidoosten en schuift dan over het midden van het land heen. Harmonie en EC hebben deze intensivering wat noordelijker. De neerslaghoeveelheden zijn ook hoger dan in de vorige run. De activatie is het gevolg van een 500 hPa trog. De neerslag loopt op maandag langzaam verder naar het noorden en verlaat in Hirlam00 pas in de avond het noorden. Neerslagsoort in het grootste deel van het land sneeuw. Accumulatie is wisselend in de verschillende modellen, EC berekent het minst (tot 5 cm), Hirlam voor het zuiden tot 5 cm, midden 3-5 cm vandaag, noorden bijna niets. In de nacht naar maandag in een strook over het midden van het land 5-10 cm in Hirlam, totale accumulatie zondag en maandag 5-10 cm, in de strook met de intensiefste neerslag in de nacht 10-15 cm totaal. Harmonie voor vandaag 5-10 cm over een groot deel van het land, voor maandag met name in het noorden 5-10 cm. Een ander aandachtspunt is de combinatie van sneeuw en wind. Boven het noorden van het land windkracht 5 boven land, waddengebied en kop van Noord Holland windkracht 6. Harmonie laat ook verder landinwaarts af en toe een 6 zien. Ander aandachtspunt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Hirlam00 laat de ijsregen weer over een wat groter gebied over het zuidoosten zien, ook over een deel van Brabant en Gelderland. Progtemps geven een duidelijk signaal voor een smeltlaag. In Hirlam tussen 9 en 15 UTC rond 3000 voet met een dikte van 1000 voet, temperatuur +1. Harmonie en EC zijn wat meer uitgesproken hiermee. Neso (zowel Hirlam als Harmonie) geven dit ook weer. Actueel meldingen van ijsregen/IJzel boven noordoost Frankrijk. Hirlam lijkt hier goed op te zitten.
ZICHT:
In de polaire droge lucht over het algemeen goede zichten, tijdens lichte sneeuw af en toe matig. Zondag en maandag sneeuwval matig en mogelijk ook slechte zichten. Zondag en maandag achter het sneeuwgebied mogelijk minder goede zichten.
Bron: Knmi
Er komen net veel sneeuwmeldingen al uit belgie luister maar een naar q-music !
| Gewijzigd: 20 januari 2013, 10:15 uur, door Debbieke