Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, AL.

13 Feb 2025 01:54:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Wayne, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, MS; Forrest, MS; Jefferson Davis, MS; Jones, MS; Lamar, MS; Marion, MS.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, MS; Jasper, MS; Jones, MS.

13 Feb 2025 01:54:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Choctaw, AL.

13 Feb 2025 01:54:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jones, MS.

13 Feb 2025 01:33:04

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, AL.

13 Feb 2025 01:33:03

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Choctaw, AL; Clarke, AL; Washington, AL.

13 Feb 2025 01:01:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, AL; Clarke, AL; Washington, AL.

13 Feb 2025 00:58:12

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jefferson Davis, MS; Jones, MS; Smith, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clarke, MS; Jasper, MS; Jones, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jasper, MS; Jones, MS; Smith, MS.

13 Feb 2025 00:32:58

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Walthall, MS.

13 Feb 2025 00:32:57

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Greene, MS.

13 Feb 2025 00:14:39

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jasper, MS; Jefferson Davis, MS; Jones, MS; Simpson, MS; Smith, MS.

13 Feb 2025 00:14:39
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
doppie
Lid
19 januari 2013, 14:30 uur | Bericht #383696
voor vandaag heb ik maar één woord: BRRRRR! Gevoelstemperatuur van -9 hier volgens buitenradar, ik geloof het gelijk! Die wind is echt gemeen! Ben benieuwd wat morgen gaat brengen, ik hoop geen ijzel! We zitten hier volgens het kaartje net op het randje tussen severe weather 2  en 3.
kempenn
Lid
19 januari 2013, 14:39 uur | Bericht #383697
wat een weer hebben we toch de laatste week, ik vroeg me af hoe het met de sneeuwkansen voor zondag is voor de regio West-Friesland in Noord-Holland, gezien ik daar maandag in alle vroegte weer de weg op moet om supermarkten te bevoorraden
Waarom deze advertentie?
Jenss
Moderator
19 januari 2013, 14:41 uur | Bericht #383698
ik denk dat er een serieus pak kan vallen vooral in west en oost vlannderen en antwerpen
spijtig genoeg ben ik wat ziekjes | Gewijzigd: 19 januari 2013, 14:44 uur, door Jenss
19 januari 2013, 14:42 uur | Bericht #383699
Citaat van kempenn, zaterdag 19 januari 2013, 14:39 uur wat een weer hebben we toch de laatste week, ik vroeg me af hoe het met de sneeuwkansen voor zondag is voor de regio West-Friesland in Noord-Holland, gezien ik daar maandag in alle vroegte weer de weg op moet om supermarkten te bevoorraden
Ik zou zeggen, kijk even op de wettercentrale kaarten op de vorige pagina. Volgens die kaarten sneeuwt het maandag ochtend nog steeds.

Maar het blijft natuurlijk allemaal gissen.
19 januari 2013, 14:49 uur | Bericht #383702
Ik zie de dooi nog niet komen hood...word steeds uitgesteld en de drukverdeling op de kaarten veranderen niet echt...alleen naar ee pluim kijken zegt ook niet alles
19 januari 2013, 14:54 uur | Bericht #383705
Heb zojuist even animatie gemaakt over de verwachte neerslag van GFS tot maandag avond 21:00

vdweste
Lid
19 januari 2013, 14:58 uur | Bericht #383707
Citaat van Berry Vaas, zaterdag 19 januari 2013, 14:49 uur Ik zie de dooi nog niet komen hood...word steeds uitgesteld en de drukverdeling op de kaarten veranderen niet echt...alleen naar ee pluim kijken zegt ook niet alles
Drukverdeling op kaarten verandert niet? Juist dat verandert (oceaandepressies bereiken Nederland en zorgen voor een zuidwest stroming) en daardoor wordt het idee gewekt dat het flink gaat dooien. JUIST de pluim zegt in dit geval dat het misschien wel mee zou kunnen vallen met de dooi.

Jasneker
Lid
19 januari 2013, 15:02 uur | Bericht #383708
Citaat van kempenn, zaterdag 19 januari 2013, 14:39 uur wat een weer hebben we toch de laatste week, ik vroeg me af hoe het met de sneeuwkansen voor zondag is voor de regio West-Friesland in Noord-Holland,(knip)
Gezien het sneeuwkaartje op de vorige pagina had je al kunnen concluderen dat in N.H. 10 cm sneeuw zal vallen, en met de verwachtte harde wind sneeuwduin(tjes) tot de mogelijkheden gaan behoren.
Volg morgen de weer berichten en hier het forum voor het laatste nieuws, bereid je voor op een moeilijke dag, warme kleding etc meenemen, door de wind zal het erg koud aanvoelen, en mocht je blijven staan blijf je toch warm.

Het heeft een voordeel de posts te lezen die vooraf gaan aan jouw post, dan heb je eigenlijk al antwoord op je vraag...;)

Groeten, Cor
marcuz
Lid
19 januari 2013, 15:08 uur | Bericht #383709
Ik hoor wel eens dat ijs nu niet hard aangroeit, maar ik neem aan dat met een harde wind het ijs juist harder gaat groeien. de temp die op het ijs ligt is dan vele mate lager. Hoe denken jullie hier over.
vdweste
Lid
19 januari 2013, 15:16 uur | Bericht #383710
Citaat van marcuz, zaterdag 19 januari 2013, 15:08 uur Ik hoor wel eens dat ijs nu niet hard aangroeit, maar ik neem aan dat met een harde wind het ijs juist harder gaat groeien. de temp die op het ijs ligt is dan vele mate lager. Hoe denken jullie hier over.
Ijs groeit langzamer bij een harde wind. Ijs voelt niet en dus is de gevoelstemperatuur ook niet van toepassing. Het ijs zal dus vandaag niet veel aangroeien.
karelk
Lid
19 januari 2013, 15:30 uur | Bericht #383715
Citaat van marcuz, zaterdag 19 januari 2013, 15:08 uur Ik hoor wel eens dat ijs nu niet hard aangroeit, maar ik neem aan dat met een harde wind het ijs juist harder gaat groeien. de temp die op het ijs ligt is dan vele mate lager. Hoe denken jullie hier over.
Stukje van weer.nl :

Wind
Andere belangrijke factoren voor het vormen van ijs zijn wind en luchtvochtigheid. Waait het stevig dan wordt de toplaag van het water (indien nog niet bevroren) doorgemengd. Hierdoor bevriest ze minder makkelijk, doordat het warmteverlies verspreid wordt over een dikkere laag.
Dit laatste betekent overigens ook dat als de wind na verloopt van tijd wél gaat liggen, open stukken water ineens toch heel snel dicht kunnen vriezen. Het water is immers in de voorgaande winderige periode over een dikkere (top)laag afgekoeld.
19 januari 2013, 15:31 uur | Bericht #383716
Citaat van vdweste, zaterdag 19 januari 2013, 15:16 uur Citaat van marcuz, zaterdag 19 januari 2013, 15:08 uur Ik hoor wel eens dat ijs nu niet hard aangroeit, maar ik neem aan dat met een harde wind het ijs juist harder gaat groeien. de temp die op het ijs ligt is dan vele mate lager. Hoe denken jullie hier over.
Ijs groeit langzamer bij een harde wind. Ijs voelt niet en dus is de gevoelstemperatuur ook niet van toepassing. Het ijs zal dus vandaag niet veel aangroeien.

Bij een hardere koude wind zal het water sneller afkoelen en dus het ijs ook sneller aangroeien.
het is natuurlijk wel de vraag of water snel kan bevriezen door de bewegingen van de wind.

Ook ik heb het fout gezien het stukje over de wind:|:P | Gewijzigd: 19 januari 2013, 15:38 uur, door maniactheman
winterman
Lid
19 januari 2013, 16:07 uur | Bericht #383718
Citaat van vdweste, zaterdag 19 januari 2013, 15:16 uur Citaat van marcuz, zaterdag 19 januari 2013, 15:08 uur Ik hoor wel eens dat ijs nu niet hard aangroeit, maar ik neem aan dat met een harde wind het ijs juist harder gaat groeien. de temp die op het ijs ligt is dan vele mate lager. Hoe denken jullie hier over.
De temperatuur is ongeveer - 4 graden geweest vandaag overdag ongeveer gelijk aan 1 cm ijs 

jcroon
Lid
19 januari 2013, 16:10 uur | Bericht #383720
Citaat van maniactheman, zaterdag 19 januari 2013, 15:31 uuBij een hardere koude wind zal het water sneller afkoelen en dus het ijs ook sneller aangroeien.
het is natuurlijk wel de vraag of water snel kan bevriezen door de bewegingen van de wind.

Ook ik heb het fout gezien het stukje over de wind:|:P
Het hangt er ook vanaf hoevele beroering in het water is geweest, als het heeeeel hard waait (nu niet zo van toepassing overigens) houdt d eberoering niet  meteen op en kan ook na dichtvriezen ervoor zorgen dat, er nog steeds wat minder koud watre van  baneden naar boven kan... Ik zeg bewist minder koud in plaast van warm want als je nu je vinger in het water steekt, olp welke diepte dan ook, dan  is die vinger zo "steenkoud", water onttrekt sneller warmte aan  je lichaam dus dat water van +1 of +2 graden is  in de praktijk qua uitwerking veel kouder dan die lucht die aanvoelt als -10...

Ik heb nog een slim idee, graag uit te voeren door iemand in de burt van water. Het zal veel vragen  beantwoorden. Hoe koud is het water eigenlijk, en dan vooral op verrschillende dieptes? Wie van de forumleden boort een gat in het water en laat even een thermometer zakken? Ik heb  ook het www afgezocht en  kan nergens een dergelijk onderzoek vinden.

Edit, aanvulling op de invloed van wind op ijsvorming,  met name  over de afkoeling door wind:
Citaat van weer.nl Luchtvochtigheid
Verder is de relatieve luchtvochtigheid belangrijk. Hoe minder vocht in de atmosfeer, hoe makkelijker vocht (vloeibaar of vast) verdampt. Omdat verdamping energie kost, levert een lagere luchtvochtigheid een snellere ijsgroei op. Dit effect speelt het sterkst als het er een windje staat. Dan wordt immers meer lucht per minuut aangevoerd en is de verdamping daarmee groter. Maar, zoals gezegd, als het té hard waait en het wateroppervlak nog niet is dichtgevroren, dan vertraagt dit juist ijsvorming.

| Gewijzigd: 19 januari 2013, 16:12 uur, door jcroon
karelk
Lid
19 januari 2013, 16:23 uur | Bericht #383721
Citaat van jcroon, zaterdag 19 januari 2013, 16:10 uurIk heb nog een slim idee, graag uit te voeren door iemand in de burt van water. Het zal veel vragen  beantwoorden. Hoe koud is het water eigenlijk, en dan vooral op verrschillende dieptes? Wie van de forumleden boort een gat in het water en laat even een thermometer zakken? Ik heb  ook het www afgezocht en  kan nergens een dergelijk onderzoek vinden.
Vrij nutteloos om dat na te gaan aangezien elke plek beinvloedt wordt door weer andere omstandigheden, beschutting, wind, temperatuur etc etc. Als je data verzameld van 1 locatie dan kan je die data niet toepassen op een andere locatie omdat daar de omstandigheden weer anders zijn.

Rijkswaterstaat houdt wel de watertemperaturen bij, dichtbijzijnde meetstation voor de elfstedenroute is: http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/rwsnl/awd.php?mode=html&projecttype=watertemperatuur&category=1&loc=KOBU&net=LMW

edit. bovenstaande link lijkt niet te werken, deze zou het wel moeten doen: http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/watertemperatuur.aspx?cookieload=true

De watertemperatuur bij dat station is in 5 en halve dag tijd zo'n 3.5 graden gedaald, en de huidige temperatuur is net boven de 0. 

| Gewijzigd: 19 januari 2013, 16:24 uur, door karelk
markietje
Lid
19 januari 2013, 16:36 uur | Bericht #383723
Jongens, het is afwachten wat de neerslag van zondag en maandag gaat brengen om te weten wat voor temps we de komende tijd krijgen
siemen
Lid
19 januari 2013, 17:16 uur | Bericht #383727
om hoelaat zal de sneeuw morgen in west-vlaanderen arriveren ,?
ijsfreak, sneeuwfreak, WINTERFREAK
casnrt
Lid
19 januari 2013, 17:19 uur | Bericht #383729
@ Siemen: om 7u 15min en 13 sec.  Het kan ook 14 sec zijn:|
jcroon
Lid
19 januari 2013, 17:21 uur | Bericht #383730
Citaat van markietje, zaterdag 19 januari 2013, 16:36 uur Jongens, het is afwachten wat de neerslag van zondag en maandag gaat brengen om te weten wat voor temps we de komende tijd krijgen En dan nog niet helemaal, het moet dan ook goed helder zijn wil het echt afkoelen.

Ossekop
Lid
19 januari 2013, 17:21 uur | Bericht #383731
Koude en de chill lijken alleszins mee te vallen in Oss

De temps zijn op dit moment wel weer hard aan het kelderen. Het is wel bewolkt dus het zal op den duur wel getemperd worden.
De eerste sneuw (vanuit het zuiden uit) verwacht ik, uitgaande van de radar, pas over een uur of 10/11. Maastricht eo denk ik een uurtje eerder.
Het is natte vinger werk, kijk nu alleen naar de snelheid waarmee de buien zich verplaatsen.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
5 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 5 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.905 topics, welke bij elkaar 448.602 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.613 leden.
Het nieuwste lid is kruij182.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
5 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 60 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 60, lezen 4 mensen het topic "Winterverwachting 2012 --- 2013 + Discussie (Deel 4)".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden