Ik zou zeggen, kijk even op de wettercentrale kaarten op de vorige pagina. Volgens die kaarten sneeuwt het maandag ochtend nog steeds.
Maar het blijft natuurlijk allemaal gissen.
Drukverdeling op kaarten verandert niet? Juist dat verandert (oceaandepressies bereiken Nederland en zorgen voor een zuidwest stroming) en daardoor wordt het idee gewekt dat het flink gaat dooien. JUIST de pluim zegt in dit geval dat het misschien wel mee zou kunnen vallen met de dooi.
Gezien het sneeuwkaartje op de vorige pagina had je al kunnen concluderen dat in N.H. 10 cm sneeuw zal vallen, en met de verwachtte harde wind sneeuwduin(tjes) tot de mogelijkheden gaan behoren.
Volg morgen de weer berichten en hier het forum voor het laatste nieuws, bereid je voor op een moeilijke dag, warme kleding etc meenemen, door de wind zal het erg koud aanvoelen, en mocht je blijven staan blijf je toch warm.
Het heeft een voordeel de posts te lezen die vooraf gaan aan jouw post, dan heb je eigenlijk al antwoord op je vraag...;)
Ijs groeit langzamer bij een harde wind. Ijs voelt niet en dus is de gevoelstemperatuur ook niet van toepassing. Het ijs zal dus vandaag niet veel aangroeien.
Stukje van weer.nl :
Wind
Andere belangrijke factoren voor het vormen van ijs zijn wind en luchtvochtigheid. Waait het stevig dan wordt de toplaag van het water (indien nog niet bevroren) doorgemengd. Hierdoor bevriest ze minder makkelijk, doordat het warmteverlies verspreid wordt over een dikkere laag.
Dit laatste betekent overigens ook dat als de wind na verloopt van tijd wél gaat liggen, open stukken water ineens toch heel snel dicht kunnen vriezen. Het water is immers in de voorgaande winderige periode over een dikkere (top)laag afgekoeld.
Ijs groeit langzamer bij een harde wind. Ijs voelt niet en dus is de gevoelstemperatuur ook niet van toepassing. Het ijs zal dus vandaag niet veel aangroeien.
Bij een hardere koude wind zal het water sneller afkoelen en dus het ijs ook sneller aangroeien.
het is natuurlijk wel de vraag of water snel kan bevriezen door de bewegingen van de wind.
Ook ik heb het fout gezien het stukje over de wind | Gewijzigd: 19 januari 2013, 15:38 uur, door maniactheman
Ijs groeit langzamer bij een harde wind. Ijs voelt niet en dus is de gevoelstemperatuur ook niet van toepassing. Het ijs zal dus vandaag niet veel aangroeien. De temperatuur is ongeveer - 4 graden geweest vandaag overdag ongeveer gelijk aan 1 cm ijs
het is natuurlijk wel de vraag of water snel kan bevriezen door de bewegingen van de wind.
Ook ik heb het fout gezien het stukje over de wind Het hangt er ook vanaf hoevele beroering in het water is geweest, als het heeeeel hard waait (nu niet zo van toepassing overigens) houdt d eberoering niet meteen op en kan ook na dichtvriezen ervoor zorgen dat, er nog steeds wat minder koud watre van baneden naar boven kan... Ik zeg bewist minder koud in plaast van warm want als je nu je vinger in het water steekt, olp welke diepte dan ook, dan is die vinger zo "steenkoud", water onttrekt sneller warmte aan je lichaam dus dat water van +1 of +2 graden is in de praktijk qua uitwerking veel kouder dan die lucht die aanvoelt als -10...
Ik heb nog een slim idee, graag uit te voeren door iemand in de burt van water. Het zal veel vragen beantwoorden. Hoe koud is het water eigenlijk, en dan vooral op verrschillende dieptes? Wie van de forumleden boort een gat in het water en laat even een thermometer zakken? Ik heb ook het www afgezocht en kan nergens een dergelijk onderzoek vinden.
Edit, aanvulling op de invloed van wind op ijsvorming, met name over de afkoeling door wind:
Citaat van weer.nl Luchtvochtigheid
Verder is de relatieve luchtvochtigheid belangrijk. Hoe minder vocht in de atmosfeer, hoe makkelijker vocht (vloeibaar of vast) verdampt. Omdat verdamping energie kost, levert een lagere luchtvochtigheid een snellere ijsgroei op. Dit effect speelt het sterkst als het er een windje staat. Dan wordt immers meer lucht per minuut aangevoerd en is de verdamping daarmee groter. Maar, zoals gezegd, als het té hard waait en het wateroppervlak nog niet is dichtgevroren, dan vertraagt dit juist ijsvorming.
| Gewijzigd: 19 januari 2013, 16:12 uur, door jcroon
Vrij nutteloos om dat na te gaan aangezien elke plek beinvloedt wordt door weer andere omstandigheden, beschutting, wind, temperatuur etc etc. Als je data verzameld van 1 locatie dan kan je die data niet toepassen op een andere locatie omdat daar de omstandigheden weer anders zijn.
Rijkswaterstaat houdt wel de watertemperaturen bij, dichtbijzijnde meetstation voor de elfstedenroute is: http://www.rijkswaterstaat.nl/apps/geoservices/rwsnl/awd.php?mode=html&projecttype=watertemperatuur&category=1&loc=KOBU&net=LMW
edit. bovenstaande link lijkt niet te werken, deze zou het wel moeten doen: http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/watertemperatuur.aspx?cookieload=true
De watertemperatuur bij dat station is in 5 en halve dag tijd zo'n 3.5 graden gedaald, en de huidige temperatuur is net boven de 0.
| Gewijzigd: 19 januari 2013, 16:24 uur, door karelk
De temps zijn op dit moment wel weer hard aan het kelderen. Het is wel bewolkt dus het zal op den duur wel getemperd worden.
De eerste sneuw (vanuit het zuiden uit) verwacht ik, uitgaande van de radar, pas over een uur of 10/11. Maastricht eo denk ik een uurtje eerder.
Het is natte vinger werk, kijk nu alleen naar de snelheid waarmee de buien zich verplaatsen.