Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chambers, AL; Lee, AL.

13 Feb 2025 07:29:37

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Copiah, MS; Lawrence, MS; Lincoln, MS.

13 Feb 2025 06:51:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Franklin, MS; Lincoln, MS.

13 Feb 2025 06:51:31

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jefferson Davis, MS; Lamar, MS; Marion, MS.

13 Feb 2025 06:51:30

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lowndes, AL; Montgomery, AL.

13 Feb 2025 06:43:16

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, AL; Monroe, AL; Wilcox, AL.

13 Feb 2025 06:27:56

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Monroe, AL; Wilcox, AL.

13 Feb 2025 05:15:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Monroe, AL.

13 Feb 2025 05:15:02

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, AL; Monroe, AL.

13 Feb 2025 04:36:53

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Choctaw, AL.

13 Feb 2025 01:54:47

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Wayne, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Covington, MS; Forrest, MS; Jefferson Davis, MS; Jones, MS; Lamar, MS; Marion, MS.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Clarke, MS; Jasper, MS; Jones, MS.

13 Feb 2025 01:54:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Choctaw, AL.

13 Feb 2025 01:54:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Covington, MS; Jones, MS.

13 Feb 2025 01:33:04
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
19 januari 2013, 00:43 uur | Bericht #383616
Citaat van Sneeuwstorm, vrijdag 18 januari 2013, 20:46 uur Citaat van siemen, vrijdag 18 januari 2013, 20:36 uur 8| hier in wulpen(koksijde) plots grote vlokken   en ik zie niets op buienradar hoe kan dat nu ??  weet iemand meer ??
Op www.sneeuwradar.nl zie je wel iets. Enkele sneeuwbuien precies over de gehele lengte van de Belgische kust.

Ik woon in Koekelare (25km van de kust) en indd het begint te sneeuwen
| Gewijzigd: 19 januari 2013, 00:47 uur, door michael1991
19 januari 2013, 01:21 uur | Bericht #383617
Ben toch benieuwd tot hoever het sneeuwgebied het vol gaat houden. Het zal helaas wel veelal lichte sneeuw zijn...
Waarom deze advertentie?
19 januari 2013, 01:26 uur | Bericht #383618
Hier in regio Antwerpen nog steeds geen sneeuwvlokjes... Zal seffens waarschijnlijk wel zijn, als het actievere deel over trekt( als hij het haalt tot hier).

Edit: (01:46). Boom meld eerste sneeuwvlokjes :D | Gewijzigd: 19 januari 2013, 01:49 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
19 januari 2013, 03:42 uur | Bericht #383619
23.41 knmi

NEERSLAG:

Voor zaterdag berekenen de modellen geen neerslag. Aandachtspunt hierbij is wel de occlusie boven Noord Frankrijk; deze beweegt in alle modellen noordwaarts en komt op zaterdagochtend in de buurt van onze zuidgrens te liggen, maar in alle modellen deactiveert deze. Zowel Hirlam, EC als Harmonie laten geen neerslag boven ons land zien. Dit blijft wel iets om in de gaten te houden. Een ander punt van aandacht is eventuele onderkoelde neerslag die uit de SC-velden zou kunnen vallen. Modellen laten dit niet zien. Werd vrijdagavond wel boven Duitsland gemeld. Als dit het geval is, zal het zeer licht zijn. We noemen dit niet in de verwachting Op zondag vanuit het zuiden sneeuw. Hier verschillen in beschrijving tussen de modellen. Harmonie geeft al vanaf 2 UTC wat lichte sneeuw boven het zuidoosten (uit de occlusie), Hirlam en EC zijn later en geven pas in de ochtend de eerste neerslag (rond 6 UTC). Neerslag bereikt in de middag het midden van het land en ligt in de avond (18 UTC) over vrijwel het gehele land, hoewel Hirlam en EC het uiterste noorden dan nog droog hebben. Neerslag valt in het grootste deel van het land als sneeuw. Neerslaghoeveelheden tot zondag 18 UTC tot 5 mm in het zuidoosten in Hirln 4 mm in EC. Harmonie komt met 5 mm over een groter gebied over de zuidelijke helft. Neerslag intensiveert later in de nacht naar maandag boven het noorden van het land. Criteria lijken niet gehaald te worden, hoewel we er rekening mee moeten houden, dat de sneeuw meer naar het noorden kouder is en daarmee waarschijnlijk luchtiger. Een ander punt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Daar komt duidelijk warmere lucht binnen op hoogte, waarbij Hirlam een duidelijk signaal voor ijsregen geeft over een groot gebied over het zuidoosten. Progtemp van Beek laat een smeltzone zien op tussen 3000 en 5000 voet met een temperatuur van max + 2 graden. In Harmonie komt de temperatuur op deze hoogte tot net bij de 0 graden, ditzelfde geldt voor EC.

update later in de morgen

Bron: Knmi
there can be only one
19 januari 2013, 05:38 uur | Bericht #383620
Ook op de blog vind u nu een update omwille van zondag !

http://belgium-weather.blogspot.be/
www.belgium-weather.blogspot.be
Tatanka
Lid
19 januari 2013, 07:09 uur | Bericht #383621
Update knmi 4.36 uur korte termijn

Neerslag zondag
Op zondag vanuit het zuiden sneeuw. Hier verschillen in beschrijving tussen de modellen. Harmonie00 geeft al vanaf 4 UTC (Harmonie 18 gaf dit van 02 UTC) wat lichte sneeuw boven het zuidoosten (uit de occlusie), Hirlam (vanaf 7 UTC) en EC18 (vanaf 9 UTC) zijn later en geven pas in de ochtend de eerste neerslag (rond 6 UTC). Neerslag bereikt in de middag het midden van het land en ligt in de avond over vrijwel het gehele land, hoewel Hirlam en EC het uiterste noorden dan nog droog hebben. Hirlam00 is iets langzamer dan Hirlam18. Neerslag valt in het grootste deel van het land als sneeuw. Het zwaartepunt van de neerslag gaat in alle modellen west van ons langs over de Noordzee. Neerslaghoeveelheden tot maandag 00 UTC tot 3 mm in het zuidoosten in Hirlam en 4 mm in EC. Harmonie komt met 5 mm over een groter gebied over de zuidelijke helft en enkele plekken met 5-10 mm. Neerslag intensiveert later in de nacht naar maandag boven het noorden van het land. Criteria lijken niet gehaald te worden, hoewel we er rekening mee moeten houden, dat de sneeuw meer naar het noorden kouder is en daarmee waarschijnlijk luchtiger. Een ander punt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Daar komt duidelijk warmere lucht binnen op hoogte, waarbij Hirlam een duidelijk signaal voor ijsregen geeft over een groot deel van het zuidoosten. Progtemp van Beek laat een smeltzone zien op tussen 3000 en 5000 voet met een temperatuur van max + 2 graden. In Hirlam00 is het gebied met ijsregen wel minder prominent als in Hirlam18. In Harmonie komt de temperatuur op deze hoogte tot net bij de 0 graden, ditzelfde geldt voor EC. Harmonie geeft wel wat een ijzelsignaal, wat net het zuidoosten schampt. Harmonie heeft in de progtemp van Beek zondagmiddag nu wel een laag die tijdelijk boven nul uitkomt, ook EC18 laat dit nu wat explicieter zien.

TEMPERATUUR:
Temperaturen op dit moment tussen -1,5 en -4 graden, dit is enkele graden hoger dan de modellen ons voorschotelen. Zaterdag overdag Tx -3 tot -4 graden (dankzij aanvoer van koudere lucht). Gevoelstemperatuur morgen rond -10 graden. In de nacht naar zondag Tmin -4 tot -7 graden. Gevoelstemperatuur zou in het oosten, maar ook aan de kust rond -15 graden kunnen uitkomen volgens de JAG/TI-methode. Zondag overdag Tx rond -3 graden, alleen in het zuidoosten zou de temperatuur kortstondig boven nul kunnen komen; komt mogelijk even in de warme sector. Hirlam doet dit niet, Harmonie en EC wel.

Bron: Knmi
there can be only one
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
19 januari 2013, 08:45 uur | Bericht #383627
Animatie van de recente Hirlam-run ivm met de sneeuw voor morgen.

| Gewijzigd: 19 januari 2013, 09:33 uur, door Bart Standaert
BartS
Klapper
Lid
19 januari 2013, 08:54 uur | Bericht #383628
Citaat van Bart Standaert, zaterdag 19 januari 2013, 8:45 uur Animatie van de recente Hirlam-run ivm met de sneeuw voor morgen.

Ziet er weer goed uit voor de sneeuwliefhebbers in het zuidwesten
you are a god amongst insects
Callie-P
Moderator
19 januari 2013, 09:32 uur | Bericht #383629
Leeeeeeeeeeekkker .. het is hier pakweg een graad of drie onder nul maar de wind maakt het een stukje kouder..  net nog -9 gevoels-temperatuur (!) Verderop in het noorden is het zelfs nog kouder.. wat een heerlijk winterweer !

De kreten "11-steden, ijsmeester , wak en de disussie dat het strooizout al weer zo ver op is" beheersen het land. Maar wat gaat er nou gebeuren ?
Het is allemaal erg onzeker, ik zelf denk dat de vorst ook na volgende week wel eens zou kunnen blijven. EC heeft het ook nog wel aardig met ons voor en laat pas op zeer lange termijn de vorst wat opschuiven .
Kortom voorlopig zitten we in de vorst en blijven we erin ..

Op Weer.nl staat wel een leuk stukje over de 11-steden en ook daar heeft men wel vertrouwen in de winter..
Source : http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/07873e5fa7766e907d9433f3cf4e667c/article/elfstedentocht_volgende_week_nog_niet.html

Citaat uit het stukje:
     De kou blijft nog even

Voorlopig houdt de kou nog aan al doet een aantal Atlantische storingen met zachte lucht wel zijn best ons land binnen te dringen. Hooguit tijdelijk kan deze mildere lucht ons bereiken, begin volgende week wellicht voor de zuidelijke helft van het land, maar de kans is groot dat ook dat niet gebeurt. Het noorden van het land blijft in ieder geval de komende 10 dagen in de vorst.

Na het wegtrekken van de storing van begin volgende week voorziet de nieuwste run van het ECMWF (00 uur) namelijk een verscherping van de vorst. Door aanzuiging van koude lucht vanuit het oosten gaat het harder vriezen. Wederom is de mate waarin het gaat vriezen ook dan afhankelijk van wolken en wind en kan het matig, maar mogelijk in de nachten ook weer streng gaan vriezen, waardoor de ijsgroei een verdere impuls krijgt.

En morgen weer sneeuw.. jummie !  wat worden we toch verwend !
Zoals ik al eerder schreef worden de sneeuwverwachtingen constant bijgesteld. Ook heb ik toen ook ook gewezen op mogelijk veel sneeuwval zo-ma nacht,

kijk nu eens naar de onderstaande kaart.. matige sneeuwval.. in het hele land.. Ik zeg 18 cm die ik al had ( Den Haag) plus 18 cm die gaat vallen ( ja dit is misschien wat overdreven )

| Gewijzigd: 19 januari 2013, 09:42 uur, door Callie-P
19 januari 2013, 09:39 uur | Bericht #383631
laten we hopen dat er maar een flinke pak morgen mag vallen. heb er iig veel zin in :)
Born to be wild!
19 januari 2013, 09:44 uur | Bericht #383632
Callie-P? kun jij elke ochtend zo'n stukje schrijven? Ik word gewoon blij wakker door jou..
Callie-P
Moderator
19 januari 2013, 10:05 uur | Bericht #383634
Citaat van Anne-Marije, zaterdag 19 januari 2013, 9:44 uur Callie-P? kun jij elke ochtend zo'n stukje schrijven? Ik word gewoon blij wakker door jou..
hheehe ik zal het proberen
hieronder ook een kaartje van de actuele gevoelstemperatuur.. hier krijg ik nou echt een "erwtensoep" en "ik doe de verwarming nog wat hoger" gevoel bij

Let wel GEVOELS temperatuur en deze is dusdanig laag dat je uit moet kijken voor bevriezing.

Source : http://www.weerplaza.nl/actueel/
Bij een gevoelstemperatuur onder -10°C is gevaar voor koudeletsel (beschadiging van de huid door het ontstaan van ijskristallen in het huidweefsel, vernauwing van bloedvaten). Dit geldt voor onbeschermde huid. Indien de gevoelstemperatuur onder de -15°C komt, kan koudeletsel binnen een uur optreden, onder de -20°C binnen een half uur.

jcroon
Lid
19 januari 2013, 10:35 uur | Bericht #383638
Citaat van fries1984, vrijdag 18 januari 2013, 22:59 uur Zeer benieuwd naar de nieuwe run. Ijsaangroei was hier in balk afgelopen nacht minimaal. Media denkt er nog steeds anders over, zojuist 2 studio/montage busjes met grote schotels op het dak gespot... Zucht Ha maar was jij niet één van de eersten hier die zei dat het ijs goed was, dat er meteen al gestopt  had moeten worden met bemaling?
Maar het gaat nog lang duren, gisteren kwam ik op een site van een weerstation in Dongjum terecht, voor de niet Friezen (waaronder ikzelf, ik moest ook even googelen) en misschien ook wel wat  Friezen (er zijn niet zoveel mensen die precies weten waar iedere dorp in je eigen provincie ligt), dat ligt net boven Franeker, volgens mij zoelfs aan de route. Helaas is  die site vandaag net in ombouw dus je moet het doen met een plaatje dat ik gisteren met de camera maakte van het scherm (ik kon  geen plaatje opslaan).

Dat zet  daar in ieder geval nog geen echte zoden aan de dijk. Vandaar dat ik tegen alle schaatsliefhebbers en tochtenvolgesn zeg: Staar je niet blind op de pluim van Noord-oosr, kijk ook  naar de pluim van Noord.

Bron:
http://www.meteonoordwest.nl/
(Let op, site wordt vandaag herbouwd., dus is nu net te zien)

19 januari 2013, 10:40 uur | Bericht #383639
Morgen dus sneeuw en meer naar het noorden toe word ie actiever? als ik het goed begrijp. das mooi rot allemaal, ijs groeit niet snel en met alle sneeuw kunnen we het wel weer vergeten.

Maar goed de kleine meertjes en sloten houden wel en is nu prachtig schaats ijs. | Gewijzigd: 19 januari 2013, 10:43 uur, door steffantje
Jasneker
Lid
19 januari 2013, 10:52 uur | Bericht #383640
Redelijke vorst vannacht in Sneek, -6 nu nog -5, maar wel een stevige noord/ooster windkracht 5 met uitschieters naar 6.
Morgen met de Sneeuw windkracht 4 a 5 genoeg om de sneeuw als die droog is, en dat word hier ook verwacht, van de vlakke oppervlaktes weg te waaien, zodat hopelijk de meeste ijsvloeren relatief schoon blijven.

In de dorpen en steden in de luwte is dat een ander verhaal, maar op de grote buiten oppervlaktes zal de sneeuw van de vlakke gladde ijsvloer waaien.
Net even buiten geweest en inderdaad de wind maakt het heel guur en koud, ik heb een goede winterjas, maar de wind ging daar vrolijk doorheen, en ik ben dan ook maar snel weer naar binnen gegaan, waar het 18 graden is in de kamer, warm genoeg voor mij.

Nog wat onzekerheden over de hoeveelheden sneeuw die hier verwacht worden, van 3 tot 8 cm sneeuw als ik de bronnen en verwachtingen doorlees.
Morgenvroeg met de laatste verwachtingen zullen we meer weten.

Geniet van wat je nu hebt, wil je naar buiten, kleed je goed aaan volgens de laagjes methode
Voor de rest ga ik de posts hier maar weer wat volgen .
Veel plezier allemaal.
Groeten, Cor
wappy
Lid
19 januari 2013, 11:11 uur | Bericht #383642
Word behoorlijk wat sneeuw verwacht in het westen, oftewel word weer chaos in randstad.
19 januari 2013, 11:12 uur | Bericht #383643
deze run lijkt beter te zijn voor het centrum qua sneeuw dan he 
verbeter indien nodig
onweersdagen 2016 (0)
Ossekop
Lid
19 januari 2013, 11:12 uur | Bericht #383644
Pluim voor ZO doet me anders niet zo heel erg blij maken. Ik zie toch een duidelijk warmere tendens aankomen bij meerdere leden.

Aankomende week lijken de temps nog redelijk te zakken, met overdag matige vorst, maar vanaf het weekend komt de 0 toch weer in zicht.
Hoewel... toch nog 8 dagen vorst in de pluim! Met de afgelopen dagen achter de rug is het toch wel een mooie tijd geweest. In de zomer zie je minder vaak van zulke lange periodes met 25+ graden.

Het zou vanf dat weekend ook nog eens nat kunnen worden denk ik zo. (Voorlopig einde van de koude periode)

| Gewijzigd: 19 januari 2013, 11:24 uur, door Ossekop
Roxiejh
Lid
19 januari 2013, 11:13 uur | Bericht #383645
Goede morgen allemaal, Weer een lekker winters daggie op de teller er bij. Word je toch weer vrolijk van !! Spannend wat er morgen gaat gebeuren. Ik ga jullie weer vrolijk volgen vandaag.
Pure Nature, Just Love It .. Handle With Care, Love 'Nd Respect
Jenss
Moderator
19 januari 2013, 11:16 uur | Bericht #383647
Citaat van Ossekop, zaterdag 19 januari 2013, 11:12 uur Pluim voor ZO doet me anders niet zo heel erg blij maken. Ik zie toch een duidelijk warmere tendens aankomen bij meerdere leden.

Aankomende week lijken de temps nog redelijk te zakken, met overdag matige vorst, maar vanaf het weekend komt de 0 toch weer in zicht.
Hoewel... toch nog 8 dagen vorst in de pluim! Met de afgelopen dagen achter de rug is het toch wel een mooie tijd geweest. In de zomer zie je minder vaak van zulke lange periodes met 25+ graden.

pluim is al serieus verbetert ten opzichte van gisteren,gisteren was er geen een lid dat op het einde onder nul ging,nu zijn het er al 5
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.905 topics, welke bij elkaar 448.602 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.613 leden.
Het nieuwste lid is kruij182.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 220 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 220, lezen 4 mensen het topic "Winter 2009 discussietopic".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden