Dan valt er toch wel meer dan 4 a 5 cm of zie ik dat verkeerd?
Windsnelheid op Zondag windkracht 3 dat valt best mee.
Hoeveelheid kan nog veel aan veranderen per plaats, maar gezien de laatste kaaarten en hoeveelheden per uur opgeteld kan dat 4 a 5 cm zijn, maar dat is nu nog ver vooruit kijken en -per plaats- verschillend.
Op de dag zelf - Zondag- naar het weer zien en de modellen volgen, we zien nu al per 12 uur de modellen enorm verschillen, en zo is het ook met verwachte neerslag.
Soms zie je 2 plaatsen vlak bij elkaar met enorme verschillen in neerslag uit dezelfde bui.
![8| 8|](/images/smilies/6.gif)
Op www.sneeuwradar.nl zie je wel iets. Enkele sneeuwbuien precies over de gehele lengte van de Belgische kust.
Aan de hand van de laatste uitdraai is en blijven de vooruitzichten ronduit winters voor Nederland. In grote lijnen verandert er weinig aan het scenario van hoge luchtdruk ten noorden van onze omgeving en lagedruk dat zijn heil zoekt op zuidere breedtes. Er zijn wel nuance verschillen te bespeuren richting eind volgende week waarin het Amerikaanse GFS een IJslanddepressie wat meer invloed toedicht ten aanzien van het Noordzeegebied. Het Europese ECMWF moet van deze verzachting niets weten en laat tegen die tijd de hoogterug ten noorden van ons land intact en voorziet zelfs een verscherping van de kou tegen die tijd. Grote tegenstrijdigheden dus welke we wel vaker zien aan het eind van de verwachtingstermijn maar voorlopig op en top winters dus.
Iets dichterbij kijkend zien we aanstaande zondag trouwens een storing op de vertrouwde manier ten zuiden van Nederland langstrekken waardoor de sneeuwkansen tijdelijk gaan toenemen. Het occluderende front (koufront dat warmtefront heeft ingehaald) schampt tegen die tijd het zuiden van het land waardoor er sneeuw van betekenis kan gaan vallen. Hoeveel centimeter dit zou kunnen gaan opleveren is nog wat onzeker en ook bij de noordelijke begrenzing ervan zet ik zo mijn vraagtekens. We zien het wel de komende dagen waarbij we ook moeten gaan afwachten in hoeverre de vorst de aankomende nachten aanwezig zal kunnen gaan zijn. De hardnekkige bewolking frustreert de nachtelijke uitstraling enorm waardoor het de afgelopen nacht niet veel verder heeft kunnen afkoelen dan tussen de -2 en de -5 graden C! Wat dat betreft slecht nieuws voor de Elfstedenliefhebbers onder ons waarbij de hysterie in ons land weer tot flinke hoogte aan het stijgen is!
@johan alpenweer | Gewijzigd: 18 januari 2013, 21:35 uur, door Berry Vaas
Ja jammer dan laten we gewoon afwachten wat zich na zondag of maandag gaat afspelen, want ik heb het al eens eerder gezegd onze moderne apparatuur blijkt toch niet altijd zo te werken zoals het zou moeten. Wat ik denk is dat er na maandag , opnieuw koude vrieslucht uit het oosten binnesijpelt, ben geen profeet, maar gezien de luchtdruk verdelingen kan het toch echt vriezen of dooien. Ga hier als laaste niet van uit, maar heb weinig vertouwen in al die mooie kaartjes. En dit is al jaren zo.
Laat je niks wijs maken, want dit is al vele malen gebleken dat termijnverwachtingen op langere termijn nooit uitkomen.
Ik kijk ook naar het dierengedrag, en de mollen gaan molshopen maken en dat is of kan een teken zijn dat de temperatuur boven nul gaat komen.
Doe er wat mee??
Doe er wat mee??
Niet verkeerd bedoeld, maar als mollen bulten gaan maken komt er kou aan ze gaan juist dieper de grond in. Dat is mij een x verteld.
Maar aan gedrag van dieren kan je het zien alleen neem ik het niet altijd serieus want heb nu een broedse kip terwijl het gewoon vriest, zoiets verwacht je niet midden in de winter maar eerder lente of zomer.
1 ding is zeker de winter blijft nog even en hoelang die blijft is afwachten(ik hoop nog een mooi poosje) maar mocht dat niet zo zijn hebben we ieder geval toch 2 weken winter gehad. Schaatsen sneeuw wat wil je nog meer.
| Gewijzigd: 18 januari 2013, 21:03 uur, door steffantje
Ja jammer dan laten we gewoon afwachten wat zich na zondag of maandag gaat afspelen, want ik heb het al eens eerder gezegd onze moderne apparatuur blijkt toch niet altijd zo te werken zoals het zou moeten. Wat ik denk is dat er na maandag , opnieuw koude vrieslucht uit het oosten binnesijpelt, ben geen profeet, maar gezien de luchtdruk verdelingen kan het toch echt vriezen of dooien. Ga hier als laaste niet van uit, maar heb weinig vertouwen in al die mooie kaartjes. En dit is al jaren zo.
Laat je niks wijs maken, want dit is al vele malen gebleken dat termijnverwachtingen op langere termijn nooit uitkomen.
Ik kijk ook naar het dierengedrag, en de mollen gaan molshopen maken en dat is of kan een teken zijn dat de temperatuur boven nul gaat komen.
Doe er wat mee??
helemaal mee eens. kijk ook altijd naar de natuur. helaas doen ze daat ook niet aan hele lange termijn voorspelling maar een paar dagen tot week vooruit is zeker heel betrouwbaar
Ze hebben niks voorspeld toch voor vannacht?
Kan in het zuiden een enkele vlok sneeuw vallen, geen grote hoeveelheden in NL, België wel iets meer kans.
Voor NL stukje uit de guidance voor vanavond en morgen en zondagochtend:
NEERSLAG:
Met name in het noorden komt er uit de Sc af en toe lichte sneeuw naar beneden. Dit zijn zeer kleine hoeveelheden. Ook is er zeer lokaal motregen of onderkoelde motregen gemeld, iets dat vooral voorkomt als er boven een vochtige grenslaag een drogere laag aanwezig is. Zelfs als het verticale profiel volledig onder nul is kun je dan alsnog deze neerslagsoorten krijgen. Nabij de twee deactiverende occlusies kan lichte sneeuw vallen, het zuiden zou daar vannacht, morgenochtend en -middag iets van mee kunnen krijgen. Ook dit zijn geen grote hoeveelheden. Grotere hoeveelheden worden zondagochtend verwacht. Tot het middaguur kan er in de zuidelijke helft op veel plaatsen verse sneeuw van enkele centimeters bij vallen. Het zuidoosten is nog onzeker. Hirlam komt met ijsregen die te maken heeft met een smeltlaag (T=+2 C) tussen 3000 en 5000 voet. EC en vooral Harmonie houden het tot zondag 12 UTC op droge sneeuw. Criteria (3 cm/uur of 10 cm in 6 uur) lijken vooralsnog niet gehaald te gaan worden.
Bron: KNMI
![](/images/userimages/forum/user_5089/131210.jpg)
Kaartje voor zondag met een pijl op het occousie front wat de sneeuw zal veroorzaken | Gewijzigd: 18 januari 2013, 21:47 uur, door Ries