Temperatuur ging gisteravond 9 uur omhoog van - 5.5 C naar - 3 en dat is het nu nog, er is wat motsneeuw gevallen niks van betekenis en dat wolkengebied trekt nu Nederland uit.
Zwaarbewolkt nu wat de temperatuur natuurlijk behoorlijk dempt.
Wind trekt later vandaag aan: voor het gevoel wordt het dus tamelijk koud. Ook morgen een koude dag met in het zuiden kans op wat lichte sneeuw.
Vanochtend hangt een vrijwel gesloten wolkendek boven ons land. Daaruit kan plaatselijk nog wat lichte sneeuw vallen. Verder is het nevelig en met name in het zuiden van Limburg komt ook mist voor. Later op de dag breekt hier en daar de zon door het wolkendek heen. De middagtemperatuur komt uit op circa -2 graden maar voor het gevoel zal het veel kouder zijn. Tussen naderende fronten boven de Britse Eilanden en Frankrijk enerzijds en Scandinavische hogedruk anderzijds, worden de luchtdrukverschillen namelijk groter. De oosten- tot zuidoostenwind trekt aan tot matig en aan de kust vrij krachtig.
De nacht naar zaterdag verloopt bewolkt en in het zuiden valt soms wat lichte sneeuw. De vorst is licht tot matig met minima rond -5 graden. De oostenwind waait matig, langs de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig.
Vanwege een sterk uitdiepende depressie boven Spanje en Portugal (druk daalt daar tot iets beneden 980 hPa) blijven de luchtdrukverschillen zaterdag overdag groot. Daardoor gevoelstemperaturen in de middag beneden -10 terwijl de thermometer circa -4 aangeeft. De windsterkte is boven land matig, langs de kust en op het IJsselmeer (vrij) krachtig. Het weerbeeld kenmerkt zich door veel bewolking. Alleen in het zuiden kans soms een klein beetje sneeuw vallen.
Zondag nemen de sneeuwkansen toe. Verder in de nacht en ochtend meest matige, in de middag lichte vorst en een overwegend matige oostenwind.
Weerman Jan Visser, Purmerend, 18 januari 2013, 07:25 uur
Waar is mijn post van zonet gebleven.
Het was een leuke die wat van de winter had, de 11 steden en het Carnaval. Wiinter hebben we, 11 steden nog niet en de eerst carnavalsdag staat voorlopig nog niet in de pluim...
Als er op de straten maar geen ijs ligt met carnaval
Tussen Leeuwarden en de kust wordt het ook warmer dan bv in Sneek, Balk de Lust of noem maar eens een meer in het binnenland gelegen plaats.
En ik las ook iets van drie ijsbanen in Friesland die snel weer zijn gesloten omdat het is te slecht was.
Jammer eigenljk dat 1 of 2 mensen die hard zeggen dat het ijs nog nooit zo goed was meteen verwachtingen wekt voor heel Nederland.
Vandaar ook mijn posts met de toon dat de Elfstedentocht nog ver weg is.
Zeker met de lichte vorst van vannacht en de verwachte sneeuw in het weekend zie ik het somber in, door de te dunne ijsvloer kan er die sneeuw ook niet geveegd worden en die sneeuw zal de ijsgroei erg storen.
Temperatuur nu is slechts - 2.2 graden, er is echt veel meer nodig voor we ook maar kunnen hopen op een tocht.
Het trekt langzaam de goede richting uit. Toch is er geen enkele weersite die voor vandaag nog een flinke bak sneeuw voorziet. Niet voor België, niet voor Nederland. De winrichting zou dan ook moeten veranderen. | Gewijzigd: 18 januari 2013, 10:02 uur, door Sneeuwstorm
Tussen Leeuwarden en de kust wordt het ook warmer dan bv in Sneek, Balk de Lust of noem maar eens een meer in het binnenland gelegen plaats.
En ik las ook iets van drie ijsbanen in Friesland die snel weer zijn gesloten omdat het is te slecht was.
Jammer eigenljk dat 1 of 2 mensen die hard zeggen dat het ijs nog nooit zo goed was meteen verwachtingen wekt voor heel Nederland.
ik vind dat die mensen van het voorspellen daar beter niet over kan beginnen tot er ijs ligt van betekenis! zadra het maar even beetje friest zijn ze al gek....die hele ijspluim is leuk maar niet goeie richter op wel of niet.. anders had er al lang 5 cm moeten liggen als ik het geloven moest... en mensen moeten genieten van het ijs wat er wel ligt en niet wat er niet ligt en denk ik heel eerlijk ook niet komt als ik de nieuwste piluim mag geloven...na de 28 is het einde oefening zoals het nu staat...
| Gewijzigd: 18 januari 2013, 11:22 uur, door Marga
Eerst moet de metreologische winter maar eens afgelopen zijn dan kan de lente weer komen van mij,
maar ook maart heeft regelmatig vorst en sneeuw, en van mij mag die maand ook volledig winters zijn.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Eerst moet de metreologische winter maar eens afgelopen zijn dan kan de lente weer komen van mij,
maar ook maart heeft regelmatig vorst en sneeuw, en van mij mag die maand ook volledig winters zijn. Carnaval valt meestal in de meteorologische winter.... Ik heb warme caranavals mee gemaakt en carnavals dat mijn glas bier in mijn handschoen (toen noodzaak) vast vroor. Toch niet echt lekker.