Laat die sneeuw maar weg blijven trouwens...
Ben benieuwd hoelang dit aanhoud, zie het ijs achter me hier letterlijk groeien per uur haha.
Het is heel hheeeeeeeeeeeel lang geleden dat ik dat meegemaakt heb, maar het kan zeker.... .Het is wel wat lange termijn dus we zullen wel moeten afwachten, maar goed of de kaart nu wel of niet uitkomt.. feit is dat hij is gemaakt en dat is eigenlijk alleen al leuk...
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 14:16 uur, door Callie-P
In de media wordt al druk gepraat over de tocht der tochten, maar speculaties daarover zijn voorbarig.
"Het is aan de natuur of de tocht er komt. We moeten eerst afwachten of het blijft vriezen en of het hard genoeg blijft vriezen," zegt een woordvoerder van de Vereniging de Friesche Elf Steden. Over een mogelijke datum wordt al helemaal niet gesproken.
Flink vriezen
Om een Elfstedentocht te kunnen houden, moet het uiteraard flink vriezen in Friesland. Volgens NOS-weerman Marco Verhoef wordt aan die voorwaarde de komende tijd aardig voldaan.
Daar komt bij dat er in Friesland nauwelijks sneeuw op het ijs ligt en dat is goed voor de ijsvorming. Het ijs op de hele route moet minstens 15 tot 16 centimeter dik zijn. Het Waterschap Friesland heeft 85 procent van de poldergemalen in de provincie uitgezet, om de ijsaangroei te bevorderen.
Toch wil ook Verhoef zich niet wagen aan een voorspelling. "Uiteindelijk ligt het allemaal aan de lokale weersomstandigheden", zegt hij.
Of, zoals het op de site elfstedentocht.nl staat: "Op het moment dat het na een flink aantal nachten strenge vorst écht spannend wordt of de tocht zal kunnen worden gehouden, dan verschijnt daarover hier alle informatie. Maar zover is het nu nog lang niet."
een goede nuance!! het is gewoon nog niet aan de orde!!
Denk dat ik dat nog nooit heb meegemaakt, wellicht in mijn baby fase maar dat herrineren word heel lastig;)
En inderdaad, het is al leuk dat hij er is, uitkomen zou nog leuker zijn want hoe koud zou het dat 's-nachts wel niet worden? | Gewijzigd: 17 januari 2013, 14:39 uur, door Marga
En inderdaad, het is al leuk dat hij er is, uitkomen zou nog leuker zijn want hoe koud zou het dat 's-nachts wel niet worden?
Wel, ik vind het nogal raar maar het is nog geen jaar geleden dat ik het meegemaakt
![;) ;)](/images/smilies/3.gif)
Vorig jaar(februari) in de Oostkantons, -14.9 gr. als Max. temperatuur gehad....
![:D :D](/images/smilies/5.gif)
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 14:39 uur, door Marga
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Da mag dus nie van Debbieke!
![8) 8)](/images/smilies/4.gif)
Edit Marga: Niet alleen van Debbieke . We gaan - zoals je zegt - niet meedoen aan alle speculaties en gekmakerij. We wachten gewoon tot het juiste moment daar is om een topic te openen.
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 15:10 uur, door Marga
een goede nuance!! het is gewoon nog niet aan de orde!!
Ik heb een vraagje over "het bijeenkomen van de rayonhoofden". Dat wordt algemeen gezine als een "spannende gebeurtenis" maar die zullen toch wel vaker bij elkaar komen? Er kunnen toch ook gewoon vergaderingen zijn over normale lopende zaken? Zelfs nu? Of zouden ze juist in de winter alleen evrgaderen als het ijs groet en de rest van de vergaderingen in de zomer houden om algehele verwarring en paniek te voorkomen?
En inderdaad wat een run van GFS... hieronder de MAXIMALE temperaturen voor donderdag.....Alaska gevoel...
Er staat bij dit figuur dat het het 3-uurs maximum is van 9 uur. Gaat het dan niet om de maximumtemperatuur tussen 6 en 9 uur 's-ochtends? In dat geval is het een stuk minder uitzonderlijk...
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
![;) ;)](/images/smilies/3.gif)
![:D :D](/images/smilies/5.gif)
Haha, ja wellicht ook wel in Utrecht maar erbij stil gestaan heb ik dan niet;)
Word wel langzaam warmer voor me gevoel hier, stond net buiten in een T-Shirt maar nergens last van.
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 15:10 uur, door Marga
Ondanks dat er maar een kleine kans bestaat komen de rayonhoofden al bijelkaaar om eventueele probleem plaatsen te bespreken en om daar oplossingen in het vooruit op te bedenken zodat er op tijd manschappen en personeel paraat is om die oplossingen uit te voeren, met vrijwilligers of publiek zoals vorig jaar, en met Gemeentes, waterschappen etc.
Het is een heel geregel, publiek beheersing etc komt er allemaal bij dus ook overleg met Politie etc.
Verder uiteraard contact met diverse weermannen/vrouwen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen over de verwachte weer situatie.
Voor de media is de bijeenkomst van de rayonhoofden het start sein voor de algemene media gekte, meestal bij gebrek aan echt nieuws opgepoft tot onwerkelijke waardes...
Het bijeenkomen van die rayonhoofden is geen garantie op de doorgang van de Elfsteden tocht, al vroeg in het begin vind dit plaats zonder dat er een 100% kans is op de tocht, het zijn voorbereidingen op een mogelijke doorgang van de tocht en om de kans die door te laten gaan zo groot mogelijk te maken.
Maar het weer en de natuur bepaalt of dat kan, en echt verder kijken als 5 dagen is al te veel gevraagd, zeker met dit veranderende weer, en een provincie en tocht die aan de zee grenst met zijn eigen dempende invloed op de vorst.
Ook het water vlak bij de kust is wat meer zout als het water meer in de provincie en daar zal het dan ook harder moeten vriezen om de gewenste 15 a 16 cm dikte te halen.
Veel water op de route gaat over kanalen en meren die dieper zijn als 1 meter, van waaruit de ijsdikte berekeningen uit gaan en is daar meer vorst nodig om de 15 cm dikte te bereiken.
Mocht er dan ook nog in het weekend sneeuw vallen in Friesland dan gaat de ijsdikte vorming nog langzamer.
Ondanks de juichende posts over de lange termijn verwachting ben ik nog niet om, teveel onzekerheden, de ijslaag is nog maar net gevormd en veel te dun, voorlopig vannacht -5 graden hier, te weinig om echt zoden aan de dijk te zetten voor stevige ijsaaangroei van betekeniis.
Voor het weekend word hier wat sneeuw verwacht wat de ijsaangroei nog meer vertraagd en de kwaliteit zeker zal aantastten.
Verder is er nog op sommige plaatsen steeds enige stroming doordat niet alle gemalen gestopt zijn en dan duurt het nig 2 dagen voor de stroming tot stilstand is gekomen.
Het begin is er, de korte termijn verwachting is redelijk gunstig op de verwachte sneeuw na, maar er moet nog heel wat dagen met matige en liefst strenge vorst komen voor dat ik "wakker" word.
Maar hopen kunnen we altijd, voorpret is soms bijna net zo goed als de echte pret, zie vorig jaar
![:| :|](/images/smilies/7.gif)
Graag nog even wachten en gewoon kijken hoelang dit al gaat duren... Gewoonweg de koude....
Dank.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
je hebt de standaard vergaderingen maar voor de winter word alleen gesproken met de rayonhoofden als er een mogelijke sprake is , word er een form van draaiboek open gedaan pas bij een 8 a 9 cm zullen ze voor het eerst eventueel praten maar de natuur is nu aan de beurt ligt amper ijs, en ze hebben geen baat bij media aandacht voor iets wat er nog niet is;)
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 16:10 uur, door Marga
SBS-weerman Piet Paulusma, officieel weeradviseur van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden, zegt het 'E-woord' bewust nog niet in de mond te hebben genomen. ''Omdat daar nu geen enkele aanleiding voor is'', stelt hij. ''Ook ik wil niets liever dan dat er een tocht komt, maar op basis van de huidige weermodellen ben ik daar nog niet aan toe.'' De weerman uit Harlingen zegt dat er in de Bolswardervaart achter zijn huis amper 2,5 centimeter ijs ligt. Met de huidige wintervooruitzichten is er volgens Paulusma nog een lange weg te gaan. ''Ook ik zie als weerman de pluimen in de computermodellen en de aanhoudende winter. Maar de vorst is voorlopig gewoon niet streng genoeg'', zegt hij. ''Daarnaast verwachten we sneeuw in het weekeinde. Dat brengt ook weer zijn eigen problemen voor de ijsaangroei.''
Edit Marga: Het hele artikel van nu.nl is hier te lezen, net als andere nieuwsberichten over de winter: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34229/berichtgeving-winter-2012-2013/383090/#message383213 | Gewijzigd: 17 januari 2013, 16:20 uur, door Marga
Vorige jaar kwamen ze toch in 1 keer met een presconferentie op de proppen helemaal uit het niets dat zal nu ook wel weer gaan gebeuren, of dacht je dat ze achter de schermen al niet bezig zijn.
Edit Marga: Bericht aangepast. Gelieve waarde-oordelen over weermanne/vrouwen achterwege te laten. Deze discussie is hier op het forum al zo vaak gevoerd.
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 16:09 uur, door Marga