plus de mega harde wind en sneeuw. en hoe dicht waren we er toen al bij.
![](http://www.onweer-online.nl/images/maps/pluim_regio_noordoos.png)
![](/images/userimages/forum/user_11786/131092.png)
Dit is de pluim voor regio Noordoost op deze website is die beter te bekijken:
http://www.buienradar.nl/EcmwfChart/?region=NL018&ecmwftype=12004&ctype=3
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 15:01 uur, door Marga
volgens mij is het deze http://www.youtube.com/watch?v=jC4aeQJLmuU | Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:16 uur, door steffantje
*Edit Debbieke: quote ingekort* | Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:37 uur, door Debbieke
Daar gaan we weer!!!
Overigens had ik gister alweer de eerste helicopter over het huis vliegen (woon aan de luts).
Ik begrijp best dat een ieder het wil, maar realisties gezien is met de huidige verwachting op l.t. de kans gelijk 0%.
De stroming moet nog uit het water weg, en dan minstens een dag of 10 matige tot strenge vorst en overdag minstens op het hele traject een paar graden onder 0 blijven ook bij de kust.
Vergelijk de afgelopen jaren maar eens met de hoeveelheid vorst en de tijd voor er een 11 steden tocht mogelijk was, dan zul jezien dat we met de huidige verwachting daar ver onder zitten.
Wij Friezen zijn nuchter hé
Ik begrijp best dat een ieder het wil, maar realisties gezien is met de huidige verwachting op l.t. de kans gelijk 0%.
De stroming moet nog uit het water weg, en dan minstens een dag of 10 matige tot strenge vorst en overdag minstens op het hele traject een paar graden onder 0 blijven ook bij de kust.
Vergelijk de afgelopen jaren maar eens met de hoeveelheid vorst en de tijd voor er een 11 steden tocht mogelijk was, dan zul jezien dat we met de huidige verwachting daar ver onder zitten.Helemaal mee eens daarom nuanceer ik het ook, er moet echt heel veel gebeuren wil het er komen,, het kan wel moor nu nog geen sprake van een elfsteden...maar media is een sterk ding dus ben toch wel bang dat de gekte om niks weer toe slaat. En vorig jaar bijna ? Nee water was te warm en stroming er onder en had nog 1 week door moeten Friezen minimaal
EDIT Ben47: AUB je reactie niet binnen het citaat plaatsen. Dat is verwarrend en maakt het onleesbaar. Hier door mij verplaatst.
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:33 uur, door Ben47
Daar gaan we weer!!!
Overigens had ik gister alweer de eerste helicopter over het huis vliegen (woon aan de luts). Daar moet je toch van houden als ''Echte Fries'' , Friesland word de komende dag weer het belangrijkste van Nederland en nog eens goed voor de economie het is maar 1 keer per jaar dat er uberhaupt een kans komt op de tocht der tochten en het er naar toe leven is al spannend genoeg. Je houd er van of je houd er niet van
Tot en met de middellange termijn is de nieuwste pluim kouder en er komen niet veel leden boven nul. De minimumtemperaturen zullen daar waar sneeuw ligt en het in de nacht helder is veel verder uitschieten dan op de pluim te zien is. Daarbij zijn temperaturen kouder dan -15 graden mogelijk.
![](/images/userimages/forum/user_6869/131093.jpg)
En vorige jaar had je sneeuwval wat ook niet goed was voor het ijs ik denk dat de kans groter is dan ooit te voren. Maar gelukkig zijn er altijd nog nuchtere Friezen dan ik
*Edit Debbieke: Quote ingekort*
Pff De nieuwe run van het GFS pakt zeer goed uit en is nog kouder dan de vorige run! Ik was vanmorgen al Euforisch maar nu kan ik wel eens een gat in het plafond springen
![](/images/userimages/forum/user_11786/131095.png)
Berichten samengevoegd door Ben47 | Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:32 uur, door Debbieke
Ook dit jaar had er beter eerst een sneeuwdump hier in het water kunnen vallen en daarna de vorst en eerder de gemalen stil wat niet kon vanwege de vele regenval ervoor.
Door de sneeuw in het water had de bovenlaag meer afgekoeld geweest en de aangroei beter zijn geweest.
Maar dat is het punt, elk jaar is er wel een storende factor die de Elfstedentocht ( net) onmogelijk maakt, en de Elfstedentocht tot een feestje maakt als die dan toch eens kan doorgaan, juist omdat de mogelijkheid tot een Elfstedentocht een speciale zware winter nodig heeft en precies de juiste omstandigheden.
Als jochie van 11 jaar heb ik1963 meegemaakt met mijn vader als politieagent op de Kolk in Sneek de eerste tochtrijders voorbij zien komend als ijspoppen met het nodige bloed op de kleren en lijf vanwege de vele valpartijen in het donker.
Zo erg hoeft het niet te vriezen als die ( echte) horror winter, maar er moet duidelijk meer gebeuren als de lange termijn nu aangeeft.
Mijn advies is gewoon genieten van wat we nu hebben, schaatsen als het kan, en gewoon nuchter blijven.
Tussen 1963 en de volgende Elfstedentocht zat niet voor niets ruim 25 jaar, en gezien de klimaatverandering met warmere temperaturen in de toekomst zie ik de tijd tusen de Elfstedentochten alleen maar langer worden.
Al metal gezien is voorpret en speculatie best leuk om te lezen hier, ondanks de wat voorbarige conclusies die de meesten uit de hoop op het doorgaan op een elfstedentocht hier poneren...
Voor mij als Fries mag hij komen, maar ook als Fries weet ik dat dat nog heel wat vorst nodig heeft.
Voorlopig geniet ik van de restanten sneeuw op de daken en op het gras wat er nog ligt van vorig weekend, het zonnetje wat nu schijnt en de - 4.3 graden op de meter.
En uiteraard van de reacties hier op het forum