Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burleson, TX.

12 Feb 2025 08:21:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lee, TX.

12 Feb 2025 08:08:41

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

11 Feb 2025 08:19:17
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Tatanka
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
17 januari 2013, 09:22 uur | Bericht #383074
Uitgifte: 17/01/2013 02.46 uur LT

Beoordeling lange termijn

Synoptische ontwikkeling
De luchtdruk ten noorden van ons land blijft hoog, ten zuiden van ons land laag. Het gevolg is dat we een continentale aanvoer van koude lucht hebben. Dit weekeinde nadert vanaf de Britse eilanden een frontaal systeem dat vooral Frankrijk inloopt maar waarvan mogelijk toch enige sneeuw ons land weet te bereiken. Na het weekeinde zien we nieuw lagedrukgebied vanaf de Atlantische Oceaan oostwaarts trekken. De koers is tamelijk zuidelijk en het laag trekt dinsdag Frankrijk binnen waarna het verder richting zuidoost Europa beweegt. Eind van de volgende week wordt de luchtdruk relatief hoog boven de Britse Eilanden. Dit hoog trekt langzaam zuidwaarts waarna de lucht vanaf de Noordzee ons land kan binnen stromen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot het volgende weekeinde is de kans groot dat het winterweer aanhoudt. Daarna wordt het allemaal wat onzekerder. Het zal ook afhangen van de locatie. In het westen van het land kan de kou behoorlijk getemperd worden eind volgende week wanneer daar de lucht vanaf zee gaat binnenstromen. Omdat de windsnelheid gering is, lijkt deze lucht verder landinwaarts de koude plaklaag niet te kunnen verdrijven. De komende dagen zien we ook dat er nog enige onzekerheid bestaat over de neerslag. De vraag is in hoeverre de neerslag vanuit het zuiden naar ons land weet op te dringen. Wat neerslagsoort betreft lijkt het erop dat wat er valt, in de vorm van sneeuw zal zijn. Indien de zachte lucht op hoogte wat verder noordwaarts weet op te dringen is ijzel echter niet uit te sluiten.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend winters met soms (lichte) sneeuw en overdag enkele graden vorst. In de nachten vriest het veelal matig, lokaal ook streng.

Samenvatting EPS-periode:
In eerste instantie nog vrij grote kans op het aanhouden van het winterse weer, maar geleidelijk aan toenemende onzekerheid.

Bron: Knmi

there can be only one
17 januari 2013, 09:23 uur | Bericht #383075
@de hele crew !

Wel jullie hebben hem een mooi eerbetoon geschonken ! vooral ook zeer bloemrijk hij zal ons nu helpen van daarboven uit !

Na de 06u run een update van de stand van zaken van de winter!

Tot nu toe opnieuw een sneeuwdumpje in de kaarten in de nacht van zondag op maandag plaatselijk in vlaanderen tot 11 cm sneeuw mogelijk !
www.belgium-weather.blogspot.be
Waarom deze advertentie?
Sa'ke
Lid
17 januari 2013, 09:52 uur | Bericht #383088
De pluim voor Brussel is schitterend, tot de
25e geen enkel lid boven 0, Het gemiddelde is ijskoud

willyans
Lid
17 januari 2013, 09:57 uur | Bericht #383091
nieuwe update vanaf 23 januarie verplaatsing straalstroom. temperaturen gaan fors omhoog, ook daarna geeft pluim hoge temp. aann.
dvommeren
Lid
17 januari 2013, 10:01 uur | Bericht #383094
Is het onderhand niet tijd om dat elfstedentocht topic weer eens open te gooien? Of ben ik nu heel voorbarig.
Niets mooier dan speculeren!
fries1984
Lid
17 januari 2013, 10:04 uur | Bericht #383095
@willans ik weet niet uit welke glazen bol jij je info haalt... Maar ik zou m retourneren, hij deugt niet
driver01
Lid
17 januari 2013, 10:05 uur | Bericht #383098
Ik lees weer online heeft het over een elfstedentocht..en weer voel ik dat enige nuance nodig , de pluimen zien er tot 29 geweldig uit, maar veel plekken van elfsteden route heeft een klein laagje tot nik, wij in friesland hebben meest matige vorst gehad en geen strenge...er zal toch heel wat moeten gebeuren!! 90% elfsteden is behoorlijk overdreven en niet terecht!!! 40-60 hou ik het op,, maar nogmaals pluimen zijn uitstekend
fries1984
Lid
17 januari 2013, 10:05 uur | Bericht #383099
Citaat van dvommeren, donderdag 17 januari 2013, 10:01 uur Is het onderhand niet tijd om dat elfstedentocht topic weer eens open te gooien? Of ben ik nu heel voorbarig.

Idd ! Opengooien dat elfsteden topic,
driver01
Lid
17 januari 2013, 10:07 uur | Bericht #383101
Citaat van dvommeren, donderdag 17 januari 2013, 10:01 uur Is het onderhand niet tijd om dat elfstedentocht topic weer eens open te gooien? Of ben ik nu heel voorbarig.

je bent heel voorbarig niet alles is nog dicht! Wij hebben meest matige vorst gehad en geen strenge over de gehele route is het nog niet dicht,dus de 90%is behoorlijk overdreven 40-60 is meer wat er op lijkt we hebben nog wel 2 week nodig in Friesland denk ik...l
jcroon
Lid
17 januari 2013, 10:18 uur | Bericht #383107
Citaat van driver01, donderdag 17 januari 2013, 10:07 uur Citaat van dvommeren, donderdag 17 januari 2013, 10:01 uur Is het onderhand niet tijd om dat elfstedentocht topic weer eens open te gooien? Of ben ik nu heel voorbarig.
je bent heel voorbarig niet alles is nog dicht! Wij hebben meest matige vorst gehad en geen strenge over de gehele route is het nog niet dicht,dus de 90%is behoorlijk overdreven 40-60 is meer wat er op lijkt we hebben nog wel 2 week nodig in Friesland denk ik...l
En komt nog bij dat een groot stuk  heel dicht bij de waddenkust lopt en daar is het "warmer" dan in de rest van Friesland en zelfs de rest van het land. Geen één model geeft meer dan matige vorst aan. Lees ik op "nu.nl"dat weerplaza aangeeft dat woendsag of  zo de 16 cm  grens bereikt wordt, Ja dat klopt wel met de regio noord-oost (dus die 11 merentocht zit er wel aan te komen) maar ik blijf erbij dat de "regiogrenzen" niet keiharde lijnen zijn, dat je tussen zeg maar Leeuwarden en de wadden een overgang hebt naar "noord" en dat het daar lang zo snel niet gaat.

dvommeren
Lid
17 januari 2013, 10:20 uur | Bericht #383108
Citaat van jcroon, donderdag 17 januari 2013, 10:18 uurEn komt nog bij dat een groot stuk  heel dicht bij de waddenkust lopt en daar is het "warmer" dan in de rest van Friesland en zelfs de rest van het land. Geen één model geeft meer dan matige vorst aan. Lees ik op "nu.nl"dat weerplaza aangeeft dat woendsag of  zo de 16 cm  grens bereikt wordt, Ja dat klopt wel met de regio noord-oost (dus die 11 merentocht zit er wel aan te komen) maar ik blijf erbij dat de "regiogrenzen" niet keiharde lijnen zijn, dat je tussen zeg maar Leeuwarden en de wadden een overgang hebt naar "noord" en dat het daar lang zo snel niet gaat.

Jaaaa, maar ons aller Aube Hylkema zegt; Het ijs ziet er sinds 1984 niet zo mooi uit! En het is toch prachtig om de elfstedenkoorts een beetje aan te wakkeren

Het is inderdaad misschien wat vroeg, maar vond het zo leuk vorig jaar dat wel, niet, wel, niet gespeculeer.
Maar misschien is het ook wel beter, tenminste wel voor mijn productiviteit op het werk. Dan krijg ik tenminste iets gedaan in plaats van elke 5 minuten het forum verversen:)

| Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:16 uur, door Marga
17 januari 2013, 10:23 uur | Bericht #383111
hier in weer motsneeuw
fries1984
Lid
17 januari 2013, 10:32 uur | Bericht #383112

Maar naar de koffiebar? 11 steden speculeer topic http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37105/11-stedentocht-speculeren/
driver01
Lid
17 januari 2013, 10:34 uur | Bericht #383113
Snap het wel... Maar mensen moeten nuchter zijn geef dan een 11meren topic vrij..elfsteden is ondanks mooie ijsvloer nog ver weg;)
17 januari 2013, 10:36 uur | Bericht #383114
Het ijs vriest nu ontiegelijk snel dicht, licht er veel beter als vorig jaar. En in de vaartjes van meter diep ligt gewoon al bijn 6 a 7 cm (als niet meer is)

Elfstedentocht route ligt grote deels dicht op paar eenden wakken na en zelfs onder de bruggen begint het dicht tevriezen.

Hoop dat de rayonhoofden snel bij elkaar komen om al tegaan overleggen hoe het wat met de vooruitzichten moet het wel haalbaar zijn.
17 januari 2013, 10:38 uur | Bericht #383115
Citaat van driver01, donderdag 17 januari 2013, 10:34 uur Snap het wel... Maar mensen moeten nuchter zijn geef dan een 11meren topic vrij..elfsteden is ondanks mooie ijsvloer nog ver weg;) het ijs ligt nu dicht dus gaat nu wel verdomd snel en de vooruitzicht zien er ook wel best goed uit.
Stefanv
Moderator
17 januari 2013, 10:41 uur | Bericht #383116
Zeeland het koudst haha hier -8. Winter van het zuiden?

Nog even en we kunnen ondanks de sneeuw bijna het ijs op! Wat een geluk hadden we met de krachtige wind! Bijna alle sneeuw vloog van het ijs.

Grtzz | Gewijzigd: 17 januari 2013, 10:43 uur, door Stefanv
17 januari 2013, 10:46 uur | Bericht #383118
Elfstedentocht
Als de verwachting uitkomt zoals hij er nu ligt wordt zelfs de kans op een Elfstedentocht in januari heel groot. Het is nog wel ver vooruit maar veel grotere kansen dan dit hebben we de afgelopen jaren niet gezien. De route is nu volledig sneeuwvrij. Mogelijk dat er over enkele dagen sneeuw valt, doordat het ijs dan waarschijnlijk dik genoeg is kan de sneeuw van het ijs worden gehaald.

bron  weeronline

mooi stukje trouwens, ze verwachten na het weekend de eerste tourtochten.
17 januari 2013, 10:53 uur | Bericht #383119
Citaat van 
Hoop dat de rayonhoofden snel bij elkaar komen om al tegaan overleggen hoe het wat met de vooruitzichten moet het wel haalbaar zijn.

Als die bij elkaar gaan komen is dat deze week in ieder geval niet! De rayonhoofden komen pas bij elkaar als er overal bijina genoeg ijs ligt, en dat is deze week nog niet. Maar ook ik heb de Elfstedenkoorts nu goed te pakken! Vorig jaar waren we er al dichtbij maar nu is de kans alleen maar groter geloof ik!
17 januari 2013, 10:55 uur | Bericht #383120
De temperatuur is hier weer diep gegaan, -10,9°C. Nu vriest het -5,3°C hier.

De dooi van maandag gaat zich niet doorzetten. De temperaturen halen met moeite of zelfs de 1°C niet en er valt met momenten lichte sneeuw maandag, daarna gaan we weer de diepvries in met temperaturen onder nul. Ik denk dat de winter nog lang niet gedaan heeft.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.905 topics, welke bij elkaar 448.602 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.613 leden.
Het nieuwste lid is kruij182.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 65 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 65, lezen 6 mensen het topic "Speciale satellietbeelden".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden