Beoordeling lange termijn
Synoptische ontwikkeling
De luchtdruk ten noorden van ons land blijft hoog, ten zuiden van ons land laag. Het gevolg is dat we een continentale aanvoer van koude lucht hebben. Dit weekeinde nadert vanaf de Britse eilanden een frontaal systeem dat vooral Frankrijk inloopt maar waarvan mogelijk toch enige sneeuw ons land weet te bereiken. Na het weekeinde zien we nieuw lagedrukgebied vanaf de Atlantische Oceaan oostwaarts trekken. De koers is tamelijk zuidelijk en het laag trekt dinsdag Frankrijk binnen waarna het verder richting zuidoost Europa beweegt. Eind van de volgende week wordt de luchtdruk relatief hoog boven de Britse Eilanden. Dit hoog trekt langzaam zuidwaarts waarna de lucht vanaf de Noordzee ons land kan binnen stromen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot het volgende weekeinde is de kans groot dat het winterweer aanhoudt. Daarna wordt het allemaal wat onzekerder. Het zal ook afhangen van de locatie. In het westen van het land kan de kou behoorlijk getemperd worden eind volgende week wanneer daar de lucht vanaf zee gaat binnenstromen. Omdat de windsnelheid gering is, lijkt deze lucht verder landinwaarts de koude plaklaag niet te kunnen verdrijven. De komende dagen zien we ook dat er nog enige onzekerheid bestaat over de neerslag. De vraag is in hoeverre de neerslag vanuit het zuiden naar ons land weet op te dringen. Wat neerslagsoort betreft lijkt het erop dat wat er valt, in de vorm van sneeuw zal zijn. Indien de zachte lucht op hoogte wat verder noordwaarts weet op te dringen is ijzel echter niet uit te sluiten.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Aanhoudend winters met soms (lichte) sneeuw en overdag enkele graden vorst. In de nachten vriest het veelal matig, lokaal ook streng.
Samenvatting EPS-periode:
In eerste instantie nog vrij grote kans op het aanhouden van het winterse weer, maar geleidelijk aan toenemende onzekerheid.
Bron: Knmi
Wel jullie hebben hem een mooi eerbetoon geschonken ! vooral ook zeer bloemrijk hij zal ons nu helpen van daarboven uit !
Na de 06u run een update van de stand van zaken van de winter!
Tot nu toe opnieuw een sneeuwdumpje in de kaarten in de nacht van zondag op maandag plaatselijk in vlaanderen tot 11 cm sneeuw mogelijk !
Niets mooier dan speculeren!
je bent heel voorbarig niet alles is nog dicht! Wij hebben meest matige vorst gehad en geen strenge over de gehele route is het nog niet dicht,dus de 90%is behoorlijk overdreven 40-60 is meer wat er op lijkt we hebben nog wel 2 week nodig in Friesland denk ik...l
Niets mooier dan speculeren! je bent heel voorbarig niet alles is nog dicht! Wij hebben meest matige vorst gehad en geen strenge over de gehele route is het nog niet dicht,dus de 90%is behoorlijk overdreven 40-60 is meer wat er op lijkt we hebben nog wel 2 week nodig in Friesland denk ik...l En komt nog bij dat een groot stuk heel dicht bij de waddenkust lopt en daar is het "warmer" dan in de rest van Friesland en zelfs de rest van het land. Geen één model geeft meer dan matige vorst aan. Lees ik op "nu.nl"dat weerplaza aangeeft dat woendsag of zo de 16 cm grens bereikt wordt, Ja dat klopt wel met de regio noord-oost (dus die 11 merentocht zit er wel aan te komen) maar ik blijf erbij dat de "regiogrenzen" niet keiharde lijnen zijn, dat je tussen zeg maar Leeuwarden en de wadden een overgang hebt naar "noord" en dat het daar lang zo snel niet gaat.
Jaaaa, maar ons aller Aube Hylkema zegt; Het ijs ziet er sinds 1984 niet zo mooi uit! En het is toch prachtig om de elfstedenkoorts een beetje aan te wakkeren
Het is inderdaad misschien wat vroeg, maar vond het zo leuk vorig jaar dat wel, niet, wel, niet gespeculeer.
Maar misschien is het ook wel beter, tenminste wel voor mijn productiviteit op het werk. Dan krijg ik tenminste iets gedaan in plaats van elke 5 minuten het forum verversen:)
| Gewijzigd: 17 januari 2013, 11:16 uur, door Marga
Niets mooier dan speculeren!
Maar naar de koffiebar? 11 steden speculeer topic http://www.onweer-online.nl/forum/topic/37105/11-stedentocht-speculeren/
Elfstedentocht route ligt grote deels dicht op paar eenden wakken na en zelfs onder de bruggen begint het dicht tevriezen.
Hoop dat de rayonhoofden snel bij elkaar komen om al tegaan overleggen hoe het wat met de vooruitzichten moet het wel haalbaar zijn.
Nog even en we kunnen ondanks de sneeuw bijna het ijs op! Wat een geluk hadden we met de krachtige wind! Bijna alle sneeuw vloog van het ijs.
Grtzz | Gewijzigd: 17 januari 2013, 10:43 uur, door Stefanv
Als de verwachting uitkomt zoals hij er nu ligt wordt zelfs de kans op een Elfstedentocht in januari heel groot. Het is nog wel ver vooruit maar veel grotere kansen dan dit hebben we de afgelopen jaren niet gezien. De route is nu volledig sneeuwvrij. Mogelijk dat er over enkele dagen sneeuw valt, doordat het ijs dan waarschijnlijk dik genoeg is kan de sneeuw van het ijs worden gehaald.
bron weeronline
mooi stukje trouwens, ze verwachten na het weekend de eerste tourtochten.
Hoop dat de rayonhoofden snel bij elkaar komen om al tegaan overleggen hoe het wat met de vooruitzichten moet het wel haalbaar zijn.
Als die bij elkaar gaan komen is dat deze week in ieder geval niet! De rayonhoofden komen pas bij elkaar als er overal bijina genoeg ijs ligt, en dat is deze week nog niet. Maar ook ik heb de Elfstedenkoorts nu goed te pakken! Vorig jaar waren we er al dichtbij maar nu is de kans alleen maar groter geloof ik!
De dooi van maandag gaat zich niet doorzetten. De temperaturen halen met moeite of zelfs de 1°C niet en er valt met momenten lichte sneeuw maandag, daarna gaan we weer de diepvries in met temperaturen onder nul. Ik denk dat de winter nog lang niet gedaan heeft.