Of zie ik het verkeerd ??Het wordt wel warmer dan het deze week nog gaat worden, bijna geen leden die lager uitkomen dan de komende paar dagen. edit, die buien die van de noordzee af komen lijken niet zo groot maar de kleur lijkt me aan te geven dat het wel behoorlijk intensieve buien zijn, intensiever dan wat de rest van Nederland en Belgie gisteren en vandaag gehad heeft
| Gewijzigd: 15 januari 2013, 22:23 uur, door jcroon
Zit geloof ik niet veel neerslag meer in die bui. Hij hangt volgens de sneeuwradar als de hele avond boven Hengelo (O) maar het is hier om half 7 ongeveer gestopt met sneeuwen.
Terschelling kan inmiddels een sneeuwbuitje melden. Ook is het eerste (drijf-) ijs op de waddenzee gelokaliseerd.
Edit Marga: overbodige quote verwijderd | Gewijzigd: 16 januari 2013, 07:40 uur, door Marga
Ik wil de pret niet drukken maar laat ik even duidelijk zijn de HELFT van de gemalen staan uit de rest word aankomende week gedaan, mits de vorst doorzet, de meeste gedeeltes van de elfsteden route ligt nauwlijks tot geen ijs het water moet tot rust komen en dan duurt het met deze temps sowiso 2 a 3 week, eerst maar de focus op de elfmerentocht dat is de indicator voor elfsteden!!!!
| Gewijzigd: 16 januari 2013, 00:20 uur, door winterman
Ik zie voor het winterweer wel positieve ontwikkelingen. We blijven gedomineerd door NW-ZO passerende LD gebieden, bij gebrek aan voldoende continentale blokkade, en dat zorgt voor periodiek dreigende dooiinvallen. Omdat de Jetstream relatief laag ligt, en LD gebieden dus een lagere koers volgen, volgt tijdens en na het passeren toch vaak weer een aanvoer van koude continentale lucht. Dat maken we vandaag en morgen ook weer mee!
Belangrijk vind ik de ontwikkeling van een HD gebied boven Groenland: dit zorgt ervoor dat de LD aanvoer vanuit het Westen wat wordt getemperd en de LD gebieden worden "afgeknepen" (verlengen) en een wat Zuidelijker koers volgen. Het ECWMF wil hier nog niet echt aan, maar GFS wel (zie kaartje). Als dit patroon zich voortzet dan kunnen we de komende periode voortzettende kou maar ook dreigende dooiinvallen (sneeuw) tegemoet zien. Cruciaal is wel dat het Skani-HD zich enigermate weet te handhaven, als dat het geval is volgen de LD'n een Zuidelijke koers.
![](http://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn2761.png)
Drachten is eerder noord of Noord-west dan Noord-oost hoor:P
Edit Marga: overbodige quote verwijderd | Gewijzigd: 16 januari 2013, 07:41 uur, door Marga