Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Burleson, TX.

12 Feb 2025 08:21:38

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Lee, TX.

12 Feb 2025 08:08:41

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

11 Feb 2025 08:19:17
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
15 januari 2013, 20:24 uur | Bericht #382977
KNMI guidance voor vanavond

NEERSLAG:
Neerslaggebied actueel in het oosten, midden en zuidoosten van het land. Modellen beschrijven de structuur redelijk goed, maar te zuidoostelijk. Sneeuwgebied beweegt langzaam zuidoost en kantelt daarbij nog. Intensiteit wisselt, maar alle modellen laten zien dat de neerslag lang doorgaat boven Limburg en het oosten van Gelderland en Overijssel. Daar kan nog een 5 cm extra vallen. Wel verschillen in de duur van de neerslag. EC en HiRLAM laten de neerslag in de nacht verdwijnen, Harmonie houdt de lichte sneeuwval tot in de loop van morgenochtend vol. Er kan nog tot een 5 cm bijvallen in de gebieden waar het het langst sneeuwt. Boven zee sneeuwbuien, deels geclusterd. Cluster boven Duitse Bocht. Aanvankelijk kans op onweer bij onstabiliteitsdiepte tot FL150-FL200. Onstabiliteitsdiepte daalt naar FL100-FL150. Cluster boven de Duitse Bocht bereikt later avond het noordwesten en doet daarbij de kop van Noord-Holland aan. Hirlam en EC laten deze buien langs de westkust uitbreiden, Harmonie doet dit niet. Buien blijven wel grotendeels boven zee, in de modellen alleen in het NW-kustgebied boven land. Wel aandachtspunt; in eerdere runs liepen buienclusters wel de kust op.

ZICHT:
Goed. In sneeuw matig soms slecht afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. Boven het verse sneeuwdek, in opklaringen en bij weinig wind kans op lokaal mist. Woensdagochtend zou het nog wel eens tegen kunnen vallen met het oplossen van de mist.

TEMPERATUUR:
Vannacht -5 tot -10 graden, maar boven het sneeuwdek lokaal onder de -10 graden. Middagtemperaturen woensdag van -1 in het westen tot -4 in het oosten. Nacht naar donderdag opnieuw matig tot strenge vorst.

Bron: KNMI | Gewijzigd: 15 januari 2013, 20:25 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
marcuz
Lid
15 januari 2013, 20:27 uur | Bericht #382978
Ik denk dat er morgen wel een beetje ijs is gevormd op delen van het ijselmeer. De temperaturen duiken nu omlaag.
Waarom deze advertentie?
15 januari 2013, 20:45 uur | Bericht #382982
En zo de tempratuur heeft weer een vrije val in friesland. Er ontwikkelen trouwens ook heel veel buien op de noordzee bij de wadden eilanden volgens de 2 uur verwachting trekken die het noorden van het  land in. zal mij benieuwe als dat hier nog sneeuw opleverd. k hoop het trouwens niet. Vandaag even op het ijs geweest. en was super glad en mooi donker ijs kraakte alleen nog wel wat. haha De grotere wateren beginnen nu ook  al langzaam mooi dicht tevriezen. | Gewijzigd: 15 januari 2013, 20:46 uur, door steffantje
15 januari 2013, 20:48 uur | Bericht #382983
Citaat van Ries, dinsdag 15 januari 2013, 20:24 uur KNMI guidance voor vanavond

Knmi zit er wel vaker naast ik let niet eens meer echt op hun. Zovaak zitten ze er naast zelfs als vandaag. als er 1 cm sneeuw valt hebben we waarschuwing extreem weer, valt er 10 tot 20 cm gewoon een waarschuwing en heel nederland staat vast.
Marga
Lid
15 januari 2013, 20:52 uur | Bericht #382986
Beschouwing van Jan Visser

Een pak sneeuw in het zuidwesten van het land! De komende dagen zit de winter vast in het zadel. In de nacht vriest het matig en in gebied met veel sneeuw soms ook streng. Begin volgende week voeren oceaandepressies de druk op.

Een IJslands en een Pools hoogtelaag, die elkaar vonden boven de Noordzee, hebben grote delen van Nederland in het wit gestoken en er is regionaal meer sneeuw gevallen dan zich gistermiddag liet aanzien. Het ‘verenigde hoogtelaag’ (op 5 kilometer hoogte -36º: kijk ook op Hoogtekaart 500 hPa) stimuleerde een over Oost-Engeland naderende, tot 999 hPa uitdiepende storing die zich vanochtend om 5 uur voor de Zeeuwse kust manifesteerde. Om 10 uur lag de opvullende storing boven Noordwest-Frankrijk.

De zwaarste sneeuwval concentreerde zich op het zuidwesten van het land. Daar lag vanochtend plaatselijk meer dan 10 centimeter ofwel een heus pak sneeuw. In Ouddorp bedroeg de sneeuwhoogte 10, Middelburg 12-13, Zoetermeer 15 en ‘s Gravenzande en Loosduinen 16 centimeter. Vanmiddag berichtte Bart Liong-Ie dat het sneeuwdek in Wassenaar-Zuid zowaar 20 centimeter dik was. Sneeuwen deed het ook in het midden en oosten maar de hoeveelheden waren daar kleiner.
Het noorden bleef nagenoeg helemaal sneeuwvrij. Daar opklaringen en matige vorst. In Nieuw Beerta bedroeg de minimumtemperatuur -8,0º. In Vlissingen liep de temperatuur tijdelijk op tot boven nul: 1,5º.

Woensdag raakt de storing, die vandaag overdag langdurige sneeuw veroorzaakte in met name Flevoland en Overijssel, uit beeld en het stroperige hoogtelaag begint aan zijn reis naar de mediterrane regio. Ondertussen begint de luchtdruk boven Noord-Europa te stijgen. Aan de zuidflank van het Scandinavisch hogedrukgebied blijft het tot en met zaterdag overwegend ‘standvastig winterweer’. Een oostelijke stroming transporteert koude continentale lucht naar onze streken. Daarin vriest het in de nacht en ochtend matig, plaatselijk ook streng (beneden -10).

In de loop van het weekeinde voeren oceaandepressies de druk figuurlijk (!) op en neemt de kans op enige winterse neerslag toe. Dat kan zaterdag al het geval zijn. Later op zondag en maandag zet een diepe oceaandepressie met bestemming het zuidelijk deel van de Britse Eilanden (kerndruk 970 hPa) een meer georganiseerd offensief in. Gevolg: verdere stijgende neerslagkansen en maandag overdag temperaturen boven nul. De Atlantische ‘blaaskaak’ lijkt, volgens de nieuwste operationele run van het ECMWF, op dinsdag zuid van ons land langs te trekken. Koude luchtmassa’s blijven dan ook in de buurt. Later in de week (23-25 januari) doen oceaandepressies een nieuwe poging om de kou beentje te lichten. Het is echter twijfelachtig of dat proces meer succes zal hebben.

Bron: Weerman Jan Visser,
Every cloud has a silver lining
15 januari 2013, 20:53 uur | Bericht #382987
wat gaat dat neerslaggebied boven duitsland doen ? zakt dat naar belgie ?
www.belgium-weather.blogspot.be
Ries
Lid
15 januari 2013, 21:04 uur | Bericht #382992
Citaat van steffantje, dinsdag 15 januari 2013, 20:48 uur Citaat van Ries, dinsdag 15 januari 2013, 20:24 uur KNMI guidance voor vanavond

Knmi zit er wel vaker naast ik let niet eens meer echt op hun. Zovaak zitten ze er naast zelfs als vandaag. als er 1 cm sneeuw valt hebben we waarschuwing extreem weer, valt er 10 tot 20 cm gewoon een waarschuwing en heel nederland staat vast.

Geen een weerinstituut zal een 100% goede verwachting halen. Met de waarschuwingen wordt gekeken bij geel wat er in 48 uur mogelijk kan gebeuren, bij oranje binnen 24 uur en rood (weeralarm 12 uur). En daarbij werken ze in een gebied van 50 bij 50 km. Dus  het kan zijn dat er in dat gebied ergens extreem weer plaats vind  en dorp verder op de was buiten hangt te drogen. Het is nou eenmaal nog niet zo precies te bepalen waar het gaat plaats vinden. En ze kunnen beter voor niks waarschuwen dan niet waarschuwen en dat het dan fout gaat, want dan is het ook niet goed, en nu ook niet... En het weer doet ook nog altijd zelf wat het wil dus het kan altijd onverwacht minder heftig zijn, of juist heftiger. En er wordt gekeken naar wat er potenieël kan gebeuren en aan de hand daarvan gaan de waarschuwingen de deur uit. | Gewijzigd: 15 januari 2013, 21:06 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
15 januari 2013, 21:14 uur | Bericht #382995
Citaat van Ries, dinsdag 15 januari 2013, 21:04 uur Citaat van steffantje, dinsdag 15 januari 2013, 20:48 uur Ja dat ben ik wel met je eens, Alleen is me gewoon laatste keren op gevallen, vind persoonlijk dat ze vandaag extreem weer hadden moeten voorspellen. want was een chaos. en wat jij ook al zegt weer in doed wat ie wil. Alleen heb ook al mee gemaakt dat hier met bakken uit de lucht komt en geen waarschuwing. maar ook gehad dat hier extreem weer word afgegeven terwijl het zonnetje schijnt.

PaytDelft
Lid
15 januari 2013, 21:14 uur | Bericht #382996
Er lijken wat buitjes vanaf de Waddenzee naar het zuiden te zakken. Wie weet doet het nog wat in Noord Holland en misschien zelfs het zuid-westen? ze groeien wel hard iig
DrizzleChaser Extraordinaire
15 januari 2013, 21:19 uur | Bericht #382997
Citaat van Payt, dinsdag 15 januari 2013, 21:14 uur Er lijken wat buitjes vanaf de Waddenzee naar het zuiden te zakken. Wie weet doet het nog wat in Noord Holland en misschien zelfs het zuid-westen? ze groeien wel hard iig
Dat was mij ook al opgevallen. de 2 uur verwachting van buienradar laat ze het land op komen. afwachten dus.
15 januari 2013, 21:26 uur | Bericht #382998
En toch staat er op de temperatuurkaart van nl bij Vlissingen -1,5 ofzo hier in middelburg(3km noordelijker) is het nu -3,8. Deze verschillen zijn wel vaker erg groot en wordt niet op het kaartje vermeld ofzo Hoe komen deze verschillen?
qwerty
Lid
15 januari 2013, 21:46 uur | Bericht #383000
hier bij mij in opperdoes in west-friesland is vandaag haast niks gevallen ben er blij mij anders word de ijsaangroei gestagneert. maar als ik nu naar buienrader kijk komen er buien deze kant op weet iemand of deze buien een hoge neerslagactiviteit heeft.
15 januari 2013, 21:51 uur | Bericht #383001
Citaat van qwerty, dinsdag 15 januari 2013, 21:46 uur hier bij mij in opperdoes in west-friesland is vandaag haast niks gevallen ben er blij mij anders word de ijsaangroei gestagneert. maar als ik nu naar buienrader kijk komen er buien deze kant op weet iemand of deze buien een hoge neerslagactiviteit heeft.
Ik reed vanmiddag een rondje door west frieland, maar er lag tussen Enkhuizen en Andijk ook niet veel. In Hoogkarspel ligt dan weer wel het eea
15 januari 2013, 21:51 uur | Bericht #383002
Citaat van qwerty, dinsdag 15 januari 2013, 21:46 uur hier bij mij in opperdoes in west-friesland is vandaag haast niks gevallen ben er blij mij anders word de ijsaangroei gestagneert. maar als ik nu naar buienrader kijk komen er buien deze kant op weet iemand of deze buien een hoge neerslagactiviteit heeft. ze zeggen enkele cm, maar kan ook zo zijn dat er 5 cm uit valt.

15 januari 2013, 21:51 uur | Bericht #383003
Net weer stevige sneeuw gehad. Nu weer lichte sneeuw. Komt nog wat aan | Gewijzigd: 15 januari 2013, 21:52 uur, door Arnhemnoord
15 januari 2013, 21:53 uur | Bericht #383004
schitterende pluim !
winter geeft het zeker niet op

www.belgium-weather.blogspot.be
15 januari 2013, 21:57 uur | Bericht #383005
Citaat van glenn(arendonk), dinsdag 15 januari 2013, 21:53 uur schitterende pluim !

dat is voor regio ZW wel anders:(
Snowa
Lid
15 januari 2013, 21:57 uur | Bericht #383006
Citaat van glenn(arendonk), dinsdag 15 januari 2013, 21:53 uur schitterende pluim !
Edit Marga; plaatje verwijderd

Als je naar de spreiding kijkt is de kans dat het op LT eerder kouder dan warmer word toch ??
Of zie ik het verkeerd ??
| Gewijzigd: 16 januari 2013, 07:39 uur, door Marga
joris put
Lid
15 januari 2013, 22:01 uur | Bericht #383007
Zekers denk zelfs dat de pluimen de komende dagen almaar beter worden toch erg veel leden onder nul
15 januari 2013, 22:02 uur | Bericht #383008
Pluim is zeker weten weer goed meeste leden gaan weer echt voor volle kou en oosten wind. Ik kijk trouwens naar de pluim van noord oosten en van het noorden. daar is heel duidelijk tezien dat meeste optie,s voor oost gaan. Wat ons denk ik het weekend staat de wachten is de dooi die ze intrede wil doen en dat speelt zich natuurlijk weer precies boven ons lands af. Zelf denk ik dat de dooi niet gaat slagen op 1 of 2 dagen lichte dooi en daarna weer de diepvries in. Veel neerslag kans weer in zuiden westen en midden van nederland. noorden en noord oost houden het stuk droger.
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
3 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 3 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.905 topics, welke bij elkaar 448.602 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.613 leden.
Het nieuwste lid is kruij182.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
3 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 71 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 71, lezen 6 mensen het topic "Discussiepagina winter 2024-2025".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden