Een IJslands en een Pools hoogtelaag, die elkaar vonden boven de Noordzee, hebben grote delen van Nederland in het wit gestoken en er is regionaal meer gevallen dan zich gistermiddag liet aanzien. Het ‘verenigde hoogtelaag’ (op 5 kilometer hoogte -36º) stimuleerde een over Oost-Engeland naderende, tot 999 hPa uitdiepende storing die zich vanochtend om 5 uur voor de Zeeuwse kust manifesteerde.
De zwaarste sneeuwval concentreerde zich op het zuidwesten van het land. Daar ligt plaatselijk meer dan 10 centimeter ofwel een heus pak sneeuw. Kort na middernacht lag er in Middelburg al 11 cm. Vanochtend rapporteerde Ouddorp 10, Zoetermeer 15 en ‘s Gravenzande en Loosduinen 16 centimeter. Het sneeuwgebied reikte ook tot over delen van Noord-Holland, Flevoland en Gelderland alsmede Midden- en Zuid-Nederland. Op Schiphol lag vanochtend 3 cm en vanuit Arnhem komen berichten over 4 tot 5 cm.
Het noorden bleef sneeuwvrij. Daar komen opklaringen voor en vriest het matig. In Nieuw Beerta bedroeg de minimumtemperatuur -8,0º. In delen van Zeeland is het kwik tot iets boven nul gestegen (Vlissingen 1,5º).
De atmosferische gesteldheid is dusdanig dat het vandaag vooral in het oosten, midden en zuiden nog geruime tijd kan sneeuwen. Plaatselijk valt mogelijk meer dan 5 centimeter.
Woensdag trekt de storing naar het zuidoosten weg en het stroperige hoogtelaag begint aan zijn reis naar de mediterrane regio. Ondertussen begint de luchtdruk boven Noord-Europa te stijgen. Donderdag en vrijdag bevindt zich boven Scandinavië een hogedrukgebied en is de luchtdruk laag boven de Middellandse Zee.
Bij ons dan een oostelijke stroming (ook morgen trouwens) waarmee koude lucht wordt aangevoerd. In de nacht en ochtend vriest het matig (boven de sneeuw strenge vorst), ’s middag maxima net iets onder nul. Verder op enkele sneeuwbuien in de kustgebieden na droog met naast bewolking ook zonneschijn.
In de loop van het weekeinde voert een omvangrijke oceaandepressie de druk op kou op. De kans op winterse neerslag wordt dan groter en zoals het zich nu laat aanzien begint het kwik aanstaande maandag te stijgen. Boven Engeland arriveert dan een ‘blaaskaak’ van circa 970 hPa. Het is echter nog geen uitgemaakte zaak dat de winter vervolgens het onderspit delft. Daar ga ik vooralsnog tenminste niet vanuit. De operationele run van het ECMWF komt voor midden volgende week gewoon weer met een oostelijke stroming aan de zuidflank van een bescheiden Scandinavisch hogedrukgebied.
Bron: Jan Visser.
En nu misschien nog een sneeuwdump in het weekend... geen idee wat dat betreft , ik heb zelf op dit moment bijna geen tijd maar dit daagt wel uit tot het maken van tijjd
Gegroet uit een sneeuwrijk Den Haag..
En nu misschien nog een sneeuwdump in het weekend... geen idee wat dat betreft , ik heb zelf op dit moment bijna geen tijd maar dit daagt wel uit tot het maken van tijjd
Gegroet uit een sneeuwrijk Den Haag..
Zoals de pluimen en kaarten nu zijn, komt er rond of na het weekend een dooiaanval, waarvan bijna zeker is, dat die niet gaat slagen. Zou toch wat zijn als je volgende week maandag opnieuw een chaos hebt in Nederland.
Vooral in het binnenland nog sneeuw. Komende nacht matige tot strenge vorst.
Los van de gigantische verkeersellende (1000 kilometer file!) is het natuurlijk prachtig om te zien hoe mooi wit het in een groot deel van het land geworden is. Het sneeuwdek is echter fnuikend voor de ijsgroei. Alleen in het noorden, waar geen sneeuw is gevallen, gaat de ijsgroei onverminderd door.
Vandaag sneeuwt het vooral in het binnenland: vanmiddag hoofdzakelijk in het zuiden en zuidoosten. In het noorden en noordwesten blijft het overwegend droog en waarschijnlijk klaart het ook hier en daar wat op.
De temperatuur blijft vanmiddag op de meeste plaatsen iets onder nul en de wind krimpt van oost naar noordoost tot noord. De windsterkte is matig. Vanwege de wind kan de droge sneeuw (plakt niet!) soms stuiven.
Vanavond en de komende nacht trekken vanaf de Noordzee enkele sneeuwbuien over het Waddengebied en noordelijk Noord-Holland. Elders weinig bewolking en minima tussen -5 en -9: in gebieden met een sneeuwdek temperaturen tussen -10 en -15º. Lokaal kan een mistbank ontstaan. Verder een zwakke tot matige noordoostenwind.
Woensdag overdag wisselen wolkenvelden en flinke perioden elkaar af. In de kustgebieden kunnen enkele sneeuwbuien vallen. De wind waait zwak tot matig uit het noordoosten en de middagtemperaturen komen uit op waarden tussen 0 en -2 aan zee en -2 tot -4 in het binnenland.
Een update volgt rond 13 uur!
Weerman Jan Visser, Purmerend, 15 januari 2013, 10:17 uur
Er zou nog heel wat bij moeten komen, maar als ik buienradar zo zie, lossen de buien behoorlijk op.
Of er moet vanmiddag spontaan nog iets onstaan.
Ik denk dat je op de sneeuwradar moet kijken http://www.weerplaza.nl/regenradar/sneeuwradar/ .
Daar is meer op te zien dan op de gewone.
Er zou nog heel wat bij moeten komen, maar als ik buienradar zo zie, lossen de buien behoorlijk op.
Of er moet vanmiddag spontaan nog iets onstaan.
Ik denk dat je op de sneeuwradar moet kijken http://www.weerplaza.nl/regenradar/sneeuwradar/ .
Daar is meer op te zien dan op de gewone.maar ook daarop is te zien dat het oplost...