Guerlain Chicherit wilde zaterdag de achtste etappe van de Dakar Rally al op zijn erelijst bijschrijven toen hij te horen kreeg dat zijn inspanningen goeddeels voor niets waren. De Fransman ging in zijn SMG-buggy het best met de beroerde omstandigheden om maar kocht daar weinig voor. De karavaan werd in het noorden van Argentinië geplaagd door stortregens.
Deze foto is niet meer beschikbaar
De Braziliaan Youssef Haddad is vastgelopen met zijn Mitsubishi. © afp.
Dat dwong de organisatie eerst tot inkorting van het parcours. De truckers werden al meteen omgeleid en konden rechtstreeks naar het bivak om uitgebreid - zondag is een rustdag - te gaan sleutelen. De autocoureurs kregen in de slotfase van de special de rode vlag, andermaal wegens hevig noodweer. Het water in een rivier steeg zo sterk dat de meesten er niet meer overheen konden. De klassementsproef werd na 86 kilometer geneutraliseerd.
Bron: AD
Onweersdagen: 0
De achtste rit in de Dakar begon en eindigde in grote chaos. "Slechts negen wagens hebben de hele rit gereden. De laatsten die de finish bereikten, waren Erik en ik", verklaarde Fabian Lurquin, co-piloot van de Nederlander Erik Wevers (Ford).
© belga.
"Het was de ganse dag chaos. Toen wij aan de start kwamen, zagen we het in de verte regenen en vreesden we al het ergste. In het roadbook stond aangegeven dat wij door enkele rios (droge rivierbeddingen) moesten rijden, maar die stonden allemaal onder water. Tijdens de rit vonden we weinig waypoints en op een bepaald moment twijfelden we of we nog wel verder konden en moesten rijden."
"Maar tijdens een rit kan je geen contact nemen met de wedstrijdleiding en omdat we sporen zagen van andere deelnemers zijn we gewoon verder gereden. Twee keer hebben we enorm veel geluk gehad. De eerste keer toen we nipt door het water raakten en de tweede keer toen we een golf water en modder van bijna een meter op ons zagen afkomen. We ontsnapten er nipt aan. Ik heb nog nooit in mijn hele leven zoveel water gezien."
Uiteindelijk kregen alle deelnemers die na Leider Stéphane Peterhansel aankwamen, de tijd van Peterhansel. "Wij hebben dus voor niets risico's genomen maar het is zo", besloot Lurquin.
Bron: HLN
Onweersdagen: 0