Regen is niet alleen onprettig, je krijgt er ook nog eens diarree van. En dat zal met de klimaatverandering alleen maar toenemen. Dat zegt Apostolos Vantarakis van de Universiteit van Patros (Griekenland). Met de opwarming van de aarde zal er meer regen gaan vallen. Daardoor overstromen riolen en komen bacteriën en virussen vrij die zich in onze wateren nestelen. Wanneer je vervolgens een paar banen in een zwembad trekt zou je dus weleens een souveniertje in de vorm van een ziekte mee naar huis kunnen nemen. Het EU-project Viroclime, waar Vantarakis met andere wetenschappers aan werkt, probeert de virusconcentraties in de watersystemen van Spanje, Hongarije, Griekenland, Zweden en Brazilië in kaart te brengen. Twee ziektekiemen komen daarbij vooral boven: het norovirus, verantwoordelijk voor diarree, en het adenovirus, dat verkoudheid veroorzaakt. Beide verspreiden zich snel via water. En dat zou door klimaatverandering weleens flink toe kunnen nemen de komende jaren. Met het onderzoek hopen de wetenschappers meer te leren over de verspreiding van de boosdoeners. Ook kan bij het meten van een te hoge concentratie van de virussen bijvoorbeeld besloten worden tot het sluiten van zwembaden en stranden. Maar hopen dat het meevalt met die regen dan.
Lees ook:
| Gewijzigd: 6 februari 2017, 15:51 uur, door Joyce.s
Ik verzin er maar eentje bij. Door de opwarming worden mensen gek van de alarmisten op klmaatgebied die ons hoe dan ook allemaal ziek willen laten worden, tenzij we bereid zijn nog meer belastingcenten te betalen voor fraudueuze wetenschappers en dito onderzoeken die niets anders tot resultaat hebben dan wat de politici graag willen horen om ons murw te maken om met nog meer belasting en nog meer bezuingingen genoegen te laten nemen. | Gewijzigd: 7 januari 2013, 23:43 uur, door Ben47
http://www.weeronline.nl/De-invloed-van-het-weer-op-griep-en-verkoudheid/4413/135
( Daar gaat de opmerking "gezond winterweer"....)
Maar natuurlijk komt griep veel minder voor dan je zou vermoeden op basis van alle vrienden, bekenden , familie en collega's die zegge dat ze "griep" hebben.
Griep heb je pas bij de ziektverschijnselen van griep en besemetting met het influenza virus, de meeste gevallen van "ik heb griep" zijn eigenlijk gewone (zij het soms zware) verkoudheden. Van een verkoudheid kun je je trouwens net zo beroerd voelen al denk ik dat veel mensen dat niet beseffen, een verkoudheid is in de ogen van velen toch niet meer dan af en toe niezen en proesten. Komt nog bij dat je naar je werk moet bellen "ik kan niet komen, ikben ziek""wat heb je dan?" "griep klinkt dan als een betere "thuisblijfreden"dan een verkoudheid. Nou bij mij niet, als het niet gaat dan gaat het niet, ik wil geen snottebellen in mijn keuken.
Ohja en verkouden kun je vooral worden in de aanloop naar kouder weer, als je net iets te vaak gedacht hebt dat je dat kleine eindje nog wel even zonder jas kunt doen.
Ik vermoed het eerste maar dat moet wel gelijdelijk gaan, dat zijn vast overlevingsmechanismen van voor de Centrale verwarming.