Op KT iets kouder, op MT en LT iets warmer. (hiervoor kijk ik naar het gemiddelde en niet naar de Oper of Control!)
Op KT iets kouder, op MT en LT iets warmer. (hiervoor kijk ik naar het gemiddelde en niet naar de Oper of Control!)
Een behoorljk consequente pluim van meerdere dagen, die kleine temperatuurverschillen, zowel de afkoeling als de opwarming is maar gradenwerk, in ieder ander seizoen zouden we daarover de schouders ophalen. Maar ja nu is het net boven , op of onder 0. Dat zijn de wintersentimeneten denk ik.
Edit Marga: Overbodige citaat verwijderd
| Gewijzigd: 11 januari 2013, 17:49 uur, door Marga
http://www.pietsweer.nl/2013/op-schaatsen-sneeuw-later-strenge-vorst/
NEERSLAG:
Boven het relatief warme water van de Noordzee ontstaan voortdurend winterse buien, die vanmiddag en vanavond de noordelijke provincies bereiken. Dieper landinwaarts zakken de buien in door de afwezigheid van een trigger. Met name in het noordoosten kunnen het ook droge sneeuwbuien zijn en kan het tijdelijk wit worden (en langduriger in de avond als de temperaturen weer onder het vriespunt gedaald zijn). Grote hoeveelheden worden niet verwacht. De neerslag behorende bij het laag valt hoofdzakelijk in de vorm van sneeuw boven België, maar bereikt ons land naar het zich op dit moment laat aanzien hoogstens in Zeeuws-Vlaanderen en Zuid-Limburg (kansen ECEPS00 circa 20%).
voorwaarschuwing knmi
Geldig: vrijdag 11 januari 2013 vanaf ca 13 uur gedurende ca 11 uur sneeuwval
Bron: Knmi | Gewijzigd: 11 januari 2013, 12:58 uur, door Tatanka
We hebben het inmiddels over meer dan deze ene onwinterse run, de pluimen zelf veranderen niet maar oper en control zijn erg wisselend
Vanaf zondag lekker oostelijke aanvoer van koude lucht:
Maandag; Azoren hoog versterkt zich iets, laag boven Zuid-europa verplaatst zich iets naar oosten:
Dinsdag; Allemaal samengesmolten laagjes, met standvastig Azoren hoog (verassing!!)
Dinsdag; Straalstroom pompt giga-veel kpoude lucht over Europa heen!!!:
Dinsdag; Laag boven Europa, met behoorlijke aanvoer Polaire lucht icm een "natte" aanvoer vanuit de Atlantische oceaan.
Pats boem, samenkomst regen of sneeuw, wie zal het zeggen??:
Het beeld in de div Uitvoer is sinds gisteren wel wezenlijk veranderd. De afgesnoerde noordelijke hogedrukkernen met ten Z daarvan een zonale stroming ("split flow") zijn grotendeels verdwenen. Het zonale patroon wordt steeds dominanter. Die GFS1106 Uitvoer is gewoon zonaal, ieder etmaal komt het zonale patroon 10 graden oostelijker. EC1100 Oper Uitvoer is ook een toonbeeld van zonalisering: aanvankelijke, sterke hogedrukimpulsen (ZW-NO hoogterug op de Oceaan) worden stroomopwaarts afgebroken door strak zonaal patroon bij Labrador. Gevolg is dat het hoog zich naar de Azoren verplaatst met aan de noordzijde inzettende WC. Helaas is dit patroon in de helft van de EC1100 Eps Leden aanwezig. Ten aanzien van winterse aspiraties is de div. 1100 Oper en Eps/Ens Uitvoer een structurele verslechtering.
Niet voor wat betreft het wintertje tot en met maandag en waarschijnlijk midden volgende week, dat gaat nog wel zo door. Niet diep winters natuurlijk. Maritieme invloeden zorgen ervoor dat bovendien nu het ZO het koudst zal zijn, Waddeneilanden zullen weinig van de winter merken.
grtzz | Gewijzigd: 11 januari 2013, 14:55 uur, door Stefanv
volgens de run 12u van deze middag loopt het op een sisser af.
dinsdag regen ipv sneeuw en vrijdag serieuze dooi met +8 graden en stormachtige wind.
De regen voor dinsdag zie ik niet de 8 graden op vrijdag wel.. ( dit is de 06z run de 12z komt pas tegen de avond)
| Gewijzigd: 11 januari 2013, 16:20 uur, door Stefanv
Koning Winter zal dit weekend gaan regeren en lijkt het voorlopig nog wel even vol te houden. En we komen volgende week op schaatsen. Dit met name op ijsbanen.
Alles moet natuurlijk meezitten, maar ik verwacht dat wij eind volgende week of het volgende weekend eerder meer kou kunnen krijgen dan een afname van de kou. Na een week met lichte tot matige vorst, zou het vanaf volgende week vrijdag wel eens in een paar nachten kunnen uitdraaien op strenge vorst.
Het gaat hier over de lange termijn dus moeten we nog maar even afwachten, maar de voortekens zijn er. Van belang is de ontwikkeling op de weerkaarten van maandag en dinsdag als een depressie vanuit het noorden onze kant op komt. Door deze ontwikkeling zal er ook een aantal centimeters sneeuw gaan vallen. Daarna kan op donderdag en vrijdag en het volgende weekend een sterkere oost tot noordoostelijke stroming ontstaan die verantwoordelijk is voor mogelijk strenge vorst.
Tekst
Klopt maar ik zie dit nergens terug in de kaarten.. Misschien een enkel lid die voor strenge vorst gaat. Piet zegt wel vaker dingen die niet uitkomen
dat dacht ik ook al, maar tot zondag zou het toch onder nul blijven
Edit Marga; overbodige citaat verwijderd | Gewijzigd: 11 januari 2013, 17:51 uur, door Marga