Trouwens net gehoord op het weerbericht; "In verschillende delen van Vlaanderen zal zondag een dun laagje sneeuw komen te liggen"
Edit Marga: Link klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 9 januari 2013, 22:35 uur, door Marga
Alleen maar positieve ontwikkelingen momenteel. ALs de pluimen zo blijven en de runs belabberd(GFS) dan laat die runs maar belabberd blijven, haha!
Nederland komt gegarandeerd op de schaats komende week! En op zondag word er voor hier (regio Zuid-oost) nog een aantal cm's sneeuw verwacht. Dus koudere nachten door uitstraling zijn ook nog mogelijk. Mooie vooruitzichten!
Tot donderdag 17 januari continue vorst.
Ja de kaarten zien er zeker kouder uit. De oper (waarop de kaarten gebaseerd zijn) is blijkbaar aangesloten bij de onder nul gaande leden.
Deze bedoel je?
http://vakman.weerdirect.nl/gfs/frame/rart_frame.htm
Dat komt vooral omdat mensen zich er onvoldoende van bewust zijn dat de weerkaarten zich baseren op de ligging van de "oper" (operationele voorspelling). Het gebeurt in de MT en LT nogal eens dat de "oper" geheel afwijkt van de rest van de pluim. Ik weet niet wat daarvan de oorzaak is maar het gebeurt regelmatig en meestal is dat in de volgende run weer gecorrigeerd.
Die afwijking kan overigens in de "+" en in de "-" zijn. Vandaag was het duidelijk dat de "oper" van GFS zich abnormaal gedroeg.
Dus mijn advies is: voor je iets roept in dit forum, kijk even goed naar de samenstelling van de pluim en de ligging van de "oper" daarin . De meeste modellen hebben ook weerkaarten voor het ensemble-gemiddelde en dat geeft meestal een reëeler beeld. | Gewijzigd: 10 januari 2013, 00:40 uur, door oudekem
Temp 1.9 (knmi verwachte 4)
| Gewijzigd: 10 januari 2013, 01:19 uur, door Stefanv
| Gewijzigd: 10 januari 2013, 01:55 uur, door Stefanv
Nee, ik denk dat iedereen of nog zit te ontbijten, of al aande koffie zit, of van zijn/haar baas op zijn/haar donder gekregen heeft en opeens moet werken in plaats van O-O gluren..
Of ze hebben zich naar aanleding van een paar opmerkingen, net als ik, even bezig gehouden met de vraag waar dat ene draaje over regioindelingen ook alweer was gebleven...
Welnu:
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/26849/waar-woon-ik-volgens-het-knmi/
Of er is massaal uitgeslapen natuurlijk, dat kan ook.
edit
PS qua "regio's". Het zijn geen harde grenzen, het is niet zo dat als je van de ene plaats naaar de andere gaat je binnen een meter van de ene naar de andere pluim gaat. Nemen we even de in wintertijd meest besproken provincie. Natuurlijk vooral door niet Friezen meest besproken provincie (hoewel dat denk ik meer te maken heeft met het feit dat er maar 647.239 mensen in Friesland wonen en 16.083.393 mensen buiten Friesland wonen).
Friesland dus.
Dat is een hele grote provincie, inclusief een aantal waddeneilanden. Maar kijken we even naar het vasteland, ergens in het zuidoosten heb je Appelscha. Dat ligt hemelsbreed meer dan 50 kilometer uit de waddenkust. Dat kun je denk ik best onder "noordoost" laten vallen. Maar de rest dan? Als je regelmatig kijkt naar de temperatuurkaarten dan zie je de lijnen vaak met de kust meebuigen. Kun je ook goed zien op kaarten met langjaarlijks gemiddelden. Ik heb eens in de vluchtgheid wat waarden van pluinen en kaarten bekeken en ik kom tot de voorlopige en heel voorzichtige conclusie dat het gemiddelde van de temeperaturen die je op basis van de meest recente pluim voor de regio's noord aan de ene en midden/ oost/ noordoost kunt verwachten ergens tussen de 10 en 20 kilometer uit de waddenkust kunt aantreffen, soms op 5 kilometer. | Gewijzigd: 10 januari 2013, 10:23 uur, door jcroon
Stond net ook mooi stukje op RTL nieuws over het weer: Vorst Houd Twee Wekend Aan!!
Link naar artikel van RTLin de nieuwssectie
Hadden hier net een bui ijsregen:S
Edit Marga: Link van artikel vervangen door link naar artikel op forum | Gewijzigd: 10 januari 2013, 14:55 uur, door Marga