De 12z liet al zien dat er sneeuw zou vallen in belgie en een klein stukje van zuid nederland. Nu in de 18z run lijkt een groter stuk van zuid nederland goed te zitten!
Edit Marga: Kaartje verwijderd uit quote
Idd complimenten voor iedereen die een positieve bijdrage aan het forum levert, in het bijzonder aan Callie P! Sfeer zit er goed in en wordt de komende dagen alleen maar beter...
Wat betreft 't kaartje: Zo te zien jammer voor de sneeuwliefhebbers "van boven de rivieren", maar hier gaan we ons opmaken voor 10 cm!!! (hoewel, eerst zien, dan geloven )
| Gewijzigd: 9 januari 2013, 09:19 uur, door Marga
Qua verloop van kou is het wat onzekerder idd...maar met betrekking op sneeuwkansen.....binnen de LT op KT zijn ze er nog wel vandaar dat ik die hieronder ook even zet. Het zal naar alle waarschijnlijkheid nog geen vet pot worden en zoals eerder genoemde dinsdag is nog wel erg LT dus...daar waar kleine kansen ook dichterbij liggen met ingang van zaterdag (zie kaart hier onder). Ook deze kansen horen bij uitlopers van een lagedrukgebied boven Frankrijk en Centraal
Europa
Uitgifte: 09/01/2013 03.18 uur LT knmi
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar koud weer in het weekeinde wordt door nagenoeg alle EPS-leden ondersteund, slechts een 1 à 2 leden laat nog temperaturen van enkele graden boven nul zien. Vanaf zaterdag tot en met in ieder geval dinsdag liggen de minima rond de -5 graden en overdag komen de temperaturen niet of nauwelijks boven het vriespunt. De spreiding in de pluim is gedurende deze periode klein, hetgeen de betrouwbaarheid ten goede komt. De kans op sneeuw ligt deze dagen rond de 20% en zal moeten komen van uitlopers van het lagedrukgebied boven Frankrijk en Centraal Europa. Tot en met begin volgende week wordt de operationele run ondersteund door het merendeel van de EPS-leden, daarna zien we de spreiding in de pluim duidelijk groter worden. Een deel van de leden laat een noordelijke stroming ontstaan met een tempering van de vorst met aanvoer van winterse buien vanaf de Noordzee, de Oper behoort tot deze groep. Daarnaast laat een ander deel de oost tot noordoostelijke aanvoer in stand met aanhoudende vorst. Een klein deel van de leden laat een overgang zien naar een zuidwestelijke stroming onder invloed van een Atlantisch lagedrukgebied.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrijdag overgang naar vrij koud winterweer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond of iets onder het vriespunt, daarbij is er een kleine kans op sneeuw.
Ps: Wees uiterraad vrij om door te blijven discussieren over dinsdag...het gaat harstikke goed zo
Bron: Knmi | Gewijzigd: 9 januari 2013, 09:25 uur, door Tatanka
Dat men moete heeft met de onzekerheid is nogal makkelijk te verklaren, kijk maar eens naar de pluimen. De enige constante is het gemiddelde maar let op het verspringen van de control met iederen run, soms door het midden soms helemaal onderin, soms bovenin, soms van boven ineens naar onderen.. En dan de spreiding, er zijn dagen bij dat het verschil tussen het hoogste lid en het laagst lid maar liefst 20 graden is, wat zeg ik, voor "midden" in het Europees model zelfs bijna 25 graden...
Het wordt inderdaad "eerst zien, dan geloven" of in meteotermen "strakscasten"
Tot de 16e weinig spreiding, dus we zouden tot die datum hier meer waarde aan kunnen hechten dan aan de door mij eronder geplaatste betrouwbaarheidsbalk. Ik blijf erbij dat de verwachte luchtdrukverhoudingen gering zijn (geen groot hogedrukgebied boven Scandinavië). Een onvoorziene verstoring hiervan heeft grote gevolgen voor de verwachting. Daarbij zou een minderheid van de leden die nu boven 0 zitten tot 16 januari alsnog kunnen uitkomen. Ik hoop dat natuurlijk niet en zie graag een herhaling van 1947.(zowel winter als zomer! )
| Gewijzigd: 9 januari 2013, 10:54 uur, door Ben47
Tot de 16e weinig spreiding, dus we zouden tot die datum hier meer waarde aan kunnen hechten dan de door mij eronder geplaatste betrouwbaarheidsbalk.
Ziet er goed uit ook na volgende week lijkt het winters te blijven
*plaatjes en betrouwbaarheidsmeter*
WAUW, mooi gedaan Ben.
*Edit Debbieke: plaatjes en witregels uit quote verwijderd*
| Gewijzigd: 9 januari 2013, 11:16 uur, door Debbieke
met name in het Noorden zal er nog wel kans op regen zijn, daar wil de echte vorst maar niet in de pluimen komen, in ieder geval tot en met het weekend en daar zien we morgen wel neerslag.
En wat vind je van de run, winterweer is na volgende week dinsdag compleet weggeblazen en we krijgen nog een bakken met regen ik hoop dat het
gfs nu eens ongelijk gaat krijgen
we deze run maar meteen de prullenbak in gaan gooien we gaan gewoon weer terug naar WC hopelijk is het een warme uitbijter het is nog ver weg, dus het kan... maar spoel hem maar gewoon door de WC.
want ik ga voorlopig voor winter en goede winter met volgende week tempraturen die nog iets kouder worden.
'deze winter houd het wel lang vol. het is afwachten natuurlijk maar ... 1 ding is zeker we krijgen super mooi schaats ijs.
en ik hoop dat we dit jaar geen sneeuw krijgen maar 2 a 3 weken goede vorst. en als afsluiter van de vorstperiode een dikke sneeuw dump half metertje ofzo
*Edit Debbieke: overbodige witregels verwijderd*
| Gewijzigd: 9 januari 2013, 11:57 uur, door Debbieke
we deze run maar meteen de prullenbak in gaan gooien we gaan gewoon weer terug naar WC hopelijk is het een warme uitbijter Dat is wel opeens wat warmer maar het past wel binnen de spreiding van alle leden zoals we die de afgelopen dagen in de pluimen zagen.. Volgens mij maken ze de kaartjes op basis van de contrl run en we weten hier allemala hoe die kan zwabberen. Deze temps zijn waarschijnlijk net zo reeel als de -10 die we morgen opeens gaan zien..
gfs nu eens ongelijk gaat krijgen hoe kom je erbij alle pluimen gaan tot volgende week vrijdag voor winter weer. das geheel bijna zeker de WC komt voorlopig niet terug.!
*Edit Debbieke: overbodige quote en witregels verwijderd* | Gewijzigd: 9 januari 2013, 11:58 uur, door Debbieke
'deze winter houd het wel lang vol. het is afwachten natuurlijk maar ... 1 ding is zeker we krijgen super mooi schaats ijs.
en ik hoop dat we dit jaar geen sneeuw krijgen maar 2 a 3 weken goede vorst. en als afsluiter van de vorstperiode een dikke sneeuw dump half metertje ofzoJij gta ruzie krijgen met je mede friezen want een sneeuwdump al na 2 of 3 weken zou wel eens een zekere schaatstocht tegen kunnen houden
Daar hou ik je aan maar als het gfs met een WC op de proppen komt dan hebben ze vaak nog gelijk ook maar ik hoop dat het een prullenbakrun is want ik wil niets liever dan een paar weken winterweer
*Edit Debbieke: overbodige quotes en witregels verwijderd* | Gewijzigd: 9 januari 2013, 11:59 uur, door Debbieke