die volgen allemaal ec en die nieuwe run is nog bezig en volgt gfs helemaal en is misschien zelfs nog beter,het laag bij ierland zuigt net als bij gfs meer koude lucht aan met een sneeuwdump boven belgie,en ik heb zo een vermoeden dat als ec en gfs voor hetzelfde scenario gaan dat het waarschijnlijk geen koude uitbijters zijn | Gewijzigd: 8 januari 2013, 19:54 uur, door Jenss
ik vind hem wel goed gemiddelde rood mooi bij de nul grens.
de blauwe oper lijn is gewoon warme uitbijter | Gewijzigd: 8 januari 2013, 20:37 uur, door steffantje
Waarom niet? ze praatten sowiezo over een reeks aantal dagen met temps overdag iets onder 0
enkel wat lichte vorst snachts en overdag net onder nul. en ook over het schaatsen was ze niet zo positief.
de blauwe oper lijn is gewoon warme uitbijter
Je hebt gelijk. Had het ook wat anders moeten omschrijven... Mooie pluim maar trending topic #elfstedentocht erg overdreven
*Edit Debbieke* overbodige witregels verwijderd*
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 22:26 uur, door Debbieke
dan ligt gemiddelde weer mooi rond nul dus denk het wel maar is wel lange termijn het veranderd nog steeds zoveel
Een pak sneeuw kan veel koude invloed hebben als het helder is. Bij bewolking is die invloed veel minder. Sneeuw kan er ook voor zorgen dat de ondergrond minder snel afkoelt. Sneeuw op ijs kan het de ijslaag zelfs doen verminderen doordat het isoleert en het water nog steeds boven 0 zit, ook bij heldere nachten met flnke vorst kan de ijsgroei daardoor achterblijven of zelfs niet plaats vinden. Hangt ook af van eventuele stroming en organisch materiaal in het water (rotting = warmte).
Dat ze bij RTL niet zo heel erg positief zijn geweest is natuurlijk omdat het allemaal maar lichte tot matige vorst is en omdat het tot nu toe allemaal behoorljk warm is geweest zal de eventuele ijsaangroei ook niet zo spektakulair zijn als normaal. En misschien zijn het bij RTL wel van die spektakelzoekers die alleen van zeer akelig weer opgewonden raken.
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 22:07 uur, door jcroon
http://www.noodweer.be/08-01-serieuze-winterkansen-2013/
Zooooo wat een heerlijke Pluim van ec, echt een super pluim word je echt vrolijk van | Gewijzigd: 8 januari 2013, 22:10 uur, door steffantje
Gemiddeld genomen van 12 t/m 22 januari onder 0. Prima toch? Wel lange termijn natuurlijk. Maar hier smul ik van
Dit is de 0z run van ECMWF, de laatste run geeft voor jouw regio alleen maar onder 0C op.
Op maandag 21 en dinsdag 22 januari 's nachts tot -10 C.
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 22:09 uur, door Camel14
Maar goed back to business..
Sneeuw.. ??
In mijn analyse van gisteren had ik het over sneeuwval as dinsdag/woensdag. In de run die ik toen te pakken had trok het laag minder zuidelijk over de Benelux met als gevolg sneeuwval in een groot gedeelte van de Benelux. In de nieuwe run gaat dit laag toch stiekem weer wat zuidelijker met als gevolg dat met name Nederland naast het potje sneeuwt..
Het laat maar eens zien hoe onzeker het nog is wanneer waar mogelijke sneeuw gaat vallen en zoals ik al schreef zal het waarschijnlijk "nowcasten"worden.
Het was wel leuk om te lezen dat het KNMI toch ook wel op dezelfde lijn zat met haar LT analyse van vandaag.. al zal deze denk ik wel veranderen .. ( ik post een stukje ervan nog een keer omdat het echt wel spannend is waar wat nou gaat gebeuren.,)
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar koud weer in het weekeinde wordt nu ondersteund door het merendeel van de EPS-leden. 80% gaat in het weekeinde voor maximumtemperaturen van rond of iets onder het vriespunt, slechts 20% houden de maxima duidelijk boven nul. In de nachten is er een grote kans op lichte tot matige vorst, -3 tot -6 C. Deze verdeling blijft tot en met begin volgende week in stand, daarna zie we de spreiding in de EPS-pluim duidelijk toenemen. Het merendeel van de leden (ca. 60%) laat het hoog of de rug min of meer over onze omgeving aanwezig, met in de nachten nog steeds overwegend lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Daarnaast zijn er ook zachtere oplossingen waarbij de minima rond het vriespunt komen te liggen en de maxima ruim boven nul. Een ander aandachtspunt is de sneeuwkans, deze ligt vanaf het weekeinde rond de 20%. De operationele run laat volgende week op dinsdagavond en de nacht naar woensdag zelfs 5-10 cm vallen.
Hieronder 2 plaatjes met de huidige status voor dinsdag ... ik denk als je dit volgt je wel kan zien hoe onzeker alles is wbt sneeuw e.d.
Het laagje hoeft zich maar een klein beetje ( 50km of zo !!) noordelijker te verplaatsen en wij hebben ook een aardige sneeuwval !)
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 22:26 uur, door Callie-P