Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

8 Jan 2025 13:25:33

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

7 Jan 2025 22:19:57

7 Jan 2025 11:27:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clarke, AL; Conecuh, AL; Monroe, AL; Washington, AL; Wilcox, AL.

7 Jan 2025 05:30:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, AL; Perry, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cullman, AL; Limestone, AL; Madison, AL; Morgan, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, AL; Conecuh, AL; Monroe, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chilton, AL; Shelby, AL.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, AL; Conecuh, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bibb, AL.

7 Jan 2025 05:30:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Clarke, AL; Mobile, AL; Monroe, AL; Washington, AL; George, MS; Greene, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Limestone, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bolivar, MS.

6 Jan 2025 21:04:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, LA; Grant, LA; La Salle, LA; Winn, LA.

6 Jan 2025 21:04:49
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
MaikelNL
Lid
8 januari 2013, 12:03 uur | Bericht #381324
Citaat van Callie-P, dinsdag 8 januari 2013, 12:01 uur temperatuur kaart voor 20 januari gfs.. brrrrrrrrrr
en de prima (!) pluim...

Waarom kiezen er nog steeds wat leden voor warm weer? Als er al dagen kouder weer wordt voorspeld?
8 januari 2013, 12:08 uur | Bericht #381325
Citaat van MaikelNL, dinsdag 8 januari 2013, 12:03 uurWaarom kiezen er nog steeds wat leden voor warm weer? Als er al dagen kouder weer wordt voorspeld?
ik vind dat de pluimen toch weer kouder zijn dan gisteren. vooral op langere termijn veel leden toch onder nul. en midden termijn alles bijna onder nul.
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 13:07 uur, door Marga
Waarom deze advertentie?
Callie-P
Moderator
8 januari 2013, 12:08 uur | Bericht #381326
Citaat van MaikelNL, dinsdag 8 januari 2013, 12:03 uur Citaat van Callie-P, dinsdag 8 januari 2013, 12:01 uur temperatuur kaart voor 20 januari gfs.. brrrrrrrrrr
en de prima (!) pluim...

Waarom kiezen er nog steeds wat leden voor warm weer? Als er al dagen kouder weer wordt voorspeld?

Dat is hoe een pluim werkt..
Elk lid begint met het zelfde uitgangspunt (weersituatie). Het model heeft dan voor elk lid van de pluim zijn eigen elementen die het weer kunnen beinvloeden.
Bijvoorbeeld 1 lid krijgt mee dat de Jetstream zich ineens anders gaat gedragen, meer noordelijke ligging of zo. Dan gaat dat lid laten zien dat als dat ZOU gebeuren wat dat voor gevolgen voor het weer zou hebben. Dat kunnen dus hele koude gevolgen zijn of hele warme gevolgen.

| Gewijzigd: 8 januari 2013, 12:09 uur, door Callie-P
MaikelNL
Lid
8 januari 2013, 12:09 uur | Bericht #381327
Citaat van Callie-P, dinsdag 8 januari 2013, 12:08 uurDat is hoe een pluim werkt..
Oke! Dank voor uitleg.

Callie-P
Moderator
8 januari 2013, 12:14 uur | Bericht #381328
Citaat van MaikelNL, dinsdag 8 januari 2013, 12:09 uur
Oke! Dank voor uitleg.

Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met een uitleg over de pluim..

8 januari 2013, 12:20 uur | Bericht #381329
callie-p met de vooruitzichten nu, is de kans dan groot dat de winter de eerste weken goed doorzet? hoe denk jij daar over zal die het lang vol kunnen houden?
8 januari 2013, 12:21 uur | Bericht #381330
Als de nieuwe run van GFS gaat uitkomen, kan nederland voorlopig gedag zeggen tegen de temperaturen met een + ervoor. De kaarten zijn non-stop blauw! Geweldig, als je het mij vraagt. Nu maar duimen dat het uitkomt!
8 januari 2013, 12:42 uur | Bericht #381332
Denk dat het voor de schaatsliefhebbers (waaronder ikzelf) wel leuke dagen gaat worden! Zo te zien aan de voorspelling gaat de sneeuw volgende week meevallen en gaat het goed vriezen.!

plaatje voeg ik later bij
jcroon
Lid
8 januari 2013, 12:50 uur | Bericht #381333
Citaat van Callie-P, dinsdag 8 januari 2013, 12:08 uurDat is hoe een pluim werkt..
Elk lid begint met het zelfde uitgangspunt (weersituatie). Het model heeft dan voor elk lid van de pluim zijn eigen elementen die het weer kunnen beinvloeden.
Bijvoorbeeld 1 lid krijgt mee dat de Jetstream zich ineens anders gaat gedragen, meer noordelijke ligging of zo. Dan gaat dat lid laten zien dat als dat ZOU gebeuren wat dat voor gevolgen voor het weer zou hebben. Dat kunnen dus hele koude gevolgen zijn of hele warme gevolgen.

Kun je niet beter zeggen dat de control (en de daarmee samenhangende voorspelling) "afwijkt van het algemene beeld van de pluim"?
De pluim ziet er qua verloop en spreiding niet geheel onlogisch uit, de control kan en zal nog wel enkele sprongen maken.

| Gewijzigd: 8 januari 2013, 13:03 uur, door Marga
Marga
Lid
8 januari 2013, 13:06 uur | Bericht #381335
Citaat van robbieronalds, dinsdag 8 januari 2013, 11:44 uur Het valt me toch op. In de VS is het nu juist weer wat zachter aan het worden. Juist het tegengestelde ligt in de verwachtingen. Door een plotselinge stratosferische opwarming boven de Arctic komt een diepvrieskoude lucht over het noorden van de USA heen in de tweede helft van januari. Precies de tijd, dat het volgens de pluimen hier ook kouder kan gaan worden. 

Lees meer hier: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36052/berichtgeving-winter-usacanada-2012-2013/#message381236
Every cloud has a silver lining
MaikelNL
Lid
8 januari 2013, 13:07 uur | Bericht #381336
Citaat van Marga, dinsdag 8 januari 2013, 13:06 uur Citaat van robbieronalds, dinsdag 8 januari 2013, 11:44 uur Het valt me toch op. In de VS is het nu juist weer wat zachter aan het worden. Juist het tegengestelde ligt in de verwachtingen. Door een plotselinge stratosferische opwarming boven de Arctic komt een diepvrieskoude lucht over het noorden van de USA heen in de tweede helft van januari. Precies de tijd, dat het volgens de pluimen hier ook kouder kan gaan worden. 

Lees meer hier: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36052/berichtgeving-winter-usacanada-2012-2013/#message381236

Ik dacht juist dat als het in de USA warm is, het hier koud. En als het daar koud is, hier warm? Dat werd enkele weken geleden verteld, dacht ik?
Of is dit altijd gewoon toeval?
jcroon
Lid
8 januari 2013, 14:10 uur | Bericht #381341
Citaat van MaikelNL, dinsdag 8 januari 2013, 13:07 uur Ik dacht juist dat als het in de USA warm is, het hier koud. En als het daar koud is, hier warm? Dat werd enkele weken geleden verteld, dacht ik?

Er schijnt een verband te zijn, al is me dat niet altijd even duidelijk. Het verband kan ook niet altijd duidelijk zijn denk ik omdat je tussen "daar"en "hier"zo'n gat hebt zitten dat beïnvloeding door andere factoren een grote  rol kan spelen.
Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2013, 14:16 uur | Bericht #381342
Citaat van MaikelNL, dinsdag 8 januari 2013, 13:07 uur
Ik dacht juist dat als het in de USA warm is, het hier koud. En als het daar koud is, hier warm? Dat werd enkele weken geleden verteld, dacht ik?

Vaak is het wel zo, maar soms ook niet. Het heeft niet zo zeer met de locaties te maken waar de landen liggen, maar meer waar de hoge en- lagedruk gebieden zich bevinden en hoe de straalstroom (Jet stream) zich beweegt. Hier onder korte uitleg.

De positieve fase van de Arctische Oscillatie (AO) en de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO) wordt gekenmerkt door een sterk hogedrukgebied (H) in de subtropen (1) en een sterk lagedrukgebied (L) binnen de noordpoolcirkel (2). De positieve AO gaat samen met een sterke polaire vortex (3), een grootschalige cycloon die koude poollucht boven de Noordpool gevangen houdt (4). Daardoor kan warme lucht uit het zuiden doordringen tot diep in de Verenigde Staten en Europa.

In deze omstandigheden waait de straalstroom, een sterke wind die op een tiental kilometer hoogte door de atmosfeer kronkelt, in noordoostelijke richting over de Atlantische Oceaan. Hij brengt zo warm en vochtig weer naar West-Europa. De negatieve fase van AO en NOA wordt gekenmerkt door een zwak hogedrukgebied in de subtropen (1) en een zwak lagedrukgebied binnen de noordpoolcirkel (2). De polaire vortex (3) is verzwakt, waardoor koude poollucht naar de Verenigde Staten en Europa kan afzakken (4). In deze omstandigheden volgt de straalstroom een meer golvend pad. Beide gewijzigde circulatiepatronen samen vergroten de kans op meer en extremer winterweer in Noord-Amerika en Europa.
Bron: Eoswetenschap

Als we kijken naar de kaarten voor volgende week dinsdag is te zien dat het rechter plaatje van toepassing is, kaarten zijn zelfs bijna indentiek aan het plaatje. Aan de Noord-Oost kant van Canada bevind zich een zwak lage drukgebied en heeft de straalstroom ook deze vorm. Heb de kaarten van 06:00 gepakt om te laten zien.

Kaartje met het lage drukgebied in de rode cirkcel aan de Noord-Oost kant van Canada (maandag, dinsdag is nog niet beschikbaar).

Kaartje met neerslag (heeft niks met het onderwerp te maken opzich, maar hier staan de landen iets duidelijker op dan bovenstaande kaartje. Rode cirkel is het lagedruk gebied.

Straalstroom boven de VS en Canada dinsdag 06:00z.

Temperaturen dinsdag 06:00z (In Fahrenheit).

Straalstroom boven Europa 06:00z

Temperaturen dinsdag 06:00z.

Kaarten: Twisterdata, Weatheroffice en Weer.nl

Mooi te zien dus hoe het op beide plekken tegelijk koud kan zijn als de drukgebieden en de straalstroom gunstig zijn. Hopelijk begrijp je het een beetje?

| Gewijzigd: 8 januari 2013, 18:49 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
8 januari 2013, 14:37 uur | Bericht #381343
Citaat van RiesMooi te zien dus hoe het op beide plekken tegelijk koud kan zijn als de drukgebieden en de straalstroom gunstig zijn. Hopelijk begijp je het een beetje?
Bedankt het wordt al een heel stuk duidelijker. Dit is voor mij als 'leek' wel pittige stof. 

Wat probeer je nu dus precies aan te geven met het lagedrukgebied in de rode cirkel? Dit plaatje vind ik vrij moeilijk te begrijpen, omdat ik hier mijn topografische inzicht een beetje verlies.

Citaat van Ries Het heeft niet zo zeer met de locaties te maken waar de landen liggen, maar meer waar de hoge en- lagedruk gebieden zich bevinden en hoe de straalstroom (Jet stream) zich beweegt
Oke dit snap ik.

In dit geval doel ik dan meer op een verband als: Als er hier een Russische beer los loopt, er in de VS altijd (9 vd 10 keer) een lagedrukgebied vlakbij New york ligt. (Ik zeg niet dat dit zo is, maar ik bedoel dus het verband hogedruk hier, lage druk daar.)

Voor de duidelijkheid bedoel ik met 'hier' Nederland, en met 'daar' plaatsen in de VS waar winter niet altijd vanzelfsprekend is, zoals bijvoorbeeld New York.

Ries
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
8 januari 2013, 14:49 uur | Bericht #381345
Citaat van robbieronalds, dinsdag 8 januari 2013, 14:37 uur Citaat van RiesMooi te zien dus hoe het op beide plekken tegelijk koud kan zijn als de drukgebieden en de straalstroom gunstig zijn. Hopelijk begijp je het een beetje?
Bedankt het wordt al een heel stuk duidelijker. Dit is voor mij als 'leek' wel pittige stof. 

Wat probeer je nu dus precies aan te geven met het lagedrukgebied in de rode cirkel? Dit plaatje vind ik vrij moeilijk te begrijpen, omdat ik hier mijn topografische inzicht een beetje verlies.
Kaartje is idd wat onduidelijk, heb er een bij toegevoegd waar de landen duidelijker op staan en de locatie van het lage drukgebied.

| Gewijzigd: 8 januari 2013, 14:49 uur, door Ries
Freedom is not worth having if it does not include the freedom to make mistakes.
8 januari 2013, 15:06 uur | Bericht #381346
Citaat van RiesKaartje is idd wat onduidelijk, heb er een bij toegevoegd waar de landen duidelijker op staan en de locatie van het lage drukgebied.

Duidelijk, dankjewel.

MaikelNL
Lid
8 januari 2013, 15:34 uur | Bericht #381347
Interessant, dankjewel! Ik ga het zeker nog een keer overlezen, want het is best veel om in één te begrijpen.
8 januari 2013, 16:28 uur | Bericht #381349

-18 voor limburg wie weet
Stefanv
Moderator
8 januari 2013, 16:48 uur | Bericht #381351
Altijd spannend hoelang die runs nog goed blijven gaan.. Op naar de 12z:)
Jenss
Moderator
8 januari 2013, 16:51 uur | Bericht #381354
als ik zo naar het begin van de 12z run kijk denk dat die nog beter word dan de vorige,de kou komt rapper en het laag later

de koude luchtbel bij polen is ook groter en kouder,ook is het laag bij ierland dieper en zorgt voor meer neerslag bij koudere temp en dus sneeuw voor belgie | Gewijzigd: 8 januari 2013, 17:00 uur, door Jenss
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.891 topics, welke bij elkaar 448.535 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.611 leden.
Het nieuwste lid is Sneeuwschuiver57.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 542 mensen aan het browsen op het forum. 5 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 542, lezen 62 mensen het topic "Onweerskansen van 23 en 24 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden