Ben wel nieuwschierig hoe de kou gaat invallen, krijgen we sneeuw of word het gewoon regen of helemaal niks! | Gewijzigd: 7 januari 2013, 22:14 uur, door steffantje
Ik wacht even de 18h run af GFS. Dit is wel de Pub run maar goed ik heb de 12h run aardig op het netvlies staan, nu even kijken of deze run hetzelfde doet..
Er komt zo een update van mij
Vanaf vrijdag gaat het spel eigenlijk beginnen. Er settelt zich een hogedrukgebied boven Scandinavië ( de natte droom voor de schaatsliefhebber) en er zit een lagedruk gebied boven de UK.
Dit laatste gebied gaat bepalen of we wel of geen sneeuw gaan krijgen dit weekend.
In de 12h run van GFS trok het laag een stuk lager weg richting het zuiden. Dit resulteert mogelijk in wat neerslag in het zuiden van het land. In de 18h run van GFS trekt ze minder zuidelijk weg waardoor pakweg de helft van het land te maken krijgt met neerslag.
Nu is natuurlijk de hamvraag.. is dit sneeuw…voor sneeuwval moeten de 850hPa kaart boven ons land minimaal temperaturen laten zien van -5. Dat doet ze ook, ECHTER niet in het gebied van de neerslag.
Dit zou insinueren dat er zaterdag GEEN sneeuw gaat vallen maar regen of misschien een natte vlats.
Je kan dit ook zien op de 2mtr temperatuur kaarten waarbij het noorden van het land te maken heeft met vorst, en de neerslag-gebieden zitten (net) boven nul.
Gelukkig zit niets in beton gegoten dus dit kan zomaar veranderen, ik denk dat we dit pas echt weten de dag ervoor. Overigens geeft GFS voor deze dagen geen neerslag aan die ons tot de enkels in de sneeuw zal zetten of diepe plassen zal creëren.
Dit scenario duurt tot ongeveer zondag/maandag nacht waarbij de kans dat er sneeuw valt het groots is op zondag.
Dan komt het beter werk qua temperaturen. Op zondag is het nog wat aan de krappe kant maar op maandag staat er nu een ijsdag op het programma met in de nacht matige vorst. ( geen sneeuw)
Je ziet ook de bekende vinger richting IJsland gaan die voor een blokkade kan gaan zorgen.
Op dinsdag zien we een lagedrukgebied wat uit het noordwesten uit onze kant op komt.
Dit tempert de temperatuur op 2mtr naar zelfs boven nul maar doordat de 850hPa ruim onder nul is (kouder dan -5) lijkt het erop dat de neerslag die dinsdag kan vallen toch wel eens in de vorm van sneeuw gaat vallen. En dit zou best wel eens een aardige hoeveelheid kunnen zijn ( en nee niet direct 30 cm !!) (Dit geld ook voor de woensdag overigens.)
Daarna wordt het allemaal weer wat onduidelijker, het lijkt er wel op dat er geen steady hogedruk gebied gaat komen boven Scandinavië maar wij krijgen na deze woensdag aan de lopende band lagedrukgebieden aangeboden maar wel met temperaturen net boven of net onder nul met in de nacht toch wel matige vorst. Met zelfs weer een ijsdag op Zondag 20 januari…Deze periode zou wel eens de meeste sneeuw kunnen opleveren.
Maaar dit laatste stuk (pakweg vanaf de 15de) is wel zo erg lange termijn dat dit zeer onbetrouwbaar is. Maar hoe dan ook de trend is wel dat we in relatief koud weer blijven en dat we voorlopig niet meer terug gaan naar die verschrikkelijke 11 graden van afgelopen zondag.
Voor de schaatsliefhebbers ziet het er niet zo goed uit doordat het erop lijkt dat we toch met regelmaat met neerslag te maken krijgen waardoor er geen mooie gladde ijsbanen zullen ontstaan.
De sneeuwliefhebber LIJKT het meest aan haar trekken te komen want deze vorm van neerslag zou wel eens kenmerkend kunnen gaan worden voor de volgende week.
Nu kom ik natuurlijk wel even met de nuance. In het begin vermelde ik al dat de modellen erg onrustig waren. De laatste 2 runs lijkt GFS in ieder geval weer “bijzinnen” gekomen te zijn en deze geeft een wat meer te volgen weerbeeld af.
Ik kan echter niet genoeg blijven herhalen dat wij echt op de grens zitten van winters weer of terug vallen naar temperaturen normaal voor deze tijd. ( zie KNMI tabel voor deze temps) De kans is minder groot maar hij is zeker aanwezig dus verheug je op gepaste wijze op de komende week zodat het geen teleurstelling wordt als de voorgaande analyse toch niet is uitgekomen.
p.s mocht je mij citeren verwijder dan alle plaatjes uit het citaat en zoveel mogelijk tekst aangezien dit een huge post is... Thanks !
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 00:55 uur, door Callie-P
Ik kan echter niet genoeg blijven herhalen dat wij echt op de grens zitten van winters weer of terug vallen naar temperaturen normaal voor deze tijd. ( zie KNMI tabel voor deze temps) De kans is minder groot maar hij is zeker aanwezig dus verheug je op gepaste wijze op de komende week zodat het geen teleurstelling wordt als de voorgaande analyse toch niet is uitgekomen.
p.s mocht je mij citeren verwijder dan alle plaatjes uit het citaat en zoveel mogelijk tekst aangezien dit een huge post is... Thanks !
KLASSE! Callie P.
Je slaagt er steeds in een goed geschreven en duidelijk verhaal neer te zetten over de mogelijke scenario´s en daarbij de pro´s en contra´s te wegen.
Wat heel sterk is aan jouw analyses is dat je je niet gek laat maken door verhalen over Russische Beren, Apocalyptische sneeuwstormen en Nova Zembla-achtige poolnachten. zolang die niet waarschijnlijk zijn. Kortom; een nuchtere en heldere analyse, waarvoor dank!
Ga door met schrijven op basis van feiten en niet op basis van wat mensen willen horen.
*Edit Debbieke: witregels verwijderd*
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 09:33 uur, door Debbieke
Modelbeoordeling en onzekerheden
De overgang naar koud weer in het weekeinde wordt nu ondersteund door het merendeel van de EPS-leden. 80% gaat in het weekeinde voor maximumtemperaturen van rond of iets onder het vriespunt, slechts 20% houden de maxima duidelijk boven nul: In de nachten is er een grote kans op lichte tot matige vorst, -3 tot -6 C. Deze verdeling blijft tot en met begin volgende week in stand, daarna zie we de spreiding in de EPS-pluim duidelijk toenemen. Het merendeel van de leden (ca. 60%) laat het hoog of de rug min of meer over onze omgeving aanwezig, met in de nachten nog steeds overwegend lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond of iets boven het vriespunt. Daarnaast zijn er ook zachtere oplossingen waarbij de minima rond het vriespunt komen te liggen en de maxima ruim boven nul. Een ander aandachtspunt is de sneeuwkans, deze ligt vanaf het weekeinde rond de 20%. De operationele run laat volgende week op dinsdagavond en de nacht naar woensdag zelfs 5-10 cm vallen.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Tot en met donderdag nog vrij zacht met af en toe regen. Vanaf vrijdag zeer waarschijnlijk overgang naar vrij koud winterweer met 's nachts lichte tot matige vorst en overdag temperaturen rond het vriespunt. Daarbij is er een kleine kans op sneeuw.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (ca. 60%) op aanhoudend winterweer met kleine kans op sneeuw. Daarnaast is er een vrij kleine kans (ca. 40%) op een minder koud weertype met 's nachts temperaturen rond het vriespunt en overdag ruim boven nul.
Bron: Knmi
[...]
Maaar dit laatste stuk (pakweg vanaf de 15de) is wel zo erg lange termijn dat dit zeer onbetrouwbaar is. Maar hoe dan ook de trend is wel dat we in relatief koud weer blijven en dat we voorlopig niet meer terug gaan naar die verschrikkelijke 11 graden van afgelopen zondag.
Voor de schaatsliefhebbers ziet het er niet zo goed uit doordat het erop lijkt dat we toch met regelmaat met neerslag te maken krijgen waardoor er geen mooie gladde ijsbanen zullen ontstaan.
De reeele schaatsliefhebber kon aan 1 van je eerste zinnen al zien dat het niet zo veel zou worden.....
Ik vind de pluim die ik net bekeek wel een beettje op de "eind november, begin december" pluimen lijken als ik het me goed weet te herinneren
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 08:32 uur, door jcroon
Op de fiets zeker haha over een elfstedentocht wil ik nog niet praten. Mag het eerst wel een dikke week goed vriezen en geen sneeuw hebben! en dan kijken wat de vooruitzichten zijn. Zet dit weer nog anderhalve week door en blijft het droog dan komen we in de buurt, maar hebben zeker wel 2 tot 3 weken goede vorst nodig om er eventueel of de tocht tekunnen praten. En helemaal geen sneeuw want dan gebeurd er precies het zelfde als vorig jaar!
Maar goed het blijft allemaal spannend wat er gaat gebeuren kwa weer betreft
De nieuwe pluim van ec is echt goed winters, en tot volgende week donderdag a vrijdag.
Weinig neerslag kans. dus goed voor het aangroei van het ijs!
Ik krijg alleen de pluim van ec hier niet:S
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 10:28 uur, door steffantje
Onzekerheid blijft groot. van 0 tot 14 cm, dat grijze vlak moet loskomen van de '' nullijn''
*Edit Debbieke: plaatje uit quote verwijderd*
| Gewijzigd: 8 januari 2013, 11:30 uur, door Debbieke
*Edit Debbieke: link aanklikbaar gemaakt* | Gewijzigd: 8 januari 2013, 11:31 uur, door Debbieke
Is hier enig wetenschappelijk verband in aangetoond? Wellicht is het prietpraat, dan hoor ik het ook graag
Ik ben er ook op gaan letten, is me ook al op gevallen. Ik weet niet dat het wetenschappelijk is bewezen maar valt mij ook op.