Klopt, alleen staat er nog niet op!
Met die zijn ze inderdaad altijd heel langzaam.. ik weet ook niet waarom. Maar ik denk dat de komende dagen de ijsdikteverwachting wel onder de nul zal komen (en het ijs dus boven de nul). | Gewijzigd: 7 januari 2013, 20:39 uur, door Marga
op het einde zakt het hoog naar engeland en krijgen we vanuit het noorden via een omweg zachte lucht uit het zuiden met 850hpa temp van boven 0 graden,oei - 5 overdag had ik niet gezien,een inversie dus | Gewijzigd: 7 januari 2013, 20:39 uur, door Marga
Als we dan maar geen sneeuw krijgen. Behalve als het sneeuwen gaat met de inval van de kou. Zodra alles dicht gevroren is en dan sneeuw is heel slecht voor het ijs.
'Voordat alles dichtgevroren is' moeten we toch echt wat koudere nachtjes krijgen dan -2/-3 die nu op de kaarten en in de pluim te zien zijn. Kleine laagjes water zullen wel dichtvriezen maar voor de grotere wateren kan het dit weekend gewoon zoveel sneeuwen als we willen hoor. | Gewijzigd: 7 januari 2013, 20:40 uur, door Marga
ja daarmee dacht ik al van....? Maar had eerlijk gezegd zelf nog niet naar de 850 hPa temperatuur gekeken.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
'Voordat alles dichtgevroren is' moeten we toch echt wat koudere nachtjes krijgen dan -2/-3 die nu op de kaarten en in de pluim te zien zijn. Kleine laagjes water zullen wel dichtvriezen maar voor de grotere wateren kan het dit weekend gewoon zoveel sneeuwen als we willen hoor.
Dat ben ik met je eens alleen zoals de ijsbanen, kleine meertjes, en sloten is toch waar we het eerst op gaan schaatsen als het houd.
Krijg je een pak sneeuw en dat water ligt al dicht moeten we dus langer wachten voor we er op kunnen komen plus de kwaliteit van het ijs is heel slecht. Mooiste is gewoon weekend dik pak sneeuw, daarna goeie vorst zodat alles dicht vriest.
Zal er van weekend sneeuw gaan vallen.... dan zijn de tempraturen ook een stuk lager dan dat de modellen nu aan geven.
| Gewijzigd: 7 januari 2013, 20:41 uur, door Marga
Volgens de nieuwste run van EC is zondag al de eerste ijsdag voor het hele land (uitgezonderd texel). Dus na het weekend moet het inderdaad even droog blijven, anders kunnen er problemen ontstaan met het ijs.
| Gewijzigd: 7 januari 2013, 20:41 uur, door Marga
De nieuwe pluim van GFS is inderdaad ietsjepietsje warmer dan de oude pluim. Maar op korte termijn is hij volgens mij juist weer iets kouder. Wanneer we spreken over pluimen spreken we meestal niet over een warme of koude uitbijter. Hier praten we over wanneer we het hebben over de verschillende 'leden' van de pluim. Zoals hieronder reeds gezegd is inderdaad de Control (de blauwe lijn) in deze pluim de warme uitbijter.
--------------------------------
Pluim Ec:
Berichten samengevoegd door Ben47 | Gewijzigd: 8 januari 2013, 14:01 uur, door Stefanv