het is een beetje een spelletje aan het worden dan wel flink koud dan weer een zachtere oplossing wat
willen ze nou.
Is vrij normaal momenteel nu het zo moeilijk is om de ligging van het scandihoog te bepalen. De enige manier om erachter te komen is gewoon wachten wanneer het zover is, of wanneer de modellen een trend geven zonder warme uitbijters.
Woensdag is waarschijnlijk de dag dat gaat zeggen wat we ongeveer krijgen. We zullen zien
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Het is nog niet veel en ook niet zeker of het doorzet naar "echte" kou maar het is al weer een stuk beter tov afgelopen weken waarin zelfs de nachttemperaturen niet in de buurt van de 0 C kwamen.Temperaturen zoals die afgelopen jaar een paar dagen zijn voorgekomen tussen -15C tot -20C zijn een zeldzaamheid in ons landje aan de zee en we hoeven er echt niet op te rekenen dat dat jaar in jaar uit gebeurt.
Vandaag was een prachtige dag met,in ieder geval hier,een lekker zonnetje en weinig bewolking en je merkt ook meteen dat we een frisse nacht tegemoet gaan.Hopelijk houden we dat droge weer en met enige daling van temperatuur in de loop van de week heb je al meteen een veel meer winters gevoel dan je bij die grauwe,bewolkte en vochtige dagen hebt.
Geniet van de mooie dagen en we zien in de loop van de week vanzelf hoe het weer zich gaat ontwikkelen.
het is een beetje een spelletje aan het worden dan wel flink koud dan weer een zachtere oplossing wat
willen ze nou.
Het is wel iets wat we eigenlijk wel een beetje verwachten...ik denk ook nog steeds dat dit een korte periode gaat worden van vorst en dat de temperaturen daarna weer gaan stijgen maar niet naar de waardes van vandaag (11graden, je kon met je jas open lopen op het strand .)
Maar waardes naar normaal voor de tijd van het jaar met in de nacht mogelijk lichte vorst is denk ik wat er gaat gebeuren. intressant in deze is van welke richting de wind gaat komen.
Als hij uit zuid(west) komt dan weten we het wel, maar met een noord(wester) wind zouden we wel eens zo af en toe winterse neerslag kunnen krijgen, en een noord(wester) geef ik op dit moment de meeste kans. Als ik nog tijd heb zal ik wat kaartjes posten met wat meer onderbouwing..
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 19:56 uur, door Callie-P
Ja helaas.. Maar even de pluim afwachten. En ja een mindere run.. Echt lang goed zijn ze ook niet geweest dus het is maar net hoe je het bekijkt.
( Dit was te verwachten toen de telegraaf er vanochtend over begon te schrijven)
grtz | Gewijzigd: 6 januari 2013, 20:07 uur, door Stefanv
willen ze nou.
Het is wel iets wat we eigenlijk wel een beetje verwachten...ik denk ook nog steeds dat dit een korte periode gaat worden van vorst en dat de temperaturen daarna weer gaan stijgen maar niet naar de waardes van vandaag (11graden, je kon met je jas open lopen op het strand .)
Maar waardes naar normaal voor de tijd van het jaar met in de nacht mogelijk lichte vorst is denk ik wat er gaat gebeuren. intressant in deze is van welke richting de wind gaat komen.
Als hij uit zuidwest komt dan weten we het wel, maar met een noord(wester) wind zouden we wel eens zo af en toe winterse neerslag kunnen krijgen, en een noord(wester) geef ik op dit moment de meeste kans. Als ik nog tijd heb zal ik wat kaartjes posten met wat meer onderbouwing..Laat die sneeuw maar zitten met een noordwesten wind krijg je alleen maar rommel van of het word van mij echt winter of helemaal niet
Berichten samengevoegd door Bronk | Gewijzigd: 6 januari 2013, 20:00 uur, door Bronk
Jazeker, gewoon oude wintertopics opzoeken en dan staan de pluimen die daar gepost zijn netjes op een rij bovenaan onder 'Foto's in dit topic', zoals deze bijvoorbeeld:
Bron
Overigens dit is wel wat ik bedoelde dat we constant op de scheidslijnen zitten..
Onderstaand kaartje voor a.s. zondag.. ook hier weer een fantastische scheidslijn.. ( vorst in het noorden en (net) boven nul in het midden ..scheelt 4 graden..)
Ik heb zo eens even de 12h run GFS doorgespit maar hij mag misschien wel minder koud zijn maar ik geloof niet dat ik deze winter zoveel sneeuwkansen in 1 run gezien heb.. Het noorden lijkt het eerste aan de beurt ( vanaf vrijdag zijn er kansen ) en daarna de rest van het land de hele week door..)
Wat een genot om deze runs te bekijken | Gewijzigd: 6 januari 2013, 22:08 uur, door Callie-P
Nee wat betreft de intensiviteit is echt niets te zeggen.. kan bijna niets zijn tot een aardige hoeveelheid.. Het zal allemaal afhangen van allemaal kleine afhankelijkheden..
Op het moment dat we echt daadwerkelijk sneeuw kunnen krijgen gaan we "nowcasten" dus eigenlijk hele korte termijn verwachtingen maken.
Ik heb net nog even geprobeerd of er iets van een lijn in de 500hPa te maken is maar het is echt een enorme wanorde.. met dan weer een gebiedje hier dan weer een laagje daar.. dus zelfs waar MISSCHIEN volgende week sneeuw gaat vallen is zelfs nog niet zeker...maar er zijn zeker kansen voor het hele land op dit moment !
Het is gewoon heerlijk spannend...
Wat inmiddels wel toch steeds terugkerender is, is dat dat temperaturen niet veel onder nul komen.. dus allemaal lichte vorst.
Maaaar daar moet natuurlijk weer een kleine uitzondering bij.. tja we zullen het eens makkelijk houden.. Mocht er sneeuw vallen ( die blijft liggen) dan kunnen we (veel) lagere temperaturen krijgen...
Kortom.. kaarten volgen, af en toe een keer een vloekje.. en dan weer een cheer.. dit is zoooooooveel beter dan die laatste 3 MEGA saaie weken
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 22:05 uur, door Callie-P
Persoonlijk vind ik de nieuwe pluim zeer goed.. ow ignore de control in deze maar... die is dronken
Kijk vooral naar het aantal leden dat nu op de LT onder nul duikt. ( rond de 20ste weer ). nog even en er is er geen 1 meer boven nul
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 22:14 uur, door Callie-P
Ik vind ze wel mooi hoor, eindelijk winter!
En dat zwabberen hoort erbij als je in NL woont.
ja dat kan wel kloppen alleen bij 13 en 14 januarie zitt het gemiddelde weer hoger dan vanmorgen.
vanmorgen lag gemiddelde bijna allemaal rond nu en je zit nu toch wel weer een stijging. met alle leden
daarna gaan meer leden weer voor kou