De control is wel vaker de weg kwijt.. dit is de lijn van de verwachting op het ruwe grid zonder verstoringen...
Control zal met de volgende run waarschijnlijk weer in het gelid springen..
Zat de tweets nog even na te kijken van onze vriend Joe Bastardi.. en die is wel optimistisch..
Joe Bastardi @BigJoeBastardi
SEVERE Russian cold to evolve over next 10 days, then spread west Population weighted globally... Jan 20-Feb 10 extreme cold in works
Gaan we weer een herhaling krijgen van vorig jaar ? Leuk om te zien dat Joe ook met de 20ste komt.... doen we het hier zo gek nog niet
Hoe dan ook het gaat spannend worden waarbij ons weertype echt afhankelijk gaat worden van de precieze ligging van een drukgebied.. ( we zullen waarschijnlijk elke keer een beetje op de grenzen van hiervan rondzwerven)
Beide modellen (GFS en EC) hebben het over vriestemps rond de 12de maar beide modellen gaan daarna weer omhoog met de temperaturen. ( niet schrikbarend overigens)
Spaaaaaaaaaaaaaaaannneeed
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 01:07 uur, door Callie-P
De control is wel vaker de weg kwijt.. dit is de lijn van de verwachting op het ruwe grid zonder verstoringen... Edit Marga: knip
Ik heb de GFS en ECMF de laatste dagen van run tot run in de gaten gehouden en de trend die ik toch wel zie is het ontstaan van HD boven Z-skandi, Ijsland, Groenland en wellicht ook in die volgorde. Juist omdat er een flinke verandering plaatsvindt de komende week (weken) in atmosferische stromingen t.g.v. het verschuiven/opbreken van de stratosferische Polar Vortex hebben de modellen het moeilijk om de plaats van de HD te bepalen. Er zal de komende dagen nog de nodige variatie optreden van run tot run maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de noordelijke aanvoering van koude polaire lucht dominant gaat worden. Dat kan dan natuurlijk nog wel enorm varieren van NE-vrieskoude tot N to NW neerslagkoude.
De "Russian cold" van vriend Bastardi zie ik zo direct nog niet op de kaarten staan....
Een ding is wel zeker voor mij: er breken na donderdag weer zeer interessante tijden aan voor weerkijkers en zeker ok voor winterliefhebbers!
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 15:57 uur, door Marga
Edit:
Overigens is mijn eertse gedachte bij dergelike berichten als:
Citaat van nu.nl Winterweer lijkt op komst
ZEIST - Nederland lijkt vanaf het einde van de komende week opnieuw met lage temperaturen te maken te krijgen. alleen maar : het zal wel overwaaien.
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 10:44 uur, door jcroon
Er zit weinig neerslag vooralsnog in de verwachting. Dus geen sneeuw zoals het er nu naar uit ziet.
Als aan de koude een storing voorafgaat dan kan het gaan sneeuwen, maar daar zijn nu nog geen aanwijzingen voor.
De "Russian cold" van vriend Bastardi zie ik zo direct nog niet op de kaarten staan....
Een ding is wel zeker voor mij: er breken na donderdag weer zeer interessante tijden aan voor weerkijkers en zeker ok voor winterliefhebbers!
Yup, eens het zal (waarschijnlijk) die richting wel eens op kunnen gaan
Zojuist bij Nostalgie net "de winter van 63"gezien.. zoooo lekker...
Laat die sneeuw maar lekker in België gaan vallen Zolang Friesland maar word overgeslagen wij willen ijs en dan wel heel dik ijs.
Laat die sneeuw maar lekker in België gaan vallen Zolang Friesland maar word overgeslagen wij willen ijs en dan wel heel dik ijs.
Mag de rest van de wereld niet schaatsen dan?
is het niet het beste voor zowel de sneeuwliefhebbers als voor de schaatsliefhebbers dat er helemaal aan het begin sneeuw valt als er nog geen ijs ligt zodat er na de sneeuw veel koudere temperaturen worden bereikt en zo het ijs beter groeit? | Gewijzigd: 6 januari 2013, 15:57 uur, door Marga
Beoordeling door meteoroloog
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 06/01/2013 04.14 uur LT
Geldig van dinsdag 08 januari tot zondag 20 januari
Synoptische ontwikkeling
Er is aanvankelijk sprake van een hoogterug die zich uitstrekt van Spanje naar het Noordzeegebied. In ons aandachtsgebied wordt met een westelijke stroming aanhoudend zachte en vochtige lucht aangevoerd. Actieve storingen bewegen om de rug heen en bereiken onze omgeving niet of slechts in afgezwakte vorm. Tot ver in komende week verandert er in grote lijnen nog niet veel. Vanaf donderdag 10 januari begint zich een hoog op te bouwen tussen IJsland en Noorwegen.De stroming krijgt dan een sterk meridionaal karakter, waarbij het hoog vanaf sondag 13 januari in de richting van Groenland terugtrekt.
Modelbeoordeling en onzekerheden.
Tot en met volgende week donderdag vertoont de pluim relatief weinig spreiding. Tot die tijd blijft het aanhoudend aan de zachte kant en zijn de neerslaghoeveelheden beperkt. Daarna zien we dat nu een meerderheid van de EPS leden een ontwikkeling naar kouder weer berekenen. Het hoog bevindt zich meestal ten noorden of ten noordwesten van ons. De kans op een overgang naar kouder weer lijkt weliswaar vrij groot, rond 70%, maar of het tot een vorstperiode komt hangt sterk af van de positie van het hogedrukgebied aan de grond. Ongeveer de helft van de koudere oplossingen komt met een noordelijke aanvoer, dus over zee, waarbij de temperatuur overdag nog boven nul komt. Staafdiagrammen van De Bilt komen met slechts 20% kans op maxima onder nul.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Overwegend bewolkt met soms wat lichte regen of motregen. Eerst nog zacht, later in de week waarschijnlijk lagere temperaturen en richting het weekeinde 's nachts kans op lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (60-70%) op een vrij koud weertype met in de nachten meest lichte vorst en overdag enkele graden boven nul.
| Gewijzigd: 6 januari 2013, 13:21 uur, door Callie-P