Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Morehouse, LA; West Carroll, LA.

6 Jan 2025 07:58:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chicot, AR.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, LA; Grant, LA; La Salle, LA; Winn, LA.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jackson, LA; Lincoln, LA; Ouachita, LA; Union, LA.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Desha, AR.

6 Jan 2025 07:58:46

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Desha, AR; Jefferson, AR; Lincoln, AR.

6 Jan 2025 07:31:44

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Desha, AR; Drew, AR; Lincoln, AR.

6 Jan 2025 07:31:43

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Carroll, LA; West Carroll, LA.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Union, LA.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Arkansas, AR; Desha, AR; Drew, AR.

6 Jan 2025 07:28:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Grant, LA; Jackson, LA; Natchitoches, LA; Sabine, LA; Winn, LA.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Humphreys, MS; Sunflower, MS; Washington, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Ashley, AR.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bienville, LA; Jackson, LA; Lincoln, LA; Ouachita, LA; Union, LA.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Ashley, AR; Morehouse, LA.

6 Jan 2025 07:28:32
Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Stefanv
Moderator
3 januari 2013, 13:20 uur | Bericht #380935
We kunnen in iedergeval stellen dat de pluim en kaarten er op lt op vooruit gaan kwa winterweer.. Want afgelopen weken was het echt hopeloos maar nu lijkt het toch weer wat spannender te worden. 

We gaan het volgen!
Callie-P
Moderator
3 januari 2013, 15:30 uur | Bericht #380941
Citaat van winterman, donderdag 3 januari 2013, 12:10 uu
Ik vind de run van het ECMWF ook niet zo slecht op LT het kan slechter.

Snap alleen niet waarom je een 850hPa kaart post...
Hieronder is het kaartje voor het genoemde tijdstip/datum met de temps.op bodem niveau geeft toch een iets anders beeld..

Sneeuw heeft wel gelijk dat het er nu leuker uitziet... maar de stituatie volgens EC is op dat we op 12 januari onder invloed zijn van een hoog met haar kern boven  Frankrijk en dat gaat ons geen winter geven..

Maar goed laat ik niet al te kritisch zijn feit is dat er vanaf de 12de meer geknokt lijkt te gaan worden over ons mooie micro-klimaatje in de Benelux. De kaarten geven nu veel meer kansen zodat we iets meer winter weer kunnen (!!!!)  gaan verwachten. Maar op dit moment is er nog absoluut geen spraken van dat er iets in het zadel zit wat onze meertjes doet bevriezen.

Dus als deze battle in ons voordeel beslist wordt dan zou het kunnen dat we zo rond de 20ste winterweer kunnen hebben maar de kans op normale temperaturen acht ik op het moment van spreken vele malen groter.

| Gewijzigd: 3 januari 2013, 15:42 uur, door Callie-P
Waarom deze advertentie?
3 januari 2013, 15:38 uur | Bericht #380942
De control van GFS gaat er helemaal voor. Paar ijsdagen op rij. Jamme is dit allemaal Lange Termijn
3 januari 2013, 15:55 uur | Bericht #380943
RN
MaikelNL
Lid
3 januari 2013, 16:01 uur | Bericht #380944
Noodweercentrale gaat op den duur ook voor kouder. Regio Oost- Nederland.

3 januari 2013, 18:02 uur | Bericht #380946

Zo zien we de pluimen graag !
Héél veel leden gaan de koude kant op. En er zijn 2 lijnen duidelijk te zien op LT, ijsdagen of kwakkelweer met temps overdag rond 4°C. Afwachten wat de volgende pluim laat zien. Maar dit ziet er toch al redelijk uit, en zoals vorige jaren weten we dat het erg snel kan gaan met een winterinval.
3 januari 2013, 21:44 uur | Bericht #380951
UPdate winterweer 2013

Sneeuw of winterliefhebbers moesten de afgelopen weken flink op hun tanden bijten. De winter anno 2012-2013 stelt tot op heden flink teleur. Na een kouder intermezzo in december 2012 werd het vanaf 14 december gevoelig zachter. Met een sterk inzettende zonale stroming kregen we veel regen en zachte maxima. Zelfs nachtvorst was vanaf toen nauwelijks te bespeuren. Het nieuwe jaar brengt ons nog 2 maanden waarin de winter flink kan toeslaan en het lijkt wel of er inderdaad verandering op til is.

Stratosfeer aan flarden

In eerdere artikels verschenen op deze website, bespraken we de onzekere factor van de stratosfeer en de invloed ervan op winterweer voor onze contreien. Een grootschalige opwarming tussen 18 en 50 km van de atmosfeer zou gunstige blokkades kunnen veroorzaken op de Atlantische Oceaan waardoor de poort van Koning Winter opengaat. Echter, dit is geen exacte wetenschap dus moeten we nog steeds afwachtend toekijken op de imposante berekeningen van het het GFSECMWF weermodel.

De volledige bespreking en weerkaarten op noodweer.be

Weerstation Waregem / www.weerstationwaregem.be
3 januari 2013, 23:44 uur | Bericht #380953
De GFS gaat voor een iets koudere voorspelling dan ECMWF als je kijkt naar het gemiddelde.
Hoop dat dit gaat uitkomen, vooral na het leuke stukje op het NOS Journaal over de luts bij Balk.

Romigo
Lid
4 januari 2013, 06:00 uur | Bericht #380955
We kunnen niets anders doen dan naar de LT kijken, want voorlopig krijgen te maken met een Hoog dat in de buurt van ons land blijft cirkelen. GFS vind ik op de LT betere winterkaarten hebben dan ECMWF. Vanaf 10 januari heeft het (voorlopig) alle schijn van dat er een verandering in de stroming gaat plaats vinden, waardoor een kouder weertype meer kans heeft

.

AukeDr88
Lid
4 januari 2013, 06:22 uur | Bericht #380956
Citaat van Cookiebakker, donderdag 3 januari 2013, 23:44 uur De GFS gaat voor een iets koudere voorspelling dan ECMWF als je kijkt naar het gemiddelde.
Hoop dat dit gaat uitkomen, vooral na het leuke stukje op het NOS Journaal over de luts bij Balk.

Ja prachtig stukje ik hoop ook echt dat we nog een mooie winter krijgen.
Voor de mensen die het gemist hebben....
http://nos.nl/video/458006-de-friezen-zijn-eigenlijk-even-gek.html

Groeten uut Fryslan..!! | Gewijzigd: 4 januari 2013, 06:23 uur, door AukeDr88
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
4 januari 2013, 07:09 uur | Bericht #380957
Op lange termijn komt GFS opnieuw met winterse kaarten. Benieuwd wat het wordt!

BartS
Jenss
Moderator
4 januari 2013, 08:59 uur | Bericht #380959
de run van gfs is echt fantastisch,eerst een scandihoog en daarna een ijsland hoog met exact dezelfde situatie als december 2010,ec is trouwens ook niet slecht met een noordelijke stroming
jcroon
Lid
4 januari 2013, 10:11 uur | Bericht #380964
Citaat van AukeDr88, vrijdag 4 januari 2013, 6:22 uuJa prachtig stukje ik hoop ook echt dat we nog een mooie winter krijgen.
Voor de mensen die het gemist hebben....
http://nos.nl/video/458006-de-friezen-zijn-eigenlijk-even-gek.html

Groeten uut Fryslan..!!

Zie je nou wel dat die Friezen  ook gek zijn?  En als een Fries dat al zegt zijn ze waarschijnlijk  nog veel gekker. De "nuchtere Fries"is een  mythre.. Nou nee da;s niet waar, een Fries is van nature  nuchter met een paar uitzonderingen, waarvan de Elfstedentocht op 1 staat,  Andere niet nuchtermomenten zijn natuurljk het skutsjesilen, de sneekweek en, tenzij je uit Leeuwarden komt, de wedstrijden van Heerenveen. Gisteravond toevallig de Friese vrouw van een vriend  van mij gesproken die dit wereldbeeld een beetje nuanceerde, de Friezen zijn  minstens zo gek als de rest van Nederland in de voorpretfase, zodra het  gaat gebeuren wordne het weer  de nuchtere, zakelijke Frieen en is het eerste belang te tocht te laten slagen en het tweede belang zoveel mogelijk geld uit de Hollandse zakken van de bezoekers te kloppen.

Dat de "Hollanders" gekker lijken komt omdat die gewoon   met veel meer op het internet en twitter en zo zitten. De Elfstedentochtinternethype is inderdaad een typisch  Hollands verschijnsel, de Friese elfstdentochtgekte is niet zo naar buiten gekeerd, dat is je zelf op zitten te vreten bij de verwachtigen, dat is bij  het minste laagje ijs meteen gaan kijken hoe dik het is, dat is je halve veestapel offeren aan de weergoden zonder dat iemand het ziet.

Er is hoop, een elfstedentocht is een stuk minder zeldzaam dan een  witte kerst.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
4 januari 2013, 10:20 uur | Bericht #380965
BartS
Callie-P
Moderator
4 januari 2013, 11:15 uur | Bericht #380966
Citaat van jcroon, vrijdag 4 januari 2013, 10:11 uurEr is hoop, een elfstedentocht is een stuk minder zeldzaam dan een  witte kerst.

Ik vond de uitspraak van Gerrit Hiemstra gisteren wel mooi.. "Elke dag die voorbij is is een dag dichter bij een nieuwe elfstedentocht"

Of hij er dit jaar gaat komen.. ik heb geen idee... maar wat wel zo is dat de kaarten van GFS nu toch echt steeds meer met winterse settings komen.
Op exact de 20ste zien we eindelijk eens wat temperaturen die mijn hart wat sneller doen kloppen.
Ook de 500hPa kaart mag er best wel wezen...Het is lange termijn dus dit is natuurlijk weer voor de prullenbak.. maar ja toch maar even posten.. gewoon omdat het lekker is

| Gewijzigd: 4 januari 2013, 11:20 uur, door Callie-P
Romigo
Lid
4 januari 2013, 11:35 uur | Bericht #380968
Citaat van Callie-P, vrijdag 4 januari 2013, 11:15 uur Citaat van jcroon, vrijdag 4 januari 2013, 10:11 uurEr is hoop, een elfstedentocht is een stuk minder zeldzaam dan een  witte kerst.Ik vond de uitspraak van Gerrit Hiemstra gisteren wel mooi.. "Elke dag die voorbij is is een dag dichter bij een nieuwe elfstedentocht"

Of hij er dit jaar gaat komen.. ik heb geen idee... maar wat wel zo is dat de kaarten van GFS nu toch echt steeds meer met winterse settings komen.
Op exact de 20ste zien we eindelijk eens wat temperaturen die mijn hart wat sneller doen kloppen.
Ook de 500hPa kaart mag er best wel wezen...Het is lange termijn dus dit is natuurlijk weer voor de prullenbak.. maar ja toch maar even posten.. gewoon omdat het lekker is
Door deze kaarten, ben ik elke dag aan het kijken of de kou in de kaarten blijft zitten. Omdat het lange termijn is, kan deze zo maar weer uit de kaarten verdwijnen, maar dat we van die vervelende West Ciriculatie afgaan, dat lijkt mij vooralsnog duidelijk. Het wordt spannend te komende dagen.....ik blijf het volgen.

EDIT Ben47: AUB geen plaatjes quoten

| Gewijzigd: 4 januari 2013, 11:51 uur, door Ben47
Ben47
Lid
4 januari 2013, 11:49 uur | Bericht #380969
Beste wensen voor 2013 allemaal. Net terug en zie ik dat er wat verandering op LT aan lijkt te komen. Mooi zo. Laat het maar uitkomen.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Callie-P
Moderator
4 januari 2013, 13:11 uur | Bericht #380970
Citaat van Romigo, vrijdag 4 januari 2013, 11:35 uur Door deze kaarten, ben ik elke dag aan het kijken of de kou in de kaarten blijft zitten. Omdat het lange termijn is, kan deze zo maar weer uit de kaarten verdwijnen, maar dat we van die vervelende West Ciriculatie afgaan, dat lijkt mij vooralsnog duidelijk. Het wordt spannend te komende dagen.....ik blijf het volgen.
Nieuw GFS (6h) is weer wat warmer  ... temps weer terug op normale waarden..

4 januari 2013, 14:50 uur | Bericht #380978
Zo ik ben ook weer ontwaakt, als eerste nog allemaal de beste wensen voor 2013! ;)

De kaarten lijken dus terug te gaan keren naar een meer meridionaal stromingspatroon PRIMAA!!
We zullen het blijven volgen.
winterman
Lid
4 januari 2013, 17:28 uur | Bericht #380983
Prima run van het GFS de kou zit al flink in de kaarten hopelijk word het nu niet weer vooruit geschoven
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.890 topics, welke bij elkaar 448.529 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.610 leden.
Het nieuwste lid is mientje.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 134 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 134, lezen 34 mensen het topic "Voorlopige onweerskansen 27/28 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden