Ik vind de run van het ECMWF ook niet zo slecht op LT het kan slechter.
Snap alleen niet waarom je een 850hPa kaart post...
Hieronder is het kaartje voor het genoemde tijdstip/datum met de temps.op bodem niveau geeft toch een iets anders beeld..
Sneeuw heeft wel gelijk dat het er nu leuker uitziet... maar de stituatie volgens EC is op dat we op 12 januari onder invloed zijn van een hoog met haar kern boven Frankrijk en dat gaat ons geen winter geven..
Maar goed laat ik niet al te kritisch zijn feit is dat er vanaf de 12de meer geknokt lijkt te gaan worden over ons mooie micro-klimaatje in de Benelux. De kaarten geven nu veel meer kansen zodat we iets meer winter weer kunnen (!!!!) gaan verwachten. Maar op dit moment is er nog absoluut geen spraken van dat er iets in het zadel zit wat onze meertjes doet bevriezen.
Dus als deze battle in ons voordeel beslist wordt dan zou het kunnen dat we zo rond de 20ste winterweer kunnen hebben maar de kans op normale temperaturen acht ik op het moment van spreken vele malen groter.
| Gewijzigd: 3 januari 2013, 15:42 uur, door Callie-P
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/daily_ao_index/ao.sprd2.gif
http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.sprd2.gif | Gewijzigd: 3 januari 2013, 15:58 uur, door Rusty_Nail
Zo zien we de pluimen graag !
Héél veel leden gaan de koude kant op. En er zijn 2 lijnen duidelijk te zien op LT, ijsdagen of kwakkelweer met temps overdag rond 4°C. Afwachten wat de volgende pluim laat zien. Maar dit ziet er toch al redelijk uit, en zoals vorige jaren weten we dat het erg snel kan gaan met een winterinval.
Sneeuw of winterliefhebbers moesten de afgelopen weken flink op hun tanden bijten. De winter anno 2012-2013 stelt tot op heden flink teleur. Na een kouder intermezzo in december 2012 werd het vanaf 14 december gevoelig zachter. Met een sterk inzettende zonale stroming kregen we veel regen en zachte maxima. Zelfs nachtvorst was vanaf toen nauwelijks te bespeuren. Het nieuwe jaar brengt ons nog 2 maanden waarin de winter flink kan toeslaan en het lijkt wel of er inderdaad verandering op til is.
Stratosfeer aan flarden
In eerdere artikels verschenen op deze website, bespraken we de onzekere factor van de stratosfeer en de invloed ervan op winterweer voor onze contreien. Een grootschalige opwarming tussen 18 en 50 km van de atmosfeer zou gunstige blokkades kunnen veroorzaken op de Atlantische Oceaan waardoor de poort van Koning Winter opengaat. Echter, dit is geen exacte wetenschap dus moeten we nog steeds afwachtend toekijken op de imposante berekeningen van het het GFS – ECMWF weermodel.
De volledige bespreking en weerkaarten op noodweer.be
.
Hoop dat dit gaat uitkomen, vooral na het leuke stukje op het NOS Journaal over de luts bij Balk.
Ja prachtig stukje ik hoop ook echt dat we nog een mooie winter krijgen.
Voor de mensen die het gemist hebben....
http://nos.nl/video/458006-de-friezen-zijn-eigenlijk-even-gek.html
Groeten uut Fryslan..!! | Gewijzigd: 4 januari 2013, 06:23 uur, door AukeDr88
Voor de mensen die het gemist hebben....
http://nos.nl/video/458006-de-friezen-zijn-eigenlijk-even-gek.html
Groeten uut Fryslan..!!
Zie je nou wel dat die Friezen ook gek zijn? En als een Fries dat al zegt zijn ze waarschijnlijk nog veel gekker. De "nuchtere Fries"is een mythre.. Nou nee da;s niet waar, een Fries is van nature nuchter met een paar uitzonderingen, waarvan de Elfstedentocht op 1 staat, Andere niet nuchtermomenten zijn natuurljk het skutsjesilen, de sneekweek en, tenzij je uit Leeuwarden komt, de wedstrijden van Heerenveen. Gisteravond toevallig de Friese vrouw van een vriend van mij gesproken die dit wereldbeeld een beetje nuanceerde, de Friezen zijn minstens zo gek als de rest van Nederland in de voorpretfase, zodra het gaat gebeuren wordne het weer de nuchtere, zakelijke Frieen en is het eerste belang te tocht te laten slagen en het tweede belang zoveel mogelijk geld uit de Hollandse zakken van de bezoekers te kloppen.
Dat de "Hollanders" gekker lijken komt omdat die gewoon met veel meer op het internet en twitter en zo zitten. De Elfstedentochtinternethype is inderdaad een typisch Hollands verschijnsel, de Friese elfstdentochtgekte is niet zo naar buiten gekeerd, dat is je zelf op zitten te vreten bij de verwachtigen, dat is bij het minste laagje ijs meteen gaan kijken hoe dik het is, dat is je halve veestapel offeren aan de weergoden zonder dat iemand het ziet.
Er is hoop, een elfstedentocht is een stuk minder zeldzaam dan een witte kerst.
Ik vond de uitspraak van Gerrit Hiemstra gisteren wel mooi.. "Elke dag die voorbij is is een dag dichter bij een nieuwe elfstedentocht"
Of hij er dit jaar gaat komen.. ik heb geen idee... maar wat wel zo is dat de kaarten van GFS nu toch echt steeds meer met winterse settings komen.
Op exact de 20ste zien we eindelijk eens wat temperaturen die mijn hart wat sneller doen kloppen.
Ook de 500hPa kaart mag er best wel wezen...Het is lange termijn dus dit is natuurlijk weer voor de prullenbak.. maar ja toch maar even posten.. gewoon omdat het lekker is
| Gewijzigd: 4 januari 2013, 11:20 uur, door Callie-P
Of hij er dit jaar gaat komen.. ik heb geen idee... maar wat wel zo is dat de kaarten van GFS nu toch echt steeds meer met winterse settings komen.
Op exact de 20ste zien we eindelijk eens wat temperaturen die mijn hart wat sneller doen kloppen.
Ook de 500hPa kaart mag er best wel wezen...Het is lange termijn dus dit is natuurlijk weer voor de prullenbak.. maar ja toch maar even posten.. gewoon omdat het lekker is Door deze kaarten, ben ik elke dag aan het kijken of de kou in de kaarten blijft zitten. Omdat het lange termijn is, kan deze zo maar weer uit de kaarten verdwijnen, maar dat we van die vervelende West Ciriculatie afgaan, dat lijkt mij vooralsnog duidelijk. Het wordt spannend te komende dagen.....ik blijf het volgen.
EDIT Ben47: AUB geen plaatjes quoten
| Gewijzigd: 4 januari 2013, 11:51 uur, door Ben47
Nieuw GFS (6h) is weer wat warmer ... temps weer terug op normale waarden..