zeker tot aan 7 januari blijft het zacht en daarna lijkt de kans op echt kou weer erg klein. Ik moet het allemaal nog maar
zien of we überhaupt in Januari nog wel een winterse periode gaan krijgen tot nu toe ziet het er daar niet naar uit. En de maand januari moet nog beginnen...
Het is gewoon onmogelijk om dat nu al te zeggen.
Eens.. al is de huidige trend niet positief het is nog te vroeg om Januari al in de ballenbak te gooien.
Vandaar ook dat ik zeg dat we binnen max 7 dagen winterse settings moeten gaan zien en niet weer een voortzetting van de huidige trend want dan zou Januari toch wel eens in de ballenbak.. of wordt het balen-bak kunnen belanden.
Eigenlijk duurt Januari dan nog dusdanig lang dat natuurlijk over >7 dagen het tij nog kan keren ,maar gezien de constante trend durf ik wel te zeggen dat de runs de komende 7 dagen cruciaal zullen zijn voor Januari. ( owww en wat hoop ik ongelijk te hebben...)
Ben heeft inderdaad die mooie betrouwbaarheidsbalk gemaakt ( Ben47 is er in het nieuwe jaar weer)
Ik heb hieronder even 3 pluimen onderelkaar gezet voor je. Zelf denk ik dat er niet veel veranderd op deze pluimen behalve dan dat het allemaal elke keer een beetje opschuift. De meeste leden zitten nog steeds rond de 4 a 5 graden.
Update 15:10 GFS laat de control in de 14:00 pluim zakken, echter control zegt helemaal niets. We moeten ons focussen op de leden, en daar gaat nu GFS toch iets beter onder nul , misschien geeft GFS wel de kick-off..
"Helaas" moet ik je gelijk geven als het om de EC-pluimen gaat. Maar GFS is in da opzicht positiever zoals je update al aangaf. We zullen zien, misschien baseer ik me wel te veel op de diverse runs bij GFS. De 12 uur run is vaak anders dan de 18uur run etc.
Benieuwd naar de 12 u run van EC al zie ik dat de eerste kaarten niet echt positief zijn... maar Calliep ; welke kaarten zien we op de diverse sites? horen die bij de control of de oper? Of is het een gemiddelde van alle runs?
zeker tot aan 7 januari blijft het zacht en daarna lijkt de kans op echt kou weer erg klein. Ik moet het allemaal nog maar
zien of we überhaupt in Januari nog wel een winterse periode gaan krijgen tot nu toe ziet het er daar niet naar uit. En de maand januari moet nog beginnen...
Het is gewoon onmogelijk om dat nu al te zeggen. Ik vind het ook persoonlijk zwart kijken. Je accountnaam is 'winterman' en je bent alleen maar negatief, kijk eens naar de postieve vooruitzichten die op de kaarten staan, zoals CFS die met mooi LT komt, of GFS die wat koeler begint te worden. En ja ok, het weer is momenteel erg saai te noemen met weining postieve vooruitzichten als winterliefhebber maar vind wel dat je plaat blijft hangen dat je elke keer opnieuw negatief gaat doen...
En wat betreft CFS, die zien janueri aan de erg koude kant met een koude inval rond midden januari, eens kijken wat er van komt .
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Dat denk ik wel ja, tenminste dat doet zijn zin erboven wel suggereren, ik kan tenminste nergens dit plaatje vinden.. maar dat zegt natuurlijk niet alles
Citaat van Sneeuwlove, zondag 30 december 2012, 21:11 uur Ja wat zeg, de koudste maand komt eraan en zelfs daar zal de temperatuur volgens de huidige verwachting niet zakken onder die 5 graden. Maar een geruststelling mag wel zijn dat die LT kaarten toch zelden of nooit uitkomen. Zoals vorig jaar die koude golf van 2 weken in februari, zag je ook niet van ver aankomen, dat was ook pas 5 dagen van te voren ofzo.
Die stond inderdaad niet in de planning.. we zullen het gewoon moeten afwachten.. want hoe dan ook verwacht ik nog koude deze winter, al moet ik mijn vriezer ervoor buiten aanzetten | Gewijzigd: 30 december 2012, 22:32 uur, door Marga
Kou krijgen we zeker weten nog wel! Kijk naar de maan is nu vol en het is zeer wisselvallig en stormachtig.
vorig jaar houden we in februarie heel veel kou en volle maan en wat gebeurde er toen? werd het wisselvallig! en warm
Dus januarie kou? Wie weet ik blijf positief en we krijgen kou en komen op de schaatsen terecht op natuur ijs!
De Pluim kun je bij meerdere sites halen ( en ik zal ze echt niet allemaal kennen) maar de meest bekende zijn het KNMI en Weerplaza
Die van Weerplaza vind ik persoonlijk het meest gebruikersvriendelijk want je kan daar kiezen uit een expert mode en een user mode.
Plus daarbij komt dat Weerplaza de pluimen van zowel GFS als ECMWF laat zien terwijl het KNMI (logisch(?) met alleen ECMWF werkt.
Hier beide URLs:
Weerplaza:
http://www.weerplaza.nl/15daagseverwachting/?type=both_pluim&r=midden&element=tt
Het KNMI
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/extra/pluim.html
De pluim:
De computermodellen geven om de zoveel uur een verwachting af, dit doen ze gebaseerd op een heleboel berekeningen. Als je bijvoorbeeld naar EC kijkt dan werken zij met 52 leden. ( er wordt eerst 1 berekening gemaakt en dan volgen er nog 51 nieuwe berekeningen maar wel gebaseerd op een minder nauwkeurig grid)
Deze berekeningen zie je in de pluim terug als de groene lijntjes. De leden.
Persoonlijk focus ik mijzelf het meest op deze lijntjes aangezien je hier het beste een trend in kan zien. Je ziet in een pluim altijd een aantal leden compleet het tegenovergestelde doen wat de meerderheid doet ( het is net politiek;) ) Deze leden berekenen net even een ander scenario dat mogelijk kan uitkomen maar vaak ( niet altijd !) zitten deze leden er compleet naast. ( net als de politiek )
GFS werkt met veel minder leden (20 leden plus 2 Oper en Control) maar je moet je ook bedenken dat GFS elke 6 uur met een nieuwe verwachting komt. EC doet dat elke 12 uur. Deze berekeningen kosten veel tijd of je moet veel snellere servers neerzetten ( en dat laatste gaat gebeuren bij GFS) Dus misschien gaat GFS straks ook wel met meer leden werken.
Dan Oper, Control, Gemiddelde en nog een keer de leden.
- Oper ( de rode lijn) is de operationele verwachting. Dit is een verwachting die gemaakt wordt waarbij een rekenmodel gebruikt met een kleinere roosterafstand ( 16km). Je begrijpt dat dit veel rekenkracht kost dussss ze herhalen de berekening bij EC nog 51 keer met hetzelfde model alleen dan met een roosterafstand van 32km. Doordat deze roosterpunten verder uit elkaar liggen zijn ze minder nauwkeurig dus je hebt meer kans op afwijkingen met de werkelijkheid.
- De Control ( de Blauwe lijn) is de onverstoorde berekening. Deze houdt dus geen rekening met mogelijke afwijkingen kwa items die ik verderop noem en zal ongeveer in de pass moeten lopen met de Oper. ( deze gebruikt dus het grove grid van 32km)
- De leden ( de groene lijntjes) die hebben een licht verstoorde begintoestand. dus die berekening begint met iets andere verschijnselen. ( bijvoorbeeld een andere temperatuur, luchtdruk neerslag enz enz). Dat veroorzaakt dus naarmate je verder kijkt dat de leden steeds verder uitwaaien. ( vandaar de benaming pluim)
- De bruine stippellijn: het ensemble-gemiddelde van de 51 leden
Ik hoop dat ik dit een beetje leesbaar heb neergezet.. zo niet dan hoor ik het wel | Gewijzigd: 31 december 2012, 00:29 uur, door Callie-P
De personen die zeggen dat er in januari geen winter meer komt, zullen nu wel zeggen dat deze pluim toch maar lange termijn is en we deze niet moeten geloven...
Ik geloof niet dat ik dat zeg ( gok ook niet dat je het tegen mij hebt )
Maar ik zag de pluim net en dacht "dit begint erop te lijken.." het is inderdaad LT MAAAAR er duikelen steeds meer leden onder nul..
Is prima ( maar let wel op dit kan echt zo ineens weer de andere kant op stuiteren! dus wees niet teleurgesteld als dat gebeurt.. ( zie ook mijn post van net met de uitleg))
| Gewijzigd: 30 december 2012, 22:53 uur, door Callie-P
Ik geloof niet dat ik dat zeg ( gok ook niet dat je het tegen mij hebt )
Maar ik zag de pluim net en dacht "dit begint erop te lijken.." het is inderdaad LT MAAAAR er duikelen steeds meer leden onder nul..
Is prima ( maar let wel op dit kan echt zo ineens weer de andere kant op stuiteren! dus wees niet teleurgesteld als dat gebeurt.. ( zie ook mijn post van net met de uitleg))Nee jij zegt dat niet
En ik weet goed genoeg dat de pluim snel kan veranderen, zelfs op korte termijn (hebben we gezien vlak voor kerst).
Maar het begint er nu toch was op te lijken met meer leden die voor winter gaan en het gemiddelde die toch wat verder weg zakt.
We zullen afwachten wat we morgen en de volgende dagen voorgeschoteld krijgen
Dank !, deze kende ik niet, maar je kan dit ook doen bij weerplaza, je moet dan klikken op het NL kaartje aan de rechterzijde en dan kan je kiezen uit Midden ,Noord enz... maar hetzelfde resultaat.. geen sneeuw
En ook nog even een reactie op de post van Svenne..
correct.. de komende 7 dagen zullen in de verwachtingen die we gaan zien (denk ik) cruciaal zijn voor i.e.g Januari.
| Gewijzigd: 30 december 2012, 23:42 uur, door Callie-P
Pluim laat toch iets anders zien dan 10 graden...
Pluim laat toch iets anders zien dan 10 graden...
Goede reactie Svenne.. Marcuz kun je onderbouwen wat je zegt..de temperaturen zitten niet eens in de buurt van de 10 graden.
Kijk de 18h run maar eens na van GFS.. die is nu een stuk beter zo vanaf de 12de .. De straalstroom komt nu in iedergeval in deze kaarten uit de goede hoek.
Zelfs temperaturen onder nul gaan ons bereiken..
De 18h run is echter niet zo betrouwbaar, ik geloof omdat deze met een ruwere grid werkt dan de overige runs. Daar kom ik nog even op terug...
| Gewijzigd: 31 december 2012, 17:33 uur, door Callie-P
toen ze zijden in november dat we een sneeuwrijke december zouden krijgen en de neerslag boven normaal zou uitkomen,
niets van uitgekomen juist hadden ze gelijk van die neerslag
gewoon verder hopen die pluimen zakken toch