Om het regenachtige weekend door te komen hier een aantal winterse plaatjes uit Groningen, alwaar het inmiddels helaas ook dooit.
Foto 1: de regen die van die ramen af droop bevroor aan de vensterbank.
Foto 2: Op de gevallen sneeuw (4 cm) heeft zich ook een ijslaag ontwikkeld, wat de takken erg zwaar maakt.
Foto 3: De ijslaag op de auto's is zeer dik. Achter de ruitenwissers bleef extra veel regen hangen, dus daar is een ophoping van ijs te zien.
Foto 4: Zelfs de temperatuurmeting wordt beinvloed door de ijzel!
2:
Kon even geen betere foto maken, maar zo kun je een beetje de indruk krijgen hoe eigenlijk nagenoeg alles er zo uit zag!
Het geluid van de bomen was ook echt prachtig, het leek wel of de takken zo stijf waren dat als ze nog 1 keer tegen elkaar aan zouden tikken dat ze zouden afbreken..
| Gewijzigd: 22 december 2012, 17:31 uur, door Marga
Hoezo helaas? Zo'n ijslaag op de grond en in de bomen kan maar beter zo snel mogelijk verdwijnen.
Jaloers? Voor een winterliefhebber is het altijd 'helaas' wanneer het gaat dooien. | Gewijzigd: 22 december 2012, 17:31 uur, door Marga
Zoals al vaker gezegt is.. De LT van GFS is altijd erg goed helaas komt het vaker niet dan wel uit.
Zou mooi zijn als het binnen de 144 uur komt..
En de laatste GFS is zeker niet goed te noemen.. Wc wc wc en nog meer wc.
Temperatuur erbij:
Grtzz | Gewijzigd: 22 december 2012, 17:58 uur, door Stefanv
Hoezo helaas? Zo'n ijslaag op de grond en in de bomen kan maar beter zo snel mogelijk verdwijnen.
Jaloers? Voor een winterliefhebber is het altijd 'helaas' wanneer het gaat dooien. Juist niet maar ik denk dat er vele winterliefhebbers zijn die gaan voor vorst en sneeuw maar die van ijzel en gelijkwaardige gladheid ook "liever niet" zeggen ook al betekent dat dat het even moet gaan dooien.... Verstandige winterliefhebbers waarschijnlijk. Wat heb je aan een mooie winter als je niet meer veilig en ontspannen de deur uit kunt?
het word helemaal geen winter sterker nog het word alleen maar zachter en met veel regen, zoals het er nu voorstaat is het ook met oud en nieuw ook een natte boel zoals dat mooi te zien is op het onderstaande kaartje met ontzettend veel neerslaggebieden in onze buurt en met de WC is het onvermijdelijk dat we sinds een aantal jaarswisselingen zonder regen nu in een keer bakken met water gaan krijgen.
het word helemaal geen winter sterker nog het word alleen maar zachter en met veel regen,
Misschien moet je eens een job in de waarzeggerij ambiëren of iets met astrologie... je hebt blijkbaar een glazen bol.
Sry maar was je nu zegt is echt compleet onzin. Je kan met geen enkele zekerheid zeggen wat we nog voor winter gaan krijgen.
De kans dat we in Nederland een strengen winter is altijd erg klein dus misschien krijg je op basis van deze statistiek gelijk maar aan de hand van de huidige weersituatie deze statement maken is gewoon.. en ik kan het niet anders zeggen... onzin.
hier geven ze morgen 13 graden, net gehoord op tv en op sommige plaatsen is zelfs een 14 graden mogelijk. en daarna inderdaad terug 7a8 graden met regen en droge perioden. overigs denk ik dat het bij oud naar nieuw gaat regenen. de kaarten zien er tog al een paar dagen slecht uit dus. weet niet wat er van te denken
Let wel ik zeg: grote kans, en niet dat het voor 100 procent zeker is! De kans dat het alsnog binnen die termijn omslaat is er altijd, doch is klein.
Let wel ik zeg: grote kans, en niet dat het voor 100 procent zeker is! De kans dat het alsnog binnen die termijn omslaat is er altijd, doch is klein.
De WC die we nu hebben komt erg vaak voor in Nederland gedurend de kerstdagen. Men noemt dit ook wel de kerstdepressie.
Mag ik opmerken dat december afgelopen jaar een stuk hoger was kwa temperatuur en dat we in februari bijna een elfstedentocht hadden ..
Ergens in 1 van de eerste posts van het wintertopic heb ik al geschreven over de verwachting dat de jetstream erg zal gaan meanderen. Dit betekent dat we de ene keer in de zachte lucht zitten en de volgende keer in de koude lucht.
Persoonlijk verwacht ik geen langdurige blokkering waardoor we een zeer lange termijn van koude krijgen maar dat is puur wat ik denk. Reality is dat het per 1 januari kan omslaan en dat we midden januari met -15 zitten.
Je kan het gewoon weg niet zeggen op basis van het huidige verloop wat de rest van de winter zal brengen en dat is dus ook wat ik zeg.
De grootste kans is dat we een voor Nederlandse begrippen een normale winter krijgen en dat is op dit moment nog steeds het geval. Sterken nog, er zijn nu al meer Hellman getallen verzameld dan vorig jaar rond deze tijd. ( vorig jaar zaten we namelijk op NUL rond deze tijd)
Kortom afwachten, kaarten volgen en kijken wat er gebeurt. In maart kun je de optelsom maken met wat je gezien hebt en wat daarvan het resultaat is geweest en daar weer van leren.
Ik hoop straks even met een uitgebreider stuk te komen. ECWMF heeft best wel een leuke run , en volgens iedereen( ?) is dit "het model" dat betrouwbaar is..
Spiek zelf maar eens even vanaf de 31ste... temps onder nul..
| Gewijzigd: 22 december 2012, 21:15 uur, door Callie-P
Ik hoop straks even met een uitgebreider stuk te komen. ECWMF heeft best wel een leuke run namelijk, en volgens iedereen( ?) is dit "het model" dat betrouwbaar is..
Spiek zelf maar eens even vanaf de 31ste... temps onder nul..
Tja vanaf de 31 ...........
Ik hoop straks even met een uitgebreider stuk te komen. ECWMF heeft best wel een leuke run namelijk, en volgens iedereen( ?) is dit "het model" dat betrouwbaar is..
Spiek zelf maar eens even vanaf de 31ste... temps onder nul..Tja vanaf de 31 ...........
Het is net voetbal hier.. als Oranje een paar keer wint hangt iedereen de vlag uit en als ze een paar keer verliezen dan is het allemaal niets en is het een waardeloos team en moeten ze maar naar huis gaan...
Ik baal heus er wel van dat het buiten niet onder nul is maar ja je moet wat en het is nu juist de uitdaging om veel beter naar de kaarten te kijken en daarin lichtpuntjes te vinden. Als we onder invloed zijn van een hoog en het is -5 dan is er weinig kunst aan om uberhaupt nog iets te verwachten want vandaag vriest het morgen vriest het weer.. ( wel mijn voorkeur )
Nu moet je echt naar de kaarten kijken en zien of er ergens bewegingen zijn die een aanzet kunnen zijn tot.. en ja de 31ste.. tot voor kort deden we aan 10dgn verwachtingen.. dat werd even wat korter ivm die mooie situatie boven ons.. maar 10dgn kan best wel een indicator zijn.. KAN..
Als je nu wat vind en dat blijkt uit te komen.. dat is juist de kick.. dat is toch veel leuker dan dat elk weerinstituut en forum je al verteld heeft wat voor weer het morgen gaat worden..
Veel meer leden van EC gaan onder nul vanaf de 31ste.. Kijken wat GFS 18h run doet ten opzichte van de 12h run (deze is nog niet uit)
| Gewijzigd: 22 december 2012, 22:58 uur, door Callie-P