Aantal dagen
Het gemiddeld aantal dagen per jaar waarop sneeuw wordt waargenomen varieert van rond de 20 in het zuidwesten tot rond de 30 dagen in het oosten en noordoosten van het land (figuur 1). Winterse neerslag kan van september t/m mei voorkomen. Situaties met langdurige sneeuwval zijn meestal voorbehouden aan de periode van december tot maart. Gemiddeld over het land telt november twee sneeuwdagen, december vijf, januari en februari zes, maart vier en april twee.
figuur 1
Gemiddeld aantal dagen per jaar over de periode 1971-2000 met minstens één uurvak met een sneeuwmelding van de bemande KNMI-stations
figuur 2
Gemiddeld aantal dagen per jaar met sneeuwdek voor de periode 1981-2010
Uitzondering bevestigt de regel
Het aantal dagen met een sneeuwdek kent een grote variatie van jaar tot jaar. Sommige winters kennen geen enkele sneeuwdekdag (2007), terwijl tijdens de winter van 1962/1963 er in het oosten van het land op ruim 80 dagen een sneeuwdek bleef liggen. De winter van In 2009/2010 telde gemiddeld over het land maar liefst 42 sneeuwdekdagen, het hoogste aantal sinds de winter van 1978/1979.
Bron: KNMI
Kaart: KNMI
Het gemiddeld aantal dagen per jaar waarop sneeuw wordt waargenomen varieert van rond de 20 in het zuidwesten tot rond de 30 dagen in het oosten en noordoosten van het land (figuur 1).
Dus als ik het goed begrepen heb is een sneeuwdag een dag waarop "sneeuw is waargenomen". Vandaar ook meldingen van "bemande sneeuwstations", als de sneeuw niet blijft liggen kun je dat alleenmaar visueel waarnemen.
Dan denk ik dat de meesten wel aan het aantal "sneeuwdagen" zitten voor december, dan zou ik die anderhalve natte klodder op bepaalde dagen ook mee moeten rekenen. Het aantal "sneeuwdekdagen" lijkt op ongeveer 2/3 tot 1/2 van het aantal "sneeuwdagen" (althans sneeuwdagen zoals ik die begrepen heb).
Misschien dat sneeuw(kerst)dagen nog mogelijk zijn
| Gewijzigd: 17 december 2012, 22:49 uur, door Ben47
December
januari:
Februari
| Gewijzigd: 17 december 2012, 22:50 uur, door Ben47
Rood is hoogste temperatuur, blauw het koudst.
Zwart waarschijnlijke verloop.
Edit MaikelNL:
Noodweercentrale, het oosten (Twente, Achterhoek,)
| Gewijzigd: 17 december 2012, 22:48 uur, door Ben47
ik zie dat hij op oudejaar tog naar zo een 2 graden zakt of 3 graden. laat me dan hopen dat het droog is die dag.
| Gewijzigd: 17 december 2012, 22:48 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 17 december 2012, 22:51 uur, door Ben47
Op korte termijn (KT= datg 1 t/m 5) zien de op vrijdag minder spreiding en gemiddeld hogere temperatuur.
Op middellange termijn (MT= dag 6 t/m 10) is de spreiding weer groot (op pluim gisterenavond vrijwel weg). Het aantal leden dat voor kouder weer gaat is groter dan gisterenochtend, met name in het weekend. Op beide kerstdagen zou het volgens de pluim echter 'warm' weer zijn.
Op lange termijn (LT=dag 11 t/m 15) een gemiddelde dat (dankzij de verwachte warme kerstdagen) langzaam omlaag zou gaan.
Opmerking: Ik heb het op MT en LT bewust niet over de rode (oper) en control (blauw), aangezien die, zoals uit de pluimen met slechts 1 dag verschil na dag 5 maar wat heen en weer springen. Na een pluim 1 dag later een verschil van 10 graden voor dezelfde dag verwachten wekt niet veel vertrouwen.
| Gewijzigd: 17 december 2012, 15:33 uur, door Ben47
De strijd tussen koude en warme lucht speelt zich niet ver van onze streken af. Het hoog boven Rusland krijgt een uitloper naar het zuiden van Noorwegen
Luchtdruk dinsdag 18 december
Bron: DMI
Boven zuid Noorwegen ontwikkelt een apart hogedrukgebied als uitloper van het Ruslandhoog tot wel 1035 hPa. Bij ons gaat de wind uit oost tot zuid-oost waaien. Helaas heeft de depressie op de oceaan volgens de verwachtingen meer invloed op ons weer en kan de koude lucht ons niet bereiken. Het blijft evenwel spannend!
Luchtdruk woensdag 19 dec
Bron: DMI
De depressie die woensdag boven de oceaan ligt trekt langzaam naar onze streken waar het donderdag al vullend boven de Noordzee aankomt. Zou het hoog boven zuid Zweden/Noorwegen stand houden en alsnog met een oosten wind koude naar ons op gang brengen of blijven we onder invloed van weer een nieuw lagedruksysteem op de Oceaan? Best leuk om te blijven volgen! | Gewijzigd: 17 december 2012, 16:07 uur, door Ben47
hoe reeél is de kans dat dit uit komt opzaterdag en maandag
Stratosfeer warmt de komende dagen gevoelig op - kansen op winterweer !
Als deze kaarten uitkomen is dat best wel mogelijk.Vooral in West-en Oost-Vlaanderen zullen ze moeten opletten aangezien het daar het meest geregend heeft afgelopen maanden.Maar ook elders is de bodem drassig en is overlast mogelijlk.Een herhaling van de zware wateroverlast van november 2010 zie ik wel gebeuren indien de verwachte neerslaghoeveelheden vallen.
Donderdag zo'n 10-15mm
en zaterdag 20-30mm
Ja zou wel eens kunnen. Dat kaartje toont enkel het peil van de waterlopen. Volgens ECMWF kan er toch tussen de 20-30 mm vallen in 24 uur.
Daarnet lette ik echt op de weilanden naast de weg en zo en ik moet zeggen dat er op heel erg veel weilanden gewoon zeer veel water staat .
De grond in belgie is zo verzadigd momenteel dat het water vaak geen weg meer vind op weg te gaan .
Met de regen die nu verwacht wordt denk ik dat belgie zich op mag gaan maken voor tafferelen zoals november 2010 en mogelijk erger !
Alles opvolgen si dus de boodschap !
1 positief ding mochten de moddelen nu nog een meer winters karakter krijgen voor belgie dan krijgt mogelijk belgie een sneeuwdump van formaat maar daar reken ik niet op !