Nederlands spreekwoord de mussen vallen dood van het dak
Dat zeggen ze meestal pas tegen de 30 graden.
| Gewijzigd: 8 december 2012, 15:06 uur, door jcroon
Dus mensen geniet ervan want het kan weer wel eens een tijdje gaan duren nu.
Hier valt overigens niet veel te genieten; 0 cm sneeuw, 0 cm ijs en nutteloze kou.
Fijne dag iedereen
Lieve mensen, ik snap dit soort reacties wel, want de kaarten zien er nu OP LT niet zo goed uit, maar let wel dat er elke run vele oplossingen uitkomen, de ensembles. Elk lijtje in zo'n ensemble grafiek is een berekening, met een kleine verstoring in het beginpunt. Uiteindelijk is het aan de meteoroloog om uit al deze ensembles de beste/meest waarschijnlijke oplossing te vinden.
Nu is het logisch dat op lange termijn nu voor de zachtere variant wordt gekozen. Het is een van de oplossingen, en gezien ons klimaat de meest waarschijnlijke. Kou komt nu eenmaal niet zo heel vaak voor, plus de modellen komen op lange termijn met zowel warme(re) oplossingen (West/noordwest circulatie) als met een oost/noord component. Op basis van ervaring en wat het meest waarschijnlijk is moet de meteoroloog een keuze maken. Aangezien de onzekerheid erg hoog is, wordt logischerwijs voor een zachtere oplossing gekozen als het meest waarschijnlijke.
Echter, er zijn ook enkele lijntjes in de ensemble die de russische beer uit laten breken met matige vorst overdag en strenge vorst in de nacht. Ook een noord stroming met sneeuw en rond nul overdag en onder nul in de nacht moeten we zeker niet afschrijven.
En allereerst liggen de uitvoeren van de verschillende modellen dicht bij elkaar voor de komende dagen en dit wil zeggen dat het vrij zeker is dat het voorlopig te koud blijft voor de tijd van het jaar, wat gemiddeld gezien al best bijzonder s, zeker gezien ons klimaat.
Spannend blijft het zeker en we moeten de modellen voor de komende tijd in de gaten houden om te zien het het gevecht tussen de twee luchtsoorten zal verlopen
Ter illustratie een paar model uitdraaien op +144... aanstaande vrijdag.......zelfs op deze termijn zie je al verschillen.
| Gewijzigd: 8 december 2012, 15:22 uur, door stratocumulus
Spannend blijft het zeker en we moeten de modellen voor de komende tijd in de gaten houden om te zien het het gevecht tussen de twee luchtsoorten zal verlopen Toen ik je stukje las dacht ik eerst "daar hebben we weer een "met de moed der wanhoop optimistisch blijven"-reactie" zoals we die wel vaker zien maar doorlezend toch een aardig stuk wat met name op het laatst geheel aansluit bij wat ik van mening ben.
Op een kleine fout na, juist 1 van de komende dagen (morgen geloof ik) is beduidend warmer dan het langjaarljks gemiddelde, maar da's een detail.
Afgezien van oper en control blijft het ook keurig iets onder het gemiddelde, ook op de LT.
Dus misschien gaan we vlak voor kerst weer dalen met de temperaturen.
Al weken fluctueert de 'pluim'. Er valt niet te zeggen over een mogelijke witte kerst. En eigenlijk mogen de sneeuwliefhebbers niet zeuren. Al vier jaar op een rij, is er sprake van aanzienlijke sneeuwval. Sterker nog, m'n dochter van vijf kijkt al niet meer op van sneeuw.
Pas een dag of vier van te voren is te voorspellen of de kerst wit, groen, grijs, nat, glad of zonnig wordt. Uiteraard gun ik elke winterliefhebber zijn of haar witte kerst. Zolang er maar niet geklacht wordt over de reeds gevallen sneeuw.....
Vanavond/nacht krijgen we een dooiaanval waarbij de temperatuur morgen oploopt tot 8 graden aan de kust. Voorafgegaan door regen, in binnenland mogelijk voorafgegaan door ijzel, (natte) sneeuw e.d. Maandag komt de koude NO stroming weer op gang waarbij de temperaturen overdag dalen naar waarden rond of iets boven het vriespunt en 's nachts licht tot matig vriest.
Wat we volgend weekend krijgen zien we dan wel. Dat kan nog tig keer veranderen. KNMI beschrijft het als grote kans (ca. 70%) op overgang naar een wisselvalliger en zachter weertype met temperaturen rond of iets onder normaal en af en toe regen. Daarnaast is er nog een Kleine kans (ca. 30%) op een voortzetting van het koude winterse weertype.
Dus zelfs als die 'zachte' periode doorgaat krijgen we met temperaturen te maken rond of onder normaal.
Trouwens, hoe vaak hebben we kans-percentages niet van de ene op de andere dag een ommezwaai van 180 graden zien maken?
| Gewijzigd: 8 december 2012, 15:47 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 8 december 2012, 16:11 uur, door Bronk
Dat zeggen ze meestal pas tegen de 30 graden.
Niet de mussen, maar de mossen vallen van het dak.
Mos droogt uit bij die temperaturen en valt dan van het dak. Mussen kunnen daar wel tegen.
Overigens hoeft het geen 30 graden te zijn voro het mos van het dak valt, dat kan ook bij veel lagere temperaturen, droogte is belangrijker.
Maar ik denk dat we off topic geraken.
Edit Bronk: Inderdaad
| Gewijzigd: 8 december 2012, 16:55 uur, door Bronk
opvallend dinsdag tot vrijdag en met dinsdag tot donderdag onder 0
hoe groot en reeel is die kans? iemand?
rond dit uur van de dag wacht ik graag even de 12 uur pluim af voor ik antwoord geef.
rond dit uur van de dag wacht ik graag even de 12 uur pluim af voor ik antwoord geef.
okeej ik ben toch de heledag online zou het waarderen als je het daarna zou zeggen
Een WC die op de kaarten verschijnt...kan plots 180 graden draaien zodat ie verdwijnt.
Eens
Even kijken wat er op langer termijn gebeurd. De 06Z was drama geworden,van een dikke Ooster naar een Wester,door een flink Hogedruk op de Oceaan. Kijken wat de 12Z doet.
EDIT: Iet wat koeler weer,maar niet meer ijzig,meer de kwakkel kant.
Gelukkig is er juist op LT geen zekerheid.
| Gewijzigd: 8 december 2012, 17:50 uur, door Summer ice