lijkt er inderdaad op dat we een groene milde kerst gaan beleven als ik alles zo samenvat,
Ze kunnen het weer voor een week nog niet perfect voorspellen waarom zouden ze het dan voor 2.5 weken kunnen?
EDIT Ben47: Het waardeoordeel verwijderd. Betrokkene mag er anders over denken. | Gewijzigd: 8 december 2012, 10:39 uur, door Ben47
lijkt er inderdaad op dat we een groene milde kerst gaan beleven als ik alles zo samenvat,Kerst is nog best ver weg, dus wie weet dat het nog veranderd op de kaarten. Op de pluim is te zien dat het deze week zeker koud blijft daar zijn de meeste modellen het over eens, maar vanaf volgende week gaan ze alle kanten op dus het kan vriezen of dooien met de kerst.
Kaart: Infoplaza | Gewijzigd: 8 december 2012, 10:40 uur, door Ben47
IIlijkt er inderdaad op dat we een groene milde kerst gaan beleven als ik alles zo samenvat,
EDIT Ben47: Waardeoordeel verwijderd. Betrokkene mag er anders over denken. Heeft inmiddels gereageerd. zie bericht hieronder.
| Gewijzigd: 8 december 2012, 10:38 uur, door Ben47
Weinig spreiding (de groen lijntjes van de leden zitten dicht bij elkaar) t/m donderdag. Ook bij de Amerikaanse pluim. Vanavond een dooiaanval van korte duur. Na maandag kan het zelfs kouder zijn dan de Oper/Control aangeven. Vrijdag wordt interessant vanwege de omslag naar (volgens de Oper en Control) warmere periode. De spreiding is echter erg groot. Ook aardig wat leden (groene lijntjes zitten in die 'warmere' periode onder nul.
Dus voorzichtig met conclusies trekken op basis van de kaarten in die 'warmer' periode na de 14e. Die ECMWF-kaarten vertegenwoordigen slechts 1 van de 52 mogelijkheden op 1 moment van elke dag. Bij GFS-kaarten 1 van de 21 mogelijkheden.
KNMI :Samenvatting meerdaagse-periode:
Maandag wisselend bewolkt en enkele buien. Vanaf dinsdag enkele dagen vrij koud winterweer met een kleine kans op een winterse bui. De temperaturen overdag dalen naar waarden rond of iets boven het vriespunt en 's nachts vriest het licht tot matig.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (ca. 70%) op overgang naar een wisselvalliger en zachter weertype met temperaturen rond of iets onder normaal en af en toe regen. Daarnaast is er nog een Kleine kans (ca. 30%) op een voortzetting van het koude winterse weertype.
LET OP: De KNMI-beoordeling langetermijn is altijd gebaseerd op de run van 13u (Nederlandse wintertijd) van de vorige dag! De plum kan er dan aanzienlijk afwijkend uitgezien hebben
| Gewijzigd: 8 december 2012, 11:33 uur, door Ben47
er staat trouwens weer iets interresant op de kaarten voor woensdag,een sneeuwzone trekt van noord naar zuid over het land en blijft hangen boven noord belgie en zuid nederland, | Gewijzigd: 8 december 2012, 11:49 uur, door Jenss
En een groene kerst is een heel normaal verschijnsel in onze landen, slechts 6 x in de vorige eeuw en 2 x in deze eeuw hadden we een witte kerst. Hoewel je over 2009 kunt discussieren, weliswar gesloten sneeuwdek maar dat was hard aan het wegsmelten en op veel plaatsen zeker niet meer gesloten: Meteorologisch ongetwijfeld correct om te spreken van witte kerst, gevoelsmatig voor de meeste mensn denk ik niet.
Trouwens, realiseert iedereen zich wel dat een witte kerst met deze cijfers nog zeldzamer is dan..... een elfstedentocht?
KNMI heeft trouwens wat informatieve pagina's over de maand december:
http://www.knmi.nl/cms/content/29166/kou_in_december
http://www.knmi.nl/cms/content/26607/witte_kerst
| Gewijzigd: 8 december 2012, 12:01 uur, door jcroon
Deze was om 11.15 ik heb deze genomen omdat er hier (bijna) overal opklaringen waren en het sneeuwdek goed te zien is.
Dus mensen geniet ervan want het kan weer wel eens een tijdje gaan duren nu.
Hier valt overigens niet veel te genieten; 0 cm sneeuw, 0 cm ijs en nutteloze kou.
Fijne dag iedereen | Gewijzigd: 8 december 2012, 14:39 uur, door Stefanv
Deze was om 11.15 ik heb deze genomen omdat er hier (bijna) overal opklaringen waren en het sneeuwdek goed te zien is.
opvallend zeg dat de Veluwe zo groen is, alsof er daar geen sneeuw ligt.
Citaat van Citaat van sneeuw, zaterdag 8 december 2012, 14:38 uur Het ziet er helaas gewoon hopeloos uit.. We hebben zo tezien het hoogte punt van de winter voorlopig bereikt.
Dus mensen geniet ervan want het kan weer wel eens een tijdje gaan duren nu.
Hier valt overigens niet veel te genieten; 0 cm sneeuw, 0 cm ijs en nutteloze kou.
Fijne dag iedereenAch, we zitten voorlopig weer tegen het vertrouwde Nederlandse, wat saaie decemberweer aan te hikken. Dat hoort er nu eenmaal bij hier.
De discussies over het weer zijn in december meestal boeiender dan het weer zelf.
| Gewijzigd: 8 december 2012, 14:59 uur, door jcroon