Denk regen en natte sneeuw, maar boven land kan het wel weer naar (natte) sneeuw gaan.
WIND:
Hirlamwinden vormen de leidraad. Komende uren aan de voorzijde van het frontale systeem een stevige wind, in de noordelijke kustdistricten aanvankelijk seinen voor 6 tot 7 Bft.
BEWOLKING:
Veel bewolking. Nabij de occlusie ook St. Modellen geven dat aan en actueel zien we het ook gemeld worden. In het zuidwesten wordt de opbouw in de loop van de dag onstabiel en zijn enkele Cb's ook mogelijk. In de avond wanneer het laag naar Frankrijk wegtrekt breiden opklaringen zich van het noordoosten uit over het land. Zaterdag nabij de vore/occlusie zien we vooral boven zee een onstabiele opbouw met enkele TCu. Hirlam en Harmonie geven enige stratus boven het noordoosten land. Zou wat opglijding kunnen zijn, maar omdat het in Hirlam ook al boven de Noordzee te zien is lijkt het meer met de neerslag samen te hangen.
NEERSLAG:
De sneeuw ligt nu met name in een band over van N-H naar Limburg over het land. Ten noorden daarvan nog wat lichte sneeuw boven het noordoosten. In het zuidwesten inmiddels af en toe wat regen, opbouw wordt daar tijdelijk onstabiel. Zowel Hirlam als Harmonie beschrijven de uitgangssituatie redelijk goed, hoewel Harmonie de details in het zuidwesten wat beter heeft. Harmonie laat de neerslag nog een fractie verder doorlopen naar het noorden, maar alle modellen laten zien dat de neerslag in de middag (vanaf 14 UTC) naar het zuiden gaat lopen, maar in intensiteit afneemt. Ook in het zuidwesten kan de lichte neerslag in de avond weer in de vorm van sneeuw vallen. Hirlam (Neso) laat dit zien, Harmonie houdt het bij regen. Volgende aandachtspunt is de occlusie voor morgen. Hirlam heeft deze om 13 UTC over het noorden en westen van het land, Harmonie en EC zijn later, rond 17 UTC. Over de timing is op deze termijn nog weinig te zeggen. De neerslagsoort is een aandachtspunt. Hirlam laat voornamelijk regen of natte sneeuw zien, Harmonie geeft een duidelijker signaal voor ijzel. Er is een laag boven nul te zien tussen 950 en 1000 hPa, met een laagje aan de grond onder nul. Lijkt te dun voor onderkoelde neerslag, zou neerslag op een bevroren ondergrond moeten zijn dan, maar die is voornamelijk sneeuw, dus dan geen probleem. Hirlam is een fractie warmer tijdens de neerslag, zal ook van de timing afhangen.
ZICHT:
In sneeuw slecht. Na passage van het laag stroomt heldere lucht met goede zichten vanuit het noordoosten binnen. Aandachtspunt is nog het zicht in de nacht naar zaterdag. Wind valt weg, lucht koelt sterk af. Dat kan lokaal grondmist opleveren. Harmonie geeft enige indicatie in het noorden van het land evenals de progtemps van Hirlam.
TEMPERATUUR:
Vandaag in neerslag rond 0, in de middag in het zuidwesten enkele graden boven nul. In de avond en nacht met een naar oost draaiende wind en de zich uitbreidende opklaringen kan het flink afkoelen. Met name later in de nacht wanneer de wind sterk afneemt kan het boven de sneeuw zal dat het geval zijn. Lokaal zijn waardes van rond de -15 graden mogelijk. Alleen Harmonie geeft dit soort lage waardes weer. Andere modellen (Hirlam, EC en KTG) blijven te hoog. Zaterdag in het oosten iets onder nul, in de westelijke helft temperaturen boven nul, tot +4 vlak aan zee, volgens Hirlam. Harmonie is wat kouder, met in een groot deel van het land het maximum onder nul.
Bron: KNMI
Die vind je hier>>>>http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36755/sneeuwfotos-6-en-7-december/ Graag jullie foto's daar plaatsen.
Foto's die reeds hier geplaatst zijn worden daarheen verplaatst.
De crew O-O
Alleen klopt de radar van o-o niet het zegt dat alles hier oplost, alleen versterkt het momenteel erg hard!
Er zit nog sneeuw dat klopt,maar het front word uit elkaar gerukt en lost langzaam op als sneeuw voor de zon zullen we maar zeggen
Druk vanuit het Noord-Oosten en het trekken van de as naar het zuiden zorgt voor het uiteen rukken en gedeelte oplossen.
Vieze papblubbersneeuw nu. Het smelt hard zeker in de stad waar het wat warmer is.
Hoofdween goed te doen, daarbuiten nog blubber op de weg. Kan beter even opwarmen of zelfs warem regen voordat de vorst vanavond toeslaat, anders verraderljk gladden plekken over verder vrij goede wegen ...
Let op he, ik praat alleen over het zuidwesten!
Hier 15 KM ten weste van jou zitten we op 21 cm (gemeten vanaf een tuintafel) Een half uur geleden leek het te gaan stoppen met sneeuwen. Maar het word nu alweer een kwartier lang intensiever en begint weer harder te sneeuwen. Laten we hopen dat de bui mooi boven Limburg hangt. Al gun ik natuurlijk de hele Benelux deze hoeveel heden. Die hond van mij is in ieder geval tevreden. Die wil alleen maar naar buiten door de sneeuw springen. Enige nadeel is dat het binnen een nattigheid geeft.
De dooi zet nu in en aan de onderkant van de dennenboom hangen druppels water.
Ongeveer 8 cm in Hilversum. | Gewijzigd: 7 december 2012, 13:38 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Ja hier sneeuwt het nu echt heel hard, dikke vlokken en gewoon constant,
Het klopt dat op de radar het lijkt te stoppen alleen het gaat juist steeds intensiever.
Zo te zien blijft de bui nog hangen, dus ik denk dat we richting de 25 cm gaan!!!
| Gewijzigd: 7 december 2012, 14:19 uur, door Marga
Ik ben een geboren Italiaan en in de zomer ben ik liefts gewoon in Palermo bij mijn moeder. Maar in de winter ben ik lieverd gewoon hier in Limburg. Ondanks ik warmbloedig ben geniet ik al vanaf het moment dat ik wakker ben.
Berichten samengevoegd door Marga