Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 20:25:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
6 december 2012, 16:25 uur | Bericht #378155
Citaat van buccauw.siebren, donderdag 6 december 2012, 16:23 uur ik twijfel er aan, maar hoop echt dar er morgen ochtend veel sneeuw ligt.en de wegen dicht liggen, dan rijdden de bussen van de lijn niet uit, hier tog niet ;p maaar ik twijfel dat ik dat zal mogen verwachten
Ik hoop niet dat er morgen een pak sneeuw op de wegen ligt Ik werk bij De Lijn en heb liever geen gedoe op de weg. Zo zie je dat alles zijn voor en nadelen heeft.
BartS
markietje
Lid
6 december 2012, 16:28 uur | Bericht #378156
Ik denk dat het of wel of niet veel sneeuw wordt.

De buien komen van links naar rechts (west naar oost)
Er komt vanacht een verandering in de wind richting ( oost naar west)
Oftewel de buien worden weer terug gedrukt als het ware.
Als het nou net boven NL zit en dan de wind gaat draaien, kan de bui lang blijven hangen.
Als de wind te vroeg gaat draaien, krijgt mogelijk het oosten en het midden van NL geen sneeuw.
Zie op verschillende weersite's de mogelijke neerslag afnemen. (12mm naar 5 mm nu nog maar 3,5mm in de achterhoek)
Waarom deze advertentie?
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 december 2012, 16:28 uur | Bericht #378157
ja Citaat van Bart Standaert, donderdag 6 december 2012, 16:25 uur Citaat van buccauw.siebren, donderdag 6 december 2012, 16:23 uur
Ik hoop niet dat er morgen een pak sneeuw op de wegen ligt Ik werk bij De Lijn en heb liever geen gedoe op de weg. Zo zie je dat alles zijn voor en nadelen heeft.

ja das waar voor mij is het dan weer wel leuk, hehe | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:14 uur, door Marga
6 december 2012, 16:32 uur | Bericht #378158
Citaat van markietje, donderdag 6 december 2012, 16:28 uur Ik denk dat het of wel of niet veel sneeuw wordt.

De buien komen van links naar rechts (west naar oost)
Er komt vanacht een verandering in de wind richting ( oost naar west)
Oftewel de buien worden weer terug gedrukt als het ware.
Als het nou net boven NL zit en dan de wind gaat draaien, kan de bui lang blijven hangen.
Als de wind te vroeg gaat draaien, krijgt mogelijk het oosten en het midden van NL geen sneeuw.
Zie op verschillende weersite's de mogelijke neerslag afnemen. (12mm naar 5 mm nu nog maar 3,5mm in de achterhoek)

Verwachte neerslaghoeveelheden volgens Hirlam en GFS

Hirlam:

GFS:
BartS
Basxt
Lid
6 december 2012, 16:33 uur | Bericht #378159
Ik denk niet dat ik reclame mag maken maar hier is een prachtige site met HD webcams om het weer mooi live the volgen!
http://hdtv.webcam.nl/website/page1/live_HD_webcams.html
6 december 2012, 16:34 uur | Bericht #378160
Citaat van Tatanka, donderdag 6 december 2012, 16:13 uur Gewoon even in het algemeen hoor maar zie hier veel Noord-Oost berichten: 

Mag ik jullie er op wijzen, dat velen in Nederland niet een laag sneeuw hebben als bij ons in het Noorden. De rest van Nederland moet het nog krijgen. Alles wat extrra valt in het noorden is mooi meegenomen. Ik ben zelf een noorderling ...Als wij er in het minste geval nog 6-7 bij krijgen, zitten we al dik over ons quota heen van de 10 cm, die voor morgen voorspeld is. Neemt niet weg, dat het allemaal heel spannend....wat het nou precies gaat doen.8)

Hoop dat heel nl wit komt

Mvg Tatanka

Je Hebt gelijk Tatanka. Laten we hopen dat heel NL een goeie laag krijgt.
Persoonlijk ben ik geinteresseerd in Noord en Noord-Oost omdat ik morgenochtend 110 km moet sturen van Drenthe naar Friesland
en probeer in te schatten of ik veel eerder van huis zal vetrekken. Kijk vanavond nog wel even voor het slapen en dan het wekkertje maar op tijd zetten. 
Jenss
Moderator
6 december 2012, 16:37 uur | Bericht #378161
ik geloof persoonlijk niks van de dooi morgen en zondag,het is al erg koud in noordoost nederland en dat komt achter dat laag naar het zuiden,dus ik denk dat het enkel ten zuidwesten van de schelde gaat dooien,voor zondag lijkt het me sterk dat de temp na een nacht met -10 en een sneeuwdek van 10 cm nog positief word | Gewijzigd: 6 december 2012, 16:38 uur, door Jenss
MarkB
Lid
6 december 2012, 16:39 uur | Bericht #378162
Waarschuwingen van NWC:

Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
6 december 2012, 16:45 uur | Bericht #378163
Mooie uiteenzetting weer van Karim Hamid ivm de sneeuw.

SEVERE WEATHER OUTLOOK BENELUX

DONDERDAG 6 DECEMBER 2012
++ 06/12 09Z: ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR ALGEMENE SNEEUWVAL VOLGENDE NACHT EN MORGEN OVERDAG. ER IS TEVENS EEN WAARSCHUWING VOOR SNEEUWJACHT ++

* 06/12 09Z --> 06/12 15Z *
Deze voormiddag trekken nog steeds winterse buien over de Benelux, gekoppeld aan een nog steeds cyclonaal krommingspatroon in de hoogte. In het westen wordt de kromming anticyclonaal door toedoen van een naderende trekrug. Daar wordt het snel droog. De buien zijn winters met smeltende sneeuw en soms tijdelijk sneeuw. In de loop van de namiddag is het op de meeste plaatsen droog.

* 06/12 21Z --> 07/12 16Z *

Een depressie, afkomstig van IJsland, trekt onze richting uit en diept tegen vannacht uit tot ca. 985 hPa. De bijhorende warmfront occlusie bereikt ons vanavond rond 20Z. Het trippelpunt zakt onder ons door richting FR, doch nabij de occlusie zien we op 850 hPa een niet teverwaarlozen stijging van de equivalente potentiële temperatuur. Gekoppeld aan de depressie zien we in de modellen een vrij sterk windveld welke vannacht op volle zee een storm veroorzaakt (9 bft). Langsheen de kusten spant de wind tijdelijk aan tot 7 bft en landinwaarts is dit 6 bft. Gusts zijn te verwachten rond 80 km/h langsheen de kusten en 70 km/h landinwaarts. De wind op 950 hPa spant tenslotte langsheen het front aan tot een kleine 30 m/s.

De neerslag zal vlak bij de kusten waarschijnlijk een mengvorm zijn van sneeuw en regen, geleidelijk overgaand in overwegend regen. Iets verder landinwaarts voorzie ik het grootste deel van de neerslag als droge sneeuw. De progtemps warmen slechts traag op en dit vooral postfrontaal, wanneer dus de neerslag doorgetrokken is. Postfrontaal zien we pas ook de windruiming welke voor een opwarming zal zorgen in de onderste luchtlagen. Afgaand op de meso-modellen schat ik de neerslaghoeveelheid in tussen 6 mm en regionaal 12 mm. In 'cm' sneeuw komt dit dus overeen met een gelijkaardige waarde van 6-12 cm aangezien de sneeuw waarschijnlijk niet erg 'droog' zal zijn (Tw niet spectaculair laag). Doordat de kern van de depressie ergens over de Benelux trekt, is het gedrag van de occlusie wat onzeker. Immers, het noordelijke segment van de occlusie zal omheen de depressie kantelen, mogelijk ergens over het noorden van NL. Daar vooral kan de neerslag blijven 'steken' waardoor potentieel belangrijke cumulaties ontstaan in deze regio. Dit wordt opnieuw bevestigd door de laatste run van UKMO (06Z). In dat geval kan er in een vrij smalle strook over centraal NL een sneeuwdek ontstaan van 15-20 cm, doch dus onder voorbehoud!

Door de postfrontale opwarming kunnen de T2m temperaturen in het westelijke deel van BE een Zeeland goed positief worden. Alles hangt af van het traject van de depressie. Trekt de depressie snel zuidwaarts, dan zal de stroming moeizaam westelijk worden en amper het binnenland van BE in raken. Blijft de kern lang over de Noordzee, dan is de aanlandige wind sterker en dieper landinwaarts voelbaar. In het eerste geval zal de wind immers veelal zuidelijk blijven en enkel in het westen van BE WSW worden. Eens in het centrale deel van BE en zowat in gans NL is de stroming dan steeds aflandig (S tot SE). In hoeverre het dooit en hoe diep landinwaarts dit gebeurt hangt daarmee samen. Op basis van het ensemble van de meso modellen en de laatste UKMO run (06Z) ga ik af van slechts een bescheiden dooi landinwaarts (Brussel rond de middag en namiddag tot +1). In het Gentse +1 à +2 (met moeite), aan zee tot +3 à +4). Verder oostelijk en over een groot deel van NL Tmax morgen tussen 0 en +1. Het sneeuwdek wordt dus nauwelijks aangetast en de neerslag postfrontaal valt als (smeltende) sneeuw. Ten westen van de Schelde postfrontaal eerder als smeltende sneeuw.

Naast de sneeuwval is er tevens ook de wind, welke zoals gezegd tijdelijk op veel plaatsen zal aanspannen tot krachtig. In combinatie met de soms matige sneeuwval, zal dit leiden tot * sneeuwjacht *. Dit zorgt voor extra slechte zichtbaarheden door opwaaiend sneeuw en ophopingen zijn tevens te verwachten in dergelijke omstandigheden. Tenslotte zal in de voormiddag de gevoelstemperatuur rond -7° schommelen.

Wanneer de depressie bij de Lage Landen aankomt, is deze vergezeld van koude bovenluchten (opvulstatium) met een T500 nabij -37°, wat de onstabiliteit nabij de kusten doet oplopen tot een niveau dat onweer toelaat.

*07/12 16Z --> 08/12 02Z *
Wanneer de depressie opvullend naar FR trekt, zal het westelijke deel van de ingedraaide occlusie over het westen van BE trekken en deels tot over het centrum van BE reiken. Dit kan opnieuw tot wat sneeuwval leiden. Later op de avond wordt het overal droog en gaat het geleidelijk overal vriezen boven het sneeuwdek.

©Karim Hamid

Bron: 
http://severeweatheroutlook.blogspot.be/
BartS
jcroon
Lid
6 december 2012, 16:46 uur | Bericht #378164
Citaat van Basxt, donderdag 6 december 2012, 16:16 uur Ik moet morgen de trein nemen rond 9 uur, Is dit mogelijk met de sneeuwval die voorspelt is voor het westen?

Danku

De trein proberen te nemen is altijd mogelijk natuurlijk, de  NS kennende wel het één en ander uitvallen. De Nederlandse  weggebruiker kennende vraag ik mij echter af of je  met de trein  meer vertraging op zult lopen als met het wegverkeer. Ik betwijfel het.

MarkB
Lid
6 december 2012, 16:46 uur | Bericht #378165
Volgens de nieuwe gfs blijft de temperatuur in het oosten van NL onder het vriespunt!

Onweersdagen 2013: 12
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Jenss
Moderator
6 december 2012, 16:50 uur | Bericht #378166
volgens mij is het laag een beetje westelijker dan berekent(satelietbeelden)
WimBaens
Lid
6 december 2012, 16:51 uur | Bericht #378167
Citaat van MarkB, donderdag 6 december 2012, 16:46 uur Volgens de nieuwe gfs blijft de temperatuur in het oosten van NL onder het vriespunt!

Dit kan wel beteken dat er nog minder sneeuw gaat vallen in bv. Limburg doordat de sneeuwzone moeilijker tot hier gaat geraken. | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:15 uur, door Marga
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 december 2012, 16:51 uur | Bericht #378168
Citaat van jenssweerts, donderdag 6 december 2012, 16:50 uur volgens mij is het laag een beetje westelijker dan berekent(satelietbeelden)
is dit goed of slecht voor ons?
onweersdagen 2016 (0)
Jenss
Moderator
6 december 2012, 16:52 uur | Bericht #378169
Citaat van love severe weather, donderdag 6 december 2012, 16:51 uuris dit goed of slecht voor ons?
voor belgie en westen beter,voor noordoosten nedreland slechter | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:17 uur, door Marga
6 december 2012, 16:55 uur | Bericht #378170
Citaat van Bart Standaert, donderdag 6 december 2012, 16:45 uur Mooie uiteenzetting weer van Karim Hamid ivm de sneeuw.

SEVERE WEATHER OUTLOOK BENELUX

( plaatje )

En hier geeft Karim het noordoosten wel een 3 net als de rest... Apart toch?
RN
6 december 2012, 16:55 uur | Bericht #378171
en ik woon in het westen lekker dan XD

hier sneeuwkaarten lekker

bron knmi.nl
belgje
Lid
6 december 2012, 16:55 uur | Bericht #378172
Citaat van jenssweerts, donderdag 6 december 2012, 16:52 uurvoor belgie en westen beter,voor noordoosten nedreland slechterPlots vind ik het er veel beter uitzien voor het westen en de kust van België. De temps lopen ook niet meer zo hoog op. | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:17 uur, door Marga
Als je een ander veroordeeld zegt dat niets over de ander, maar alles over jou.
Jenss
Moderator
6 december 2012, 16:56 uur | Bericht #378173
Citaat van belgje, donderdag 6 december 2012, 16:55 uurPlots vind ik het er veel beter uitzien voor het westen en de kust van België. De temps lopen ook niet meer zo hoog op.
ik denk ook dat er meer sneeuw gaat vallen op sommige plekken dan die 10cm
| Gewijzigd: 6 december 2012, 17:18 uur, door Marga
jcroon
Lid
6 december 2012, 16:56 uur | Bericht #378174
Citaat van jenssweerts, donderdag 6 december 2012, 16:37 uur ik geloof persoonlijk niks van de dooi morgen en zondag,het is al erg koud in noordoost nederland en dat komt achter dat laag naar het zuiden,dus ik denk dat het enkel ten zuidwesten van de schelde gaat dooien,voor zondag lijkt het me sterk dat de temp na een nacht met -10 en een sneeuwdek van 10 cm nog positief word -10???

Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 219 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 219, lezen 48 mensen het topic "Voorlopige onweerskansen 27/28 juni".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden