Alleen dan die laatste alinea: 'De voorzichtige verwachting is dat december dit jaar vrij zacht blijft. Of er dan sneeuw ligt tijdens de kerstdagen, is een kwestie van toeval. En laten we eerlijk zijn: één dag met sneeuwballen is ook mooi.'
Lijkt me ietwat ongefundeerd gezien de kaarten en pluimen voor de komende twee week...
Edit Marga: Link aanklikbaar gemaakt | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:11 uur, door Marga
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
Vergeet niet dat we ook dauwpunten hebben,zijn belangrijker dan de temperatuur zelf.
Maar hoe verloopt het neerslag gebied. Lijkt erop dat er weinig over Groningen/Drenthe heen komt morgen of zie ik dit nu helemaal verkeerd.
Temperatuur lijkt wel ok maar het gaat mij om de neerslag.
nee dat zie jij heel goed, alleen EC berekent nog wel wat sneeuw voor het noordoosten, zowel Hirlam als Harmonie berekenen het zuidelijker..
Citaat van Citaat van dorian, donderdag 6 december 2012, 15:45 uur
Stukje over Witte Kerst op buienradar.nl: http://www.buienradar.nl/Home/TextPage?pageid=1595
Alleen dan die laatste alinea: 'De voorzichtige verwachting is dat december dit jaar vrij zacht blijft. Of er dan sneeuw ligt tijdens de kerstdagen, is een kwestie van toeval. En laten we eerlijk zijn: één dag met sneeuwballen is ook mooi.'
Lijkt me ietwat ongefundeerd gezien de kaarten en pluimen voor de komende twee week...
Ja klopt, maar die verwachtingen moet je sowieso met een korreltje zout nemen aangezien het nog 19 dagen duurt...
| Gewijzigd: 6 december 2012, 15:50 uur, door Roan
Opzich is dit helelmaal niet erg kan het lekker lang boven nederland en belgie ook blijven liggen en zorgen voor zeer veel sneeuw >20cm
ik dacht dat ze op het weerbericht hadden gezegd dat er motsneeuw zou kunnen vallen voor middernacht en daarna pas de echte sneeuw
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Nowcasten, het op de voet volgen van wat de atmosfeer ons morgen voor gaat schotelen, is echt de leukste voorpret die er is
Zoals ik het begrijp liggen de kaarten er op dit moment zo voor:
Neerslag van occlusie bereikt de westkust rond 01:00, loopt dan langzaam het land op, echte de vraag is hoeveel het daadwerkelijk naar het noordoosten toe gaat trekken. Je moet het eigenlijk zo zien: Het laag zal van het noorden van de Britse Eilanden naar het zuidwesten en later zuiden trekken. Aan dit laag zit een front vast, in dit geval een koufront dat het warmtefront heeft ingehaald, een occlusiefront.
Als je dit front als lijntje ziet vanaf het lagedrukgebied naar het zuidwesten, en het laag zelf trekt hier zeg maar langs (puur voor de beeldvorming, hoor), terwijl het front langzaam oostwaarts trekt (front komt dus aan de oostkant van het laag te liggen). het lagedrukgebied rolt het front als het ware op terwijl het zuidwest waarts trekt. Hierdoor wordt de oostelijke beweging hiervan geremd. De pgerolde rol trekt wanneer het ten westen van Nederland komt dan door naar het zuiden en neemt gelijk het front mee naar het zuiden.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat het front echt een tijd boven ons hoofd zal hangen, dus er zijn best grote hoeveelheden mogelijk, zeker de westelijke helft.
Ik wens iedereen veel plezier met de voorpret!
Ja klopt, maar die verwachtingen moet je sowieso met een korreltje zout nemen aangezien het nog 19 dagen duurt...
Lastige met Emmen is dat het voor mijn gevoel ook niet echt Noord-Oost is maar ook geen Oost. Stukje niemansland hehe We zullen wel zien of wij ook een traktatie krijgen.
Citaat van stratocumulus, donderdag 6 december 2012, 16:04 uur Oh, mensen, wat is dit weer eens leuk! Edit Marga: KNIP
Mooi verteld. Jij ook veel plezier met de (voor) pret.
Berichten samengevoegd door Marga | Gewijzigd: 6 december 2012, 17:13 uur, door Marga
Da's altijd veilig om teleurstelling te voorkomen. Ik denk echter dat je wel een leuke verrassing krijgt. Misschien wat minder dan in het midden en westen, maar goed, alles is meegenomen
Jammer genoeg is de nieuwe run van ecmwf een stuk minder positief
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Mag ik jullie er op wijzen, dat velen in Nederland niet een laag sneeuw hebben als bij ons in het Noorden. De rest van Nederland moet het nog krijgen. Alles wat extrra valt in het noorden is mooi meegenomen. Ik ben zelf een noorderling ...Als wij er in het minste geval nog 6-7 bij krijgen, zitten we al dik over ons quota heen van de 10 cm, die voor morgen voorspeld is. Neemt niet weg, dat het allemaal heel spannend....wat het nou precies gaat doen.
Hoop dat heel nl wit komt
Mvg Tatanka | Gewijzigd: 6 december 2012, 16:24 uur, door Marga
Edit: is het niet zo dat de sneeuw weinig last kan gaan brengen, want het gaat op vele plaatsen op het randje vriezen, of is de grondtemperatuur veel kouder? En er gaat ook een deel in de nacht vallen zodat de auto's het minder makkelijk kunnen stukrijden. Dus mijn vraag is of de banen wit blijven alhoewel de auto's erover rijden... ? | Gewijzigd: 6 december 2012, 16:20 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
KNMI weerbericht voor luchtvaart.....:O
vooruitzichten voor morgen: de kern van een lagedrukgebied trekt ten
westen van het land naar belgie. in het noordoosten valt lichte
sneeuw, elders komt op uitgebreide schaal matige, mogelijk zware
sneeuw of driftsneeuw voor. vanaf het einde van de ochtend nemen de
windsnelheid en de neerslagintensiteit af en verbeteren de condities
vooral in het noordoosten en oosten.
Driftsneeuw...........Ehhh en ik moet morgen met de trein naar werk.... nou, kan mijn skis beter onderbinden, geloof ik