maar makelijk liggen we er erg gunstig voor | Gewijzigd: 5 december 2012, 23:24 uur, door Ben47
De meeste off. weerbureaus hebben last van het global-warming syndroom!
maar makelijk liggen we er erg gunstig voor Jullie daar in het zuiden liggen er vaak beter voor dan hier een stukje noordelijker van de provincie. Maar al met al bij het zien van alle kaarten tot nu toe heb ik er een positief gevoel bij. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik met de kaarten die morgenavond zullen volgen ik me pas echt uit durf te spreken.
| Gewijzigd: 5 december 2012, 23:22 uur, door Ben47
Sneeuw depressie trekt ZO-waarts. Sneeuwzone over Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel, Veluwe, Achterhoek. http://t.co/pAvRnkKq
Geplaatst om 22:49.
woon zelf in barneveld weste van veluwe op het randje hoop dat we wat meepikken. gevallen sneeuw gesmolten te natte ondergrond nu ff droog wat nu gaat vallen zou moete kunnen blijve liggen, en jah mensen komt wel goed vrijdag!!!!
| Gewijzigd: 5 december 2012, 23:02 uur, door ricardo1981
De meeste off. weerbureaus hebben last van het global-warming syndroom!Het is afwachten wat ze morgenavond zullen zeggen, dan pas weten we het echt.
Maar heb er wel een goed gevoel bij dat we mooi sneeuwlaagje krijgen (eventueel wat natte sneeuw in de middag) om daarna een ijskoud weekend te hebben tot zondag.
| Gewijzigd: 5 december 2012, 23:27 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 5 december 2012, 23:30 uur, door Ben47
Kern meer oostelijk bekent dat de wind (bij een storing draait de wind tegen de klok in), als de plaats oostelijk van de storing is, zuid is, noordelijk van de storing oost is enzovoort. Echter dit betekent dat als de storing meer oostelijk komt te liggen zal de wind (storing komt uit NW trekt naar ZO) bij meer plaatsen westelijker zijn (west/zuidwest) wat betekent dat de wind vanaf de "relatief warme" Noordzee komt (temperatuur van de Noordzee is ongeveer 10C).
Voor vrijdag geldt eigenlijk de volgende stelregel: des te meer noordoostelijk je woont, des te meer kans je hebt op een winterse neerslag, aangezien hier de wind het meest zuid tot oost zal zijn. Anderzijds geldt wel, hoe dichter bij de "kern" van de storing, des te meer neerslag (sneeuw/regen) je krijgt.
Tip: teken een rondje op de kaart en teken er pijlen omheen die tegen de klok in gaan, als je dit rondje nu oostelijker beweegt zie je een (globale) windrichting waaruit de wind waait.
Nogmaals: dat de eerste neerslag als sneeuw zal vallen ben ik wel overtuigt (vanaf middennacht tot de ochtend), echter als de storing afzakt en de wind draait hangt het erom en ik help het je hopen dat deze neerslag gewoon sneeuw zal zijn!
Ik ben overigens benieuwd welke recente run van een bekend weermodel (run 12 uur en later) de KMI gebruikt heeft voor deze update
PS: GFS 18u (hoofdrun) is niet positiever. Morgen nieuwe ronde, nieuwe kansen. Welterusten!
| Gewijzigd: 5 december 2012, 23:28 uur, door daniel1987
Hier ook, net geen 4 graden ondertussen.
belet niet dat KMI en Frank met een winters bericht komen aandraven.
Zaterdag een ijsdag, tijdelijk wat warmer om dan de "diepvries in te duiken"
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/1.238640
Zal wel gaan afkoelen, er verschijnen toch af en toe brede opklaringen nu en in Zeeland en Zuid Nederland is het al stukje kouder dan hier.