ik heb gewoon regen
ik had gisteren ergens gelezen dat er aan de zuidkant van dat laagje heel even warmere lucht zou worden aangevoerd en daarna terug koudere,dus je hebt nog veel kans vannacht,het sneeuwt hier trouwens | Gewijzigd: 5 december 2012, 20:10 uur, door Jenss
Er wordt gesproken over een Polar-Low momenteel ten noord-oosten van de waddeneilanden, vandaar ook de harder wordende wind.
Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan kon er vanavond/vannacht nog wel eens meer sneeuw vallen in vooral het noorden dan verwacht.
De satellietbeelden geven ook een behoorlijke draaikolk weer in dat gebied. Toch in de gaten houden!
Vrij uit KNMI Guidance
Vanavond wordt met een noordoostelijke stroming polaire lucht aangevoerd, waarmee steeds koudere lucht wordt aangevoerd. Winterse buien, van tijd tot tijd ook geclusterd. Veelal met sneeuw, met name in het noordoosten wordt het wit.
De positie van het Polar Low (kleinschalig koudlaag van de Duitse Bocht met T500 = - 40 C) lijkt actueel iets westelijker te liggen dan eerder berekend. Desalniettemin pakt het windveld aan de westzijde van het kleine laag fors uit, met name boven het oostelijke deel van de Wadden en in het uiterste noorden van Friesland en Groningen. In combinatie met de sneeuwval kan dit vanavond een sneeuwjacht opleveren. Vanavond mogelijk windstoten tot 100 km/u in die gebieden. In de overige kustgebieden tot 80 km/u.
Begin van de nacht komt het "Polar Low" boven Noordwest-Duitsland aan.
In de nachten landinwaarts lichte vorst, aan zee boven nul. Vannacht mogelijk lokale gladheid door bevriezing. Afnemende buiigheid.
Morgenochtend trekt een rug van west naar oost over het land, maar in die rug bevindt zich nog een restant van een occlusie die het noordoosten van het land schampt.
Morgenmiddag schampt het occlusierestant het noordoosten met regen of natte sneeuw. Enkele graden boven nul, maar in sneeuwbuien en sneeuw rond of iets boven het vriespunt.
Begin van de nacht naar vrijdag bereikt de neerslag van de IJslandse occlusie het westen. Modellen komen vooral met mengvormen van neerslag en dit is terug te voeren op de stroming rond het laag. In de modellen is de aanlandige component groot waardoor er in de onderste niveaus warmteadvectie plaatsvindt. Dit vertaalt zich onmiddellijk in een mengvorm van natte sneeuw en sneeuw.
Later In de nacht naar vrijdag bereikt een geoccludeerd front de westkust. Sneeuwval voor vrijwel het gehele land, waarbij het zwaartepunt boven de westelijke helft van het land ligt. Deze positie heeft te maken met het feit dat het laag nog west van het land ligt.
Vrijdag overdag kan de occlusie langdurig boven het land blijven liggen en daardoor zijn in potentie grote hoeveelheden sneeuw mogelijk. Hierbij is het bereiken van het cumulatieve weeralarmcriterium aanwezig.
Vrijdagmiddag rond 13 uur ariveert het IJsland laag in het kustdistrict Vlissingen (Noordzeedistrict Theems).
| Gewijzigd: 5 december 2012, 20:17 uur, door Ben47
Er wordt gesproken over een Polar-Low momenteel ten noord-oosten van de waddeneilanden, vandaar ook de harder wordende wind.
Mocht dit inderdaad het geval zijn, dan kon er vanavond/vannacht nog wel eens meer sneeuw vallen in vooral het noorden dan verwacht.
De satellietbeelden geven ook een behoorlijke draaikolk weer in dat gebied. Toch in de gaten houden!
Volgens mij is dat gewoon een lagedrukgebied wat op Duitsland afkoerst. Maar Groningen(en Friesland)krijgen daarvan een staartje mee. Dat kan nog wel wat sneeuw opleveren vanavond.
Mijn chase gebied: Arnhem-midden Limburg en van Den Bosch tot Kleve/Emmerich/Goch en verder Duitsland in.
Als ik het goed zie is dat de bui die wij net gehad hebben. Buienradar en andere sneeuw aangevende kaartjes deden het voorkomen alsof het een weliswaar natte sneeuwbui was, maar het was toch echt vooral regen, met af en toe natte witte klodders. Er bleef niets van liggen.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Vrijdag : Flink pak sneeuw, serieuze hoeveelheden van >10 cm in het hele land. In het westen misschien deels regen, maar nog niks is zeker.
Wordt echt een hele interessante dag
We krijgen een deel regen en een deel met sneeuw van de droge variant. En een heel groot deel zal denk ik natte kletsen krijgen. Het wordt gewoon een koude gure natte winderige dag. Zeker geen winter zoals we die in Januari en februari meer zien. En ook zeker niet het einde van de wereld, welke indruk ik wel krijg als ik bepaalde verwachtingen lees....
Is de pluim van de 21ste er trouwens al?
Als ik het goed zie is dat de bui die wij net gehad hebben. Buienradar en andere sneeuw aangevende kaartjes deden het voorkomen alsof het een weliswaar natte sneeuwbui was, maar het was toch echt vooral regen, met af en toe natte witte klodders. Er bleef niets van liggen.
Hier is het ook kouder als in Breda.Daarom ga ik ervan uit van sneeuw,ook omdat het eeerder deze avond flink gesneeuwd heeft,de resten liggen nog steeds buiten.
p.s De buien zijn al behoorlijk ingezakt maar nog niet ddod. | Gewijzigd: 5 december 2012, 20:38 uur, door Tomas Christoffels