Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

21 Nov 2024 00:36:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Indiana, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 00:09:20

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

20 Nov 2024 23:57:17
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
5 december 2012, 15:06 uur | Bericht #377710
Ik zelf vind het altijd lastig om exact te weten hoe het weer hier in Gouda wordt. Kijk de kaarten, weet ongeveer waar het ligt. Maar zoals altijd, zit ik echt net op dat randje waar het rode overgaat in het oranje, of waar zeg maar net niks wordt voorspeld. Het is heel lastig. Zeker aangezien het soms zo is dat in mijn wijk Goverwelle het kurkdroog is, zon schijnt, behoorlijk wat dreigende wolken. Terwijl in Bloemendaal het zo hard tekeer gaat dat je niet eens buiten wilt zijn. Dus ik wacht rustig af. Volgens weeronline wordt t behoorlijk veel sneeuw hier. Maar goed, gisteren zeiden ze winterse neerslag en eergisteren regen, dus wat ik er van moet geloven. Weet alleen dat ik altijd net de pech heb dat t extreme weer over ons heen gaat. Maar goed ik vraag me af. Moet ik Gouda als "Midden" of "West" zien?
Mijn website: http://www.rfgfotografie.nl. Hier vind u alle foto's die ik maakt omtrent incidenten. Maar ook soms omtrent slecht weer of vliegtuigen terug.
jcroon
Lid
5 december 2012, 15:07 uur | Bericht #377711
Citaat van marcuz, woensdag 5 december 2012, 14:58 uur PP heeft het niet over regen, weet niet waar dat vandaan komt. Vrijdag gaat het in heel Nederland sneeuwen met de grootste hoeveelheden in het oosten als daar de temp het laagst blijft. Nou ja , een paar dagen terug was de gangbare visie dat  als het laag ten noorden van of over Nederland of Belgie zou gaan, dat dat  veel regen met zich meer zou brengen. Als het over Frankrijk zou gaan (of vanaf de noordzee  pal zuid langs de kust), dan pas sneeuw Het laag gaat  nog steeds over nederland  heen.. Er waren  hier wel mensen die opperden dat er sneeuw zou komen maar die gingen uit van een zuidelijker koers van dat laag.

| Gewijzigd: 5 december 2012, 15:08 uur, door jcroon
Waarom deze advertentie?
Tom
Lid
5 december 2012, 15:08 uur | Bericht #377712
hier nu wat lichte/mot sneeuw, maar een paar minuten geleden echt enorme sneeuwvlokken van wel zo'n 3 cm groot .Er trekken komende uren nog enkele sneeuwbuien over. Ben benieuwd.:D | Gewijzigd: 5 december 2012, 15:18 uur, door Tom
5 december 2012, 15:13 uur | Bericht #377713
Sneeuw viel hier met bakken uit de lucht, nu matige sneeuw en nog steeds blijft het liggen.

Filmpje van de ondertussen tweede sneeuwdag met het tweede sneeuwdek :D
http://www.youtube.com/watch?v=jiVqhYShWXc&feature=youtu.be

Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Marga
Lid
5 december 2012, 15:16 uur | Bericht #377714
Blog van Karim:
WOENSDAG 5 DECEMBER 2012

++ 05/12 08Z: ER IS EEN WAARSCHUWINGEN VAN KRACHT VOOR SNEEUWVAL IN HOOG-BELGIE OP WOENSDAG EN ALGEMENE SNEEUWVAL VAN BETEKENIS OP DONDERDAGNACHT EN VRIJDAG OVERDAG ++

Met een straalstroom en bijhorend polair front wel bezuiden de Lage landen, is de luchtmassa bij ons actueel polair van oorsprong. De komende dagen zal de subtropische lucht ons nooit bereiken waardoor het relatief koud blijft. De aangevoerde lucht is hoofdzakelijk maritiem/aanlandig waardoor de westelijke regio's steeds teveel invloed van het relatief warme zeewater kennen om daadwerkelijk neerslag onder vaste vorm te kennen (SST rond +8°).

De weerkaart voor vandaag toont een vrij complex patroon op de grondkaart en hoogtekaart met een klein laagje over de ingang van het Kanaal en een 2de laag over de noordelijke Noordzee. Verbonden met het eerstgenoemde laag is een barokliene band actief welke zich oostelijk uitstrekt tot over het noorden van BE. Door de trage zuidoostelijke progressie van het laagje, schuift de barokliene band met bij bijhorende neerslag slechts traag op zuidwaarts en kantelt zelfs over BE waardoor een groot deel van BE gans de dag met buien te maken krijgt. De T2m schommelt daarbij rond +2° en de Tw2m eveneens rond die waarde. Vooral over de noordoostelijke regio's kan er vanaf NL iets koudere lucht binnenvallen met een Tw welke richting 0 à +1 evolueert waardoor dus vooral aan de noordkant van de neerslagzone de neerslag meer en meer als natte sneeuw zal vallen. Bij meer langdurige neerslag kan de natte sneeuw tijdelijk wel eens overgaan in droge sneeuw in eerder genoemde gebieden.

Het tweede laag boven de Noordzee trekt zuidoostwaarts en trekt vannacht richting DU. Aan de zuidflank van dit laag bevindt zich tijdelijk wat zachtere lucht waardoor de neerslag over NL bij dit laag vooral vloeibaar zal zijn. Echter, eens het laag vannacht over Du arriveert, stroomt er opnieuw koude lucht binnen met een EPT850 rond 10°. Bovendien trekt een hoogtetrogje over NL met een T500 rond -38°. Vooral over het noorden van NL betekent dit frequent enkele sneeuwbuien vannacht.

Elders voorzie ik eveneens enkele sneeuwbuien, evenwel in iets mindere mate. Gladheid is op veel plaatsen wel waarschijnlijk door deze sneeuwval. Later op de nacht zouden de buien landinwaarts grotendeels moeten verdwijnen. Over het Ardens reliëf, en zeker over de Hoge Venen, blijven de sneeuwbuien lang aanhouden en wordt de sneeuwlaag (flink) aangedikt. Door de opklaringen in de polaire lucht vriest het volgende nacht op de meeste plaatsen.
Morgen overdag zorgt een rug van hoge druk en een mobiele grondwig voor stabilisering zodat de buiigheid wordt onderdrukt.

Vervolgens is het uitkijken voor een actief frontaal systeem, verbonden aan een depressie die vrijdagmorgen over de Noordzee aankomt. De luchtmassa over de Benelux is vlak voor het arriveren van de neerslag vrij koud met een EPT850 rond +9°. Echter, in tegenstelling tot de voorbije modelruns wordt de bewolking en neerslag vroeger verwacht en reeds voor middernacht valt de eerste neerslag aan de Belgische kust. De voorspelde sounding laat een T-curve zien welke volledig in de negatieve zone zit in centraal België. In de westelijke gebieden echter schommelt T2m bij de eerste neerslag rond +1 à +2. De nattebol schommelt er rond +1°. Het vriesniveau bevindt zich rond 100-200m. Het is dus niet uitgesloten dat in delen van W-VL en de kustregio, de neerslag snel overgaat van sneeuw naar natte sneeuw. Verder landinwaarts, laat ons zeggen alles ten oosten van het Gentse, zou alle neerslag als sneeuw te verwerken krijgen. De modellen voorzien vrijdag zo'n 7-10 mm en dit geeft dus minstens 7-10 cm sneeuw over zowat gans de Benelux, met uitzondering van het westen van BE dus waar de neerslag deels vloeibaar wordt.

Door de vrij krachtige tot eventueel net krachtige wind zal de sneeuw vooral verder landinwaarts deels ophopen met gevaar voor sneeuwjacht. Dit zal de condities bemoeilijken, en de gevoelstemperatuur zal in de ochtend schommelen rond -7°, rond -12° over de hoger gelegen gebieden.

Vrijdagavond wordt het geleidelijk aan droog en zakt de depressie definitief onder ons door met een stroming welke continentaal wordt. Door het breken van de bewolking kan het boven het sneeuwdek danig afkoelen met regionaal zelfs matige vorst en in Hoog-België eventueel net strenge vorst. Zaterdag overdag lijkt een zonnige maar koude vriesdag te worden met maxima rond of onder het vriespunt, in een voorst mooi wit landschap.

Bron: Karim Hamid
Every cloud has a silver lining
5 december 2012, 15:25 uur | Bericht #377716
Citaat van F.West98, woensdag 5 december 2012, 15:03 uur Citaat van love severe weather, woensdag 5 december 2012, 14:59 uur Edit Marga: citaten ingekortMaar waarschijnlijk blijft t niet liggen want de grond is nat
zou ii niet zeggen het gras ziet al wit, de daken ook en de auto's ook de weg niet 

| Gewijzigd: 5 december 2012, 16:31 uur, door Marga
onweersdagen 2016 (0)
roelie
Lid
5 december 2012, 15:26 uur | Bericht #377717
hier begint het nu zachtjes te sneeuwen dus even afwachten hoe het verder gaat blijft nog niet liggen
spannend
5 december 2012, 15:28 uur | Bericht #377718
Terug zware sneeuwval en alles blijft liggen. Ben benieuwd wat we woensdag gaan krijgen.... . En zeker die vrijdag morgen, heb ik net examens :S maar ik wordt opgehaald dus maakt niet veel uit :P. Hier de sneeuwval van zonet: http://www.youtube.com/watch?v=jiVqhYShWXc

Trouwens, kaartje voor vandaag was 40 tot 50% kans. En het is hier nog steeds hard aan het sneeuw>>> 300m hier vandaan de webcam: http://www.boomtv.be/vastecam/

E
n hier de kaartjes voor de komende drie dagen:

Bron: Weerdirect.nl | Gewijzigd: 5 december 2012, 15:29 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
5 december 2012, 15:30 uur | Bericht #377719
dit weer is wel niet zo goed om  te studeren, gelukkig heb ik morgen enkel engels.
vrijdag zal het waarschijnlijk een probleem worden om op school te geraken. dan maar te voet he
als er sneeuw valt natuurlijk maar heb er een goed oog op
onweersdagen 2016 (0)
Ben47
Lid
5 december 2012, 15:34 uur | Bericht #377720
Subtiel verschil in windtichting maakt of er vrijdag sneeuw valt of regen

De weermodellen verschillen waardoor ook de verwachting of er vrijdag regen, natte sneeuw of droge sneeuw valt. Het gaat om subtiele verschillen die nochthans net het verschil in droge of natte sneeuw kunnen uitmaken. Het KNMI heeft het zelfs over een verschil in windrichting van slechts van 10 a 20 graden dat het verschil kan maken tusssen droge en natte sneeuw bij één model. Bij andere modellen komen zeer hoge kansen op vaste neerslag op vrijdag. De occlusie kan langdurig boven het land blijven liggen en daardoor in potentie grote hoeveelheden achterlaten. Echter wordt  nergens enig weeralarmcriterium voor sneeuwhoogte bereikt.

De ene weervrouw/man neemt het ene model, de andere een ander weermodel, dus dat verklaart het verschil. Bovendien kunnen naarmate we dichter bij vrijdag komen nog veranderingen optreden in de koers van depressie en fronten die de verwachting kunnen veranderen.

We hopen natuurlijk op veel sneeuw, maar laten we geen weerlieden afbranden die het andere weermodel op dit moment meer gezag toekennen dan het andere weermodel. | Gewijzigd: 5 december 2012, 15:36 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
5 december 2012, 15:36 uur | Bericht #377721
Moet zeggen dat ik de GFS 06Z niet echt winters vind op MT. Maargoed de 12Z zal straks wel binnen rollen,kijken wat die zegt.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Coennn
Lid
5 december 2012, 15:44 uur | Bericht #377722
Hier nog geen sneeuw of natte sneeuw gemeldt. Er komt wat aan volgens buienradar, maar dat is waarschijnlijk natte sneeuw of regen...
There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather!
Jenss
Moderator
5 december 2012, 15:45 uur | Bericht #377723
ik heb de indruk dat het laagje een beetje meer westelijk trekt dan verwacht,kude lucht zou des zuidelijker kunnen komen
Kaj
Lid
5 december 2012, 15:49 uur | Bericht #377724
eindelijk motsneeuw in heerlen weleswaar nat maar toch nu hopen dat ie nog droog worden en zuid limburg meekan genieten van seeuw iemand een idee?
Coennn
Lid
5 december 2012, 15:50 uur | Bericht #377725
Citaat van jenssweerts, woensdag 5 december 2012, 15:45 uur ik heb de indruk dat het laagje een beetje meer westelijk trekt dan verwacht,kude lucht zou des zuidelijker kunnen komen

Is dat positief of negatief dat het laagje meer westelijk komt?
There is no such thing as bad weather, only different kinds of good weather!
Shirkah
Lid
5 december 2012, 15:50 uur | Bericht #377726
Belgische kust is het eindelijk opgehouden met regnen. Hier en daar zat er wel wat natte sneeuw tussen.
Wat ik me wel afvraag ; KMI en zo geven voor vandaag een maximumtemperatuur van 6 graden aan zee, terwijl het volgens de waarnemingen niet warmer werd dan 2,7 graden (Middelkerke). Betekent dit dat het kouder is dan men verwacht en zet die trend zich door ?

Benieuwd naar vrijdag maar mij lijkt dat de onzekerheid enkel is toegenomen. Tot voor een paar dagen was sneeuw woensdag haast zeker en vrijdag geheel zeker...nu lees je tegenstrijdige verhalen. Spannend in alle geval !
Jenss
Moderator
5 december 2012, 15:51 uur | Bericht #377727
Citaat van Coennn, woensdag 5 december 2012, 15:50 uur Citaat van jenssweerts, woensdag 5 december 2012, 15:45 uur ik heb de indruk dat het laagje een beetje meer westelijk trekt dan verwacht,kude lucht zou des zuidelijker kunnen komen Is dat positief of negatief dat het laagje meer westelijk komt?

ik denk positief,de koudste lucht zit er vlak rond | Gewijzigd: 5 december 2012, 16:32 uur, door Marga
5 december 2012, 15:56 uur | Bericht #377728
hier vallen nu nog een beetje kleine sneeuwvlokjes naar beneden, de sneeuw die was blijven liggen smelt stillaan weg doordat de temperatuur ng boven 0ligt

onweersdagen 2016 (0)
5 december 2012, 15:57 uur | Bericht #377729
sneeuwkansen bron:knmi.nl

net hier in pijnacker regen en natte sneeuw was een aardig buitje
5 december 2012, 15:58 uur | Bericht #377730
gaan er voor vanavond en vanacht nog buien ontstaan ofniet ?

onweersdagen 2016 (0)
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
4 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 4 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.477 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
4 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 324 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 324, lezen 20 mensen het topic " Herfst en Winter discussie 2014".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden