Misschien herken je het wel. Je fietst door een straat waaraan flats of andere grote gebouwen staan en juist als je een groot gebouw gepasseerd bent voel je ineens een flinke windvlaag. Het is maar goed dat je het stuur goed vast hebt anders was je onderuit gegaan. Vooral rond grote gebouwen staat vaak veel wind en zeker bij een storm is het soms gevaarlijk om er te fietsen. Wat is hier nou eigenlijk de oorzaak van.
Geüpload door UrbanVillas op 8 nov 2009
Hoe hoger, hoe meer wind
Op grote hoogte waait het altijd harder en hoe dichter bij het aardoppervlak, hoe meer de wind geremd wordt door wrijving met het ruwe oppervlak. Hoge gebouwen hebben dus met meer wind te maken dan laagbouw. Wanneer de wind op grote hoogte tegen een hoog gebouw blaast, kan de lucht niet verder en wordt deze naar alle andere richtingen gedwongen. Ook omlaag. Daardoor zijn rond hoge gebouwen vaak windvlagen waar te nemen. Zo lijkt het bijvoorbeeld altijd te waaien rond de Dom in Utrecht en rond de torens van Rotterdam. De krachtige wind wordt nog eens versterkt als er aangrenzend aan de hoge gebouwen pleinen of parken te vinden zijn, waarin de wind juist vrij spel heeft.
Krachtige wind tussen gebouwen
Bijvoorbeeld rond het EWI-gebouw op de universiteitscampus in Delft komen bij een stevige zuidwestenwind pittige windvlagen voor. Dat is toe te schrijven aan de grootte van het gebouw, dat 235 meter lang en 90 meter hoog is en veel wind vangt. Maar het komt ook door de open ruimte er naast. Bovendien bevinden zich meer hoge gebouwen in de omgeving waardoor de wind verder versterkt wordt. De lucht wordt dan als het ware door een soort trechter geperst. Om evenveel lucht door het smalle deel te laten gaan als in de grote ruimte wordt aangevoerd moet de snelheid in het smalle deel omhoog gaan. Dat leidt vooral tot een krachtige wind en flinke windstoten in kleine doorgangen tussen hoge gebouwen. Dit wordt ook wel het Venturi-effect genoemd. Betere voorbeelden van krachtige wind die op deze manier ontstaat vind je aan de Zuidas in Amsterdam (Claude Debussylaan) en in de smalle doorgang bij theater De Omval in Diemen.
Veiligheid
Het is tegenwoordig gebruikelijk om voor de bouw van gebouwen hoger dan 30 meter windonderzoek te doen. Dat gebeurt met computermodellen, maar ook maquettes in de windtunnel worden gebruikt om te onderzoeken wat het effect is van hoogbouw. Dan wordt bijvoorbeeld gekeken of voetgangers en terrassen in de directe omgeving niet te veel hinder ondervinden van de nieuwe windsituatie. Mogelijk kan dan het ontwerp of de locatie van het gebouw aangepast worden.
Bron: weeronline.nl