Hoewel het maandagavond hard regende, bleef het donker op de snelwegen. "Het KMI had geen zware neerslag voorspeld, dus hebben we de lichten niet aangestoken", zegt het Agentschap Wegen en Verkeer. Pas toen de politie alarm sloeg omdat het erg gevaarlijk rijden was op de E40, floepten de lichten aan. Weerman David Dehenauw geeft toe dat hij beter wél een waarschuwing had uitgestuurd, schrijft Het Laatste Nieuws.
Sinds vorig jaar gaat de verlichting op de Vlaamse snelwegen na zonsondergang niet meer aan. Enkel bij dichte mist en hevige regen kan Wegen en Verkeer alsnog de lantaarnpalen ontsteken. Maandagavond viel er effectief hevige regen. De situatie op verschillende snelwegen - onder meer de E40 van Brussel naar Leuven en de snelwegen van Brussel naar Antwerpen - was erg gevaarlijk, maar toch gingen de lichten niet aan.
Omdat het KMI ons niet gemeld had dat er regen zou vallen", zegt Ilse Luypaerts van Wegen en Verkeer. "We hebben met het KMI de afspraak gemaakt dat zij ons een halfuur voor het begin van de ochtend- en avondspits een mail sturen, met daarin eventueel de vraag om de lichten aan te doen. Om 19.55 uur kregen we telefoon van de wegpolitie, die meldde dat het door de regen gevaarlijk rijden was op de snelweg", vervolgt Luypaerts.Dat is maandag niet gebeurd
Om 19.59 uur brandde het licht op de hele E40. Dehenauw geeft toe dat hij beter toch een waarschuwing had uitgestuurd. "Ik heb maandagavond gewacht op de meest recente computermodellen om het bericht naar Wegen en Verkeer te sturen. We gebruiken daarvoor modellen die het weer voor de volgende zes uren voorspellen. Maar geen enkel model gaf meer dan 1 millimeter regen aan." Volgens de weerman is het de eerste keer sinds het KMI samenwerkt met Wegen en Verkeer dat de weermodellen de voorspellers in de steek laten.
Bron: HLN
| Gewijzigd: 7 februari 2017, 10:09 uur, door Joyce.s