Ow sorry! belgie heeft inderdaad iets meer kans! Keek naar Nederland haha.
Grtzz
Nee die kans is er niet.
Het is hier namelijk al een feit,dacht net dat het regende maar met een zaklampje kon ik op mijn voorruit de typische regenmetstukjes zien die we natte sneeuw noemen
Tja, heet weerboekje is geen spoorboekje, hoewel, zelfs de treinen komen met vertraging... Bovendien wordt door 70% van de ECMWF-leden wel lagere dan normaal-temperaturen verwacht. Wat wil je nog meer begin december?
Kijk eens hiernaar.
Mooiste voorbeeld van dat het weer je voor gek kan houden vind ik nog steeds 1947. Toen het op 16 januari +17 graden werd in Maastricht en iedereen op een terrasje lekker in het zonnetje zat te dromen dat het nu wel afgelopen was met die winter.... De stroming was Zuid tot Zuidwest en warme lucht uit Spanje bereikte onze streken.
Eén dag later was er een onvervalste WC en niemand dacht nog dat er winters weer zou komen. Zie kaartje. Drie weken later werd de Elfstedentocht gereden!
Lang geleden? Ja. Daarom ff naar 2012
Hier de pluim van 19 januari dit jaar.
Als er een reden voor klagen was, was het die maand wel. Hartje winter en geen enkel vooruitzicht op kouder weer.
Maar wat werd het? De 30e werd het een ijsdag en de temp bleef vervolgens tot 13 februari vrijwel onder 0. Tussentijds had de pluim al weer warmer weer verwacht, maar dat werd telkens opgeschoven....
De uitkomst op de pluim geplakt. Het deel van de koude in februari 2012 er achter geplakt. Een koudegolf dus en bijna een Elfsedentocht.
Voor nu schrijft het KNMI:
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrij koud met middagtemperaturen iets beneden normaal en in de nachten soms lichte vorst. Vooral landinwaarts heeft de neerslag soms een winters karakter.
Samenvatting EPS-periode:
Ongeveer 70 % kans op aanhouden van een vrij koud weertype met temperaturen enkele graden beneden normaal en soms een winterse bui. Circa 30% kans op een zachter weertype met af en toe regen en temperaturen rond normaal.
Tja en of die 30% gelijk krijgen of die 70%. Kan elke dag veranderen en heb je andere kaarten.
| Gewijzigd: 30 november 2012, 19:03 uur, door Ben47
(overigens voor de rest wel een hele mooie, duikt goed naar de 0 in de komende 8 dagen)
even kijkend naar GFS en wat die uit de hoge hoed tovert zie ik eigenlijk maar weinig kans op sneeuw..
Oa. de temps liggen te hoog ergens tussen 0 en 10 (laten we even uitgaan van 5/6)
Wind meest west, is wel een redelijke voedingsbodem
echter dauwpunt ligt veel te hoog (0-graden even globaal aangegeven met lijn)
Of alle leden zitten er gewoon helemaal naast.
Berichten samengevoegd door Ben47
NOg 10 dagen van ons vandaag ... tss LT! verwaarloosbaar. maar wel leuk om te zien
(overigens voor de rest wel een hele mooie, duikt goed naar de 0 in de komende 8 dagen)
even kijkend naar GFS en wat die uit de hoge hoed tovert zie ik eigenlijk maar weinig kans op sneeuw..
Oa. de temps liggen te hoog ergens tussen 0 en 10 (laten we even uitgaan van 5/6)....Nee dat is dus niet vreemd! Ik laat je kaartje even staan. Je vergelijkt de (sneeuw)neerslagpluim van ECMWF met de kaarten die gebaseerd zijn op GFS. De temperatuurpluim van ECMWF geeft voor die dag wel tempratuur onder nul aan, dus is het bij de verwachte neerslag niet vreemd dat het sneeuw is.
De pluim van GFS is idd zo dat je geen sneeuw kan verwachten zolang je de kaarten bekijkt die de GFS-control horen.
Want die GFS voor de 10e ziet er zo uit (links) en die van ECMWF rechts. Maar even zo makkelijk wordt de GFS-control (blauwe lijn) in de volgende pluim één van die groene lijntjes onder nul, terwijl deze keer de EC-control één van de lintjes boven nul kiest.
GFS links en ECMWF rechts
EDIT: In de nieuwe GFS-pluim is die control al veranderd. | Gewijzigd: 30 november 2012, 20:28 uur, door Ben47
helaas is de temperatuur weer gaan stijgen...
Laat dat maar midden beetje voor kerstmis komen. Dan is het misschien al meer afgekoeld