Noordoostelijke wind, dan verwacht je eigenlij lagere waarden, zelfs zo vroeg in het seizoen. Maar ik dnek dat dat komt door dat deze noordoostelike stroming al boven Duitsland naar het zuiden afbuigt en afkomstig is vanuit het middellandese zeegebied
De koude Noord-ooster wordt meestal veroorkzaakt door een hoog boven scandinavie. Nu wordt hij echter veroorzaakt door een laag boven Europa.
En inderdaad het klopt wat je zegt.. de temperaturen worden onder andere bepaalt door een stuk aanvoer vanuit het zuiden van Europa maar gemengd met een aanvoer van koude lucht uit het oosten ( en die komt er relatief laat bij in het wieletje) wat dan toch koude lucht veroorzaakt.
En Rensll heeft het over uitstel ?? Zoals Jeroen ook al zegt.. klopt niets van... Maare Rensill tipje voor je .. onderbouw het op z'n minst..misschien had je dit dan uberhaupt wel niet gemeld.
| Gewijzigd: 28 november 2012, 09:56 uur, door Callie-P
Hagel, wind of donderbui
Overhemd of wintertrui
'Samenvatting meerdaagse-periode:
Geleidelijke daling van de temperatuur met vanaf het weekend toenemende kans op een enkele (winterse) bui. Overdag temperaturen enkele graden boven nul, in de nachten meest lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Ongeveer 60% kans op een voortzetting van een licht winters weertype met temperaturen iets beneden normaal en soms een (winterse) bui. Ca. 40 % kans op overgang naar een zachter weertype met van tijd tot tijd regen en temperaturen rond of boven normaal.'
(gebaseerd op de ECMWF-run van gisteren 13u lokale tijd)
Noordoostelijke wind, dan verwacht je eigenlij lagere waarden, zelfs zo vroeg in het seizoen. Maar ik dnek dat dat komt door dat deze noordoostelike stroming al boven Duitsland naar het zuiden afbuigt en afkomstig is vanuit het middellandese zeegebied
De koude Noord-ooster wordt meestal veroorkzaakt door een hoog boven scandinavie. Nu wordt hij echter veroorzaakt door een laag boven Europa.
En inderdaad het klopt wat je zegt.. de temperaturen worden onder andere bepaalt door een stuk aanvoer vanuit het zuiden van Europa maar gemengd met een aanvoer van koude lucht uit het oosten ( en die komt er relatief laat bij in het wieletje) wat dan toch koude lucht veroorzaakt.
Nu ja het zorgt voor afkoelen van de lucht, wat koudere lucht. Maar zeker niet wat we meestal verwachten bij "koude lucht uit het Noord-oosten".
Voorlopig ziet het er nog vrij normaal, zij het een pietsie kouder., uit.
Wat een verschil met vorig jaar.
Toen begonnen we, temidden van wat haast een "winterse Hittegolf" leek (die tot februari zou duren) aan alweer het vijfde "winter 2011/2012"- topic:
Citaat van "winter 2011-2012, deel d": De eertse post Sneeuw(stormpje) op pakjesavond
Opvallende runs de laatste dagen van het weermodel GFS, ongeveer zes dagen geleden opperde Johann al dat we te maken gingen krijgen met een Sinterklaaswintertje. Wel nu, het Amerikaans weermodel GFS laat dit nu ook zien voor volgende week. Het Europees weermodel ECMWF kwam er al een tijdje mee, maar een opvallend detail is toch wel die depressie, die net ten noorden van ons land ligt. Door die depressie, die ten noorden van ons ligt wordt koudere lucht aangevoerd. Naast de koude lucht is er ook een windveldje aanwezig, zie kaart hieronder.
Windstoten tot en met 75 a 80km/u berekend
Zoals de kaarten er nu voor staan dan kunnen we te maken gaan krijgen met sneeuwjacht. Sneeuwjacht is sneeuwval met windstoten boven windkracht 5 waardoor er vaak weinig zicht is, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt en het zicht minder dan 200 meter is, gaat een weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Hieronder ziet u een kaart van de neerslagsoort, deze geeft aan sneeuw en sneeuwbuien. De temperatuur op 1500 meter ligt momenteel op zo'n -5 graden. Ook op 5 kilometer hoogte zijn de temperaturen goed! Dauwpunten liggen ook rond de 0 graden of iets daaronder.
Het is nog wel ver weg, maar er is wel een plus punt. Het komt steeds weer terug op de kaarten. Interessante situatie om te gaan volgen. Of hiermee de winter wordt ingezet is nog niet duidelijk.
Denken julle er aan om voor de vogels en zo te strooien? Dit jaar extreem weing eikels en beukenootjes en zo, eigenlijk geen hier, dus ze verhongeren al bijna.
Men gaat er vaak van ut dat veel boomzaden betekent dat er een strenge winter aan komt en weinig juist een slappe winter. Ik hou het vooral op de oorzaak, lange en late relatieve warmte waardoor veel bomen en struiken al begonnen met "het voorjaar komt er aan" en dan die belachelijk late en strenge vorst. Die had zo laat beter weg kunnen blijven na de warme winter tot dan toe.
Bravo!!!!! Goed gezegd Bart!!!!
(Ja ik weet het, zo'n opmerking hoort op de Chat thuis maar er mag wel eens een positief complimentje komen hier)
ik denk toch dat de kans groot is dat er in het weekend een sneeuwlaagje komt snachts,vooral in het oosten van zeeland,en brabant
en de post van de gast hierboven (aardig bedoeld) ik heb ook het vermoeden maar ik vrees ook dat als het in de avond valt dat het in de middag weg smelt
@wesley heb je ook zo een kaartje van woensdrecht | Gewijzigd: 28 november 2012, 14:32 uur, door Jenss
@wesley heb je ook zo een kaartje van woensdrecht als ik het goed heb ligt dat onder bergen op zoom in zeeland
ik plaat zo hier het plaatje als ik het kan vinden
@wesley heb je ook zo een kaartje van woensdrecht als ik het goed heb ligt dat onder bergen op zoom in zeeland
juist
juistkans sneeuw in het zuiden van nederland lijkt mij dat zeeland er ook bij hoort.
en als je dan echt kijkt naar zuid-holland (waar ik woon) zeeland en stuk van brabant kijkt dan krijg je dit.
natuurlijk is de kans natuurlijk groter bij het plaatje van het zuiden want limburg hoort er ook bij maar het zegt niet dat je niks kan krijgen want in woensdrecht kan er 10 cm vallen en zuid-holland niks dus let daar op
voor vannacht moet het eerst stevig afkoelen,en dus helder zijn,anders krijgen we regen
Ik denk dat je zal moeten wachten tot morgennacht...
Ik weet niet of er dan in Antwerpen neerslag verwacht word maar dan zitten de temperaturen tenminste goed...
Voor donderdagnacht zie ik in West-vlaanderen wat neerslag bij een 2-3 °c
Misschien zit er toch al wat winters in te zitten