http://www.knmi.nl/exp/pluim/
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/Europa/Belgi%25C3%25AB/Tenneville/18790 | Gewijzigd: 27 november 2012, 23:01 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
En het gemiddelde van de pluim geeft maximum temperaturen van maximaal 5 graden, niet slecht deze periode lijkt me
http://www.weerplaza.nl/wereldweer/Europa/Belgi%25C3%25AB/Tenneville/18790
Weerplaza overdrijft ook altijd lange termijn
je wordt toch klaar gemaakt voor een heerlijke pluim na al die prachtige kaarten en dan krijg je dit voorgeschoteld? Ik zie geen strenge vorst etc.. Terwijl die gast hierboven me dat zegt.. Maar goed morgen kan die weer anders zijn, we shall see!
Ja naar het weekend zit er wel een beeld in. daarnaa is het allemaal nog onzeker denkik.
Ik weet niet of je de 18h run bedoelt van GFS ..maar die is inderdaad kicke.. nuance in het geheel is wel dat de 18h run is en dat is altijd een beetje een cowboy run.
maar goed hieronder heb ik de kaartjes van de 10de gezet. ( en een leuke temp kaart voor de 13de) en ja dat is LT maar what the hell.. het is een erg intressante opzet.
Het zou zomaar kunnen dat er een stevig windje ( 7 plus) aan de kust gaat komen met daarbij sneeuwval..
Volgens de kaarten is het mogelijk.. ..kijk en zever..
Het onderstaande laag zakt de put in en je ziet de isobaren redelijk dicht bijelkaar staan... ( noord-oostelijke wind)
Mooi stukje wind deze dag.. ( 40 knopen =8bfrt)
En het is ook nog koud ook,,,
en natuurlijk voor de sneeuw hebben we een 850hPa nodig met temps onder de -5.. ( groot gedeelte over NL heen)
Kortom .. MOCHT dit gaan gebeuren.. en ja dit gaat natuurlijk veranderen.. dan zou dit wel eens een heftig dagje kunnen zijn.. tenminste op de kaarten is het heerlijk.. ( even voor de duidelijkheid, dit zou een sneeuwstorm kunnen zijn..)
ow.. en om het nog even beter af te sluiten .. nog een temp kaartje van nog langere termijn.. waarde is misschien 0 maar het is de eerste LT kaart met dit soort temps.. -17 in het oosten !!!!!
| Gewijzigd: 28 november 2012, 00:27 uur, door Callie-P
Het onderstaande laag zakt de put in en je ziet de isobaren redelijk dicht bijelkaar staan... ( noord-oostelijke wind)
En het is ook nog koud ook,,,
en natuurlijk voor de sneeuw hebben we een 850hPa nodig met temps onder de -5.. ( groot gedeelte over NL heen)
Kortom .. MOCHT dit gaan gebeuren.. en ja dit gaat natuurlijk veranderen.. dan zou dit wel eens een heftig dagje kunnen zijn.. tenminste op de kaarten is het heerlijk.. ( even voor de duidelijkheid, dit zou een sneeuwstorm kunnen zijn..)
Noordoostelijke wind, dan verwacht je eigenlij lagere waarden, zelfs zo vroeg in het seizoen. Maar ik dnek dat dat komt door dat deze noordoostelike stroming al boven Duitsland naar het zuiden afbuigt en afkomstig is vanuit het middellandese zeegebied
Hoezo uitstel? Vanaf morgen gerede kans op nachtvorst, dat was vorige week nog maar vanaf zondag dus het is wat naar voren geschoven. Alleen is ook de in december behoorlijk nomale opwarming na een een wat koudere periode zichtbaar geworden, die paste toen nog niet op de pluim.
lamgjaarlijkse gemiddeld minima voor december (midden van het land) liggen rond de 1 a 2 gradem, maxima rond de 5 à 7. Daar blijven we keurig bij in de burt, of zelfs wat onder.