(Ja ik weet dat dat woensdag is maar ook die dag zijn er sneeuwkansen)
Ik heb eens wat kaartjes opgedoken met de langjarige gemiddelde minima:
Ik denk dat zo ook wel duideljk is waarom de pluimen van het Noorden vaak wat warmer zijn dan die van midden en oosten.
Misschien dat de Elfstedentocht wat vaker verreden zou zijn als de 11 steden in Twenthe en de Achterhoek lagen
De kou komt volgens deze kaarten snel heel snel
EDIT Ben47: Link klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 27 november 2012, 17:08 uur, door Ben47
Tegelijkertijd zien we volgende week opnieuw een opbouw van hogedruk boven de Atlantische Oceaan en daarna duikt een depressie nog dieper Europa in = gevolg // flink winter in de steigers !! Laat alles maar komen, ik heb er veel zin in !!
--
Hey! Ik las jouw stukje en ik wou je nog wat vragen..
Is er kans op een klein sneeuwlaagje aan de Belgische kust?
Ik heb het dan vooral over een laagje die s'nacht zou vallen en in de ochtend blijft liggen (want overdag worden de (grond)temperaturen toch te warm..) | Gewijzigd: 27 november 2012, 19:55 uur, door belgje
DER HAMMER / ECMWF !!! kaart voor het archief.
| Gewijzigd: 27 november 2012, 20:01 uur, door NoodweerBenelux
--
Hey! Ik las jouw stukje en ik wou je nog wat vragen..
Is er kans op een klein sneeuwlaagje aan de Belgische kust?
Ik heb het dan vooral over een laagje die s'nacht zou vallen en in de ochtend blijft liggen (want overdag worden de (grond)temperaturen toch te warm..)
spijtig genoeg zit ik op de grens van de sneeuw(zoals met elk weertype ,zelfs onweer of storm)volgens dat kaartje toch,maar de kust krijgt niks vooral limburg en de streek rond nijmegen
En ECMWF is idd super! Hopelijk komt deze uit ;D
@jenssweerts GFS snow accu geeft wel sneeuw uit voor de kust en West-Vlaanderen dus ik zou gewoon afwachten wat het zal brengen...
| Gewijzigd: 27 november 2012, 20:08 uur, door belgje
DER HAMMER / ECMWF !!! kaart voor het archief.Net als vorig jaar ben ik hier weer lekker aan het meelezen, vind het leuk om de kaarten te bekijken enzo!
Kan iemand uitleggen waarom op de bovenstaande kaart een winterbom staat? ik zie wel een Hoog op Scandinavië liggen, daardoor oostelijke stroming.. maar moet zeker te lezen zijn in combinatie met andere kaarten? | Gewijzigd: 27 november 2012, 21:29 uur, door Bronk
sorry het is wat minder,had op de kaart voor heel europa gekekn in plaats van middeleuropa,het is tot 7 cm | Gewijzigd: 27 november 2012, 20:18 uur, door Jenss
http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/fed7340f5b0803a9849b75bb1ba654c3/article/winter_van_start.html | Gewijzigd: 27 november 2012, 21:05 uur, door Marc Stoelers
@jenssweerts GFS snow accu geeft wel sneeuw uit voor de kust en West-Vlaanderen dus ik zou gewoon afwachten wat het zal brengen...Aaah heej ken je me nog ;. terug winter in aantocht ... Als ik het eventjes zou zien wit liggen zou het al mooi zijn, aangezien het overdag toch zal smelten (.. heb dan liever een dik pak sneeuw als het dagen kan blijven liggen. Maar het is wel spannend. En ECMWF die gister prutsrunnen maakte, laat nu de hartjes van de winterliefhebbers weer flink kloppen ;D
Ecmwf temp maandagochtend. (toch al koud in de ardennen
| Gewijzigd: 27 november 2012, 21:28 uur, door Bronk
@jenssweerts GFS snow accu geeft wel sneeuw uit voor de kust en West-Vlaanderen dus ik zou gewoon afwachten wat het zal brengen...Aaah heej ken je me nog ;. terug winter in aantocht ... Als ik het eventjes zou zien wit liggen zou het al mooi zijn, aangezien het overdag toch zal smelten (.. heb dan liever een dik pak sneeuw als het dagen kan blijven liggen. Maar het is wel spannend. En ECMWF die gister prutsrunnen maakte, laat nu de hartjes van de winterliefhebbers weer flink kloppen ;D Jaah! Ik ken je waarschijnlijk al langer dan je denkt, Ik heb nog een account gehad (jorentje1997) maar was het wachtwoord kwijt en heb dan maar gewoon een nieuwe aangemaakt...
En het is idd veel leuker als een dikke pak sneeuw dagen blijft liggen maar we zijn eind november en dat zal helaas niet mogelijk zijn (denk ik)
Maar wat er nu op de kaarten staat vind ik al perfect voor nu!
De kansen zijn er ;D
| Gewijzigd: 27 november 2012, 21:27 uur, door Bronk
@jenssweerts GFS snow accu geeft wel sneeuw uit voor de kust en West-Vlaanderen dus ik zou gewoon afwachten wat het zal brengen...Aaah heej ken je me nog ;. terug winter in aantocht ... Als ik het eventjes zou zien wit liggen zou het al mooi zijn, aangezien het overdag toch zal smelten (.. heb dan liever een dik pak sneeuw als het dagen kan blijven liggen. Maar het is wel spannend. En ECMWF die gister prutsrunnen maakte, laat nu de hartjes van de winterliefhebbers weer flink kloppen ;D Jaah! Ik ken je waarschijnlijk al langer dan je denkt, Ik heb nog een account gehad (jorentje1997) maar was het wachtwoord kwijt en heb dan maar gewoon een nieuwe aangemaakt...
En het is idd veel leuker als een dikke pak sneeuw dagen blijft liggen maar we zijn eind november en dat zal helaas niet mogelijk zijn (denk ik)
Maar wat er nu op de kaarten staat vind ik al perfect voor nu!
De kansen zijn er ;DIk kom vrijdag wel met 850hPa animatie en factoren die nodig zijn voor sneeuw ofzo we gaan zien. het is en blijft spannend. Maar we mogen niet teveel hopen. het zal tenslotte maar een prikje zijn. Maar het kan wel de start zijn van een mooie decembermaand.
| Gewijzigd: 27 november 2012, 21:28 uur, door Bronk
Ah, dank je! Ik hoop dat die winterbom uit gaat komen haha