maar een kanaalrat is dat nou een depressie die via het kanaal de noordzee opduikt
of zoals vanmorgen de wind wat via het kanaal kwam
heb nogal een ernstige discussie hier thuis
en ik blijf het zeggen dat het een depressie isEen kanaalrat is een stormdepressie dat zich ontwikkelt boven de Atlantische Oceaan en via het Kanaal naar de Belgische en Nederlandse kust komt. Deze gaat meestal gepaard met plots opstekende storm, hevige neerslag en hevige rukwinden. Een kanaalrat is vooral 's winters gevaarlijk omdat er zich dan rukwinden kunnen voordoen tot 130 km per uur. Nog niet zo lang geleden waren deze stroomdepressies moeilijk te detecteren. Met de huidige computers is dat wel mogelijk.
Bron: Wikipedia
maar een kanaalrat is dat nou een depressie die via het kanaal de noordzee opduikt
of zoals vanmorgen de wind wat via het kanaal kwam
heb nogal een ernstige discussie hier thuis
en ik blijf het zeggen dat het een depressie isEen kanaalrat is een klein(!) lagedruk gebied dat zich door het kanaal perst en in kracht enorm toeneemt tot een (zware) storm. Kenmerk van zo een lagedruk gebied is dat het vroeger nogal eens onverwacht op de kaarten kwam waardoor men compleet verrast was en er veel schade was als gevolg hiervan ( men was niet voorbereid.)
Op dit moment zien we zo een gebied ruim van te voren aankomen wat het onverwachte doet afnemen en hierdoor een groot stuk van de ellende.
Kenmerken van zo een lagedruk gebied ( en ja het is een depressie!)
- Snelheid in verplaatsen ( zeer snel)
- harde tot zeer harde wind.( kan oplopen tot orkaan)
- Klein lagedrukgebied (depressie, storm)
In tegenstelling tot wat sommige beweren (net als ik tot voor kort) is een kanaalrat GEEN zomerstorm.
Google maar eens op kanaalrat .. er is genoeg te vinden. ( overigens heeft Tatanka er een aantal mooie posts over gemaakt! )
| Gewijzigd: 25 november 2012, 11:25 uur, door Callie-P
Ik vind de nieuwe pluim dan weer iets minder koud dan de voorbije dagen. Veel leden blijven boven de 0-graden grens.
Ik heb dan weer het idee dat het in grote lijne een beetje hetzelfde blijft, de ene run een graadje meer (of een half graadje) dan weer een graadje minder maar grotendeels hetzelfde. Het ziet er allemaal nog vrij normaal, zij het wat frisser dan gemiddeld, uit.
dankje :)
( vraag mag verwijderd worden hoor )
dussssssssssss mevrouw BONardi leest u dit even en hup waar blijft mijn koffie met slagroom XD XD XD
Edit Sanwa: Vraag kan gewoon blijven staan
| Gewijzigd: 25 november 2012, 11:42 uur, door Sanwa
dankje :)
( vraag mag verwijderd worden hoor )
dussssssssssss mevrouw BONardi leest u dit even en hup waar blijft mijn koffie met slagroom XD XD XD
Sanwa had ook tegelijk gepost.. kun je nagaan hoe eensgezind we zijn hier
maare lekker.. wil er wel een stukje appeltaart bij .. met slagroom natuurlijk.
Edit Sanwa: doe maar een puntje voor mij ook, en ook met slagroom
| Gewijzigd: 25 november 2012, 11:40 uur, door Sanwa
Bron: knmi.nl
over die wind he
die wind he die is bij mij nog niet zo hard en dat word het ook niet meer denk ik
Net op het nieuws een windmeter heeft in noord nederland windkracht 11 gemeten :0 , nieuws van radio 538 | Gewijzigd: 25 november 2012, 12:06 uur, door wesleylollol
over die wind he
die wind he die is bij mij nog niet zo hard en dat word het ook niet meer denk ik
Net op het nieuws een windmeter heeft in noord nederland windkracht 11 gemeten :0 , nieuws van radio 538 Zou dat hetzelfde bericht zijn als dit?
Citaat van nu.nl ...
De zuidpier in IJmuiden, geliefd onder avontuurlijke wandelaars, is dicht omdat er windkracht 11 is gemeten. Volgens de politie ''is de pier prachtig, maar levensgevaarlijk''.
... Klinkt me meer in de oren als "een rukwind met een snelheid die ovreeenkomt met de gemiddelde winsdnelheid in eenzeer zware storm, kracht 11", zo rond de 110 km/u en dat is goed mogelijk bij kracht 9, zeker op een open pier....
De zuidpier in IJmuiden, geliefd onder avontuurlijke wandelaars, is dicht omdat er windkracht 11 is gemeten. Volgens de politie ''is de pier prachtig, maar levensgevaarlijk''.
... Klinkt me meer in de oren als "een rukwind met een snelheid die ovreeenkomt met de gemiddelde winsdnelheid in eenzeer zware storm, kracht 11", zo rond de 110 km/u en dat is goed mogelijk bij kracht 9, zeker op een open pier....
Hier de officieele meeting van Verkeer en Waterstaat.
Om 12:00 een windstoot van windkracht 11 en een constante windsnelheid van windkracht 8/9.. allemaal best wel hard
Windsnelheid Windstoot
dag tijd m/sec m/sec
25/11 12:40 19.9 27.6
25/11 12:30 19.8 26.2
25/11 12:20 20.2 26.9
25/11 12:10 21.6 27.8
25/11 12:00 20.7 28.8
25/11 11:50 21.0 28.0
25/11 11:40 20.6 27.2
25/11 11:30 21.5 28.5
25/11 11:20 21.1 28.9
25/11 11:10 20.6 26.9
25/11 11:00 19.1 26.3
25/11 10:50 19.4 25.1
25/11 10:40 19.8 25.2
25/11 10:30 21.3 27.1
Met de daarbij behorende table.
site: http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/wind.aspx | Gewijzigd: 25 november 2012, 13:04 uur, door Callie-P
waar kun je dit vinden op knmi.nl
http://www.knmi.nl/exp/pluim/kansverwachtingen_staafdiagram.php?run=00&type=snow
Hier de officieele meeting van Verkeer en Waterstaat.
Om 12:00 een windstoot van windkracht 11 en een constante windsnelheid van windkracht 8/9.. allemaal best wel hard
Ah kijk, bedankt. Alsdat op d epier gemeten is verkilaart dat denk ik ook wle waarom de metingen op IJmuiden zo veel hoger zijn dan in de omliggende gebieden, de windmeter is dan denk ik de meest aan de wind blootgestelde windmeter van het vasteland. Maar dan zal de wind dnek ik wle veel sneller afnemen boven land dan de knmi kaartjes steeds doen vermoeden
Had hem ook al gezien maar dat is echt wel nog LT...
Wel leuk dat het op de kaarten staat ;D
hij ligt maandag om 07:00 in het kanaal bij frankrijk/engeland