Edit: zie dat NoodweerBenelux net iets eerder is | Gewijzigd: 24 november 2012, 16:53 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Of lees ik de kaarten nou echt zo verkeerd?
Ik zie nog steeds op de pluim paar dagen vorst staan, en ik herrinner me nog goed dat in februari toendertijd dat ook stond, en dat hield 2 weken goed aan ipv paar dagen.
Ik zeg dus nog lang niks, kan zo weer veranderen.
Blijf positief mensen! De vorstkans is er nog wat !
Edit: Waar kan ik die ecf run zien en GFS?
En zat bij de ecf nog vorst?
(Bij accuweather voor mijn dorp zie ik nog steeds langetermijn -1 nachts en overdag 1tm 4 met wat regen en sneeuw..) | Gewijzigd: 24 november 2012, 19:39 uur, door Joeke12
Het gaat weer de zelfde kant op als vorig jaar ook toen was er steeds flinke kou op de kaarten maar dat werd steeds naar voren geschoven tot aan februari
dus ik zie wel wat er gaat gebeuren
Het gaat weer de zelfde kant op als vorig jaar ook toen was er steeds flinke kou op de kaarten maar dat werd steeds naar voren geschoven tot aan februari
Welkom winterman!
Maar in deze post geef ik jou niet echt gelijk... Nu is het wel duidelijk dat de temperatuur zal zakken en dat zal ook gebeuren...
Vorig jaar waren de verwachtingen al niet goed dus kwam er tot februari ook niets van de winter op het programma...
Ik vind persoonlijk dat de kaarten er goed uit zien, omdat we nog altijd maar november zijn.
Er komen nog 3maanden winter aan dus kou zullen we nog wel krijgen! ;P
Er heeft nog helemaal geen "flinke kou" op welke kaart of in welke pluim dan ook gestaan. Ik zie volgens weeken nog steeds kou op d ekaarten en pluimen en volgens mij zelfs al wat eerder. Het enige opvallende is dat je nu aan het eind van de pluim alweer ziet dat het wat warmer wordt. Maar je dacht toch niet echt dat het na volgens weekend kouder zou blijven?
Wat betreft de wind, ik was eigenlijk van plan om morgenochtend vanuit Den Helder de noordzee op et gaan voor wat vissen en later op de dag op Texel ng wat parachutespringen. Vraag me af of DAT nu wel zo'n goed idee is.
54 Knopen op Texel.
Of lees ik de kaarten nou echt zo verkeerd? Ik denk dat je ze goed leest, maar het zijn meen ik geen unieke omstandigheden waar ze daar niet aan gewend zijn, komt meen ik bijna iedere jaar wel 1 of 2 keer voor. Haal je die waardes in het binnenland, dan is het wel wat extremer.
| Gewijzigd: 24 november 2012, 21:10 uur, door jcroon
Met een rubberbootje de noordzee op morgen!
En parachutespringen is ook wel spannend op zo'n dag! Je weet nooit waar je gaat landen ;P
Nee ff serieus... Ik denk niet dat het een goed idee is om morgen de noordzee of de lucht in te gaan... En zeker niet boven de wadden. ;o
| Gewijzigd: 25 november 2012, 08:26 uur, door Marga
Ach, vanavond ff nog het dak op met een rolletje Ducttape. Komt wel goed.
Maar als je wind en schade gaat vergeljken lijkt het net alsof het in streken waar het wat vaker hard waait naar verhouding meevalt. Dat men aan de kust bijvoorbeeld pas schade krijgt bij windkracht 11 die we in het binnenland al bij kracht 9 of zo hebben. Wat de bomen betreft wel logisch, het wortelstelsel past zich wel aan (en wat rot is is al eerder afgebroken natuurljk) maar net alsof de dakdekkers aan de kust extra zware lijm onder de pannens toppen of zo.
Maar goed, we zien wel, een wat noordleijker, dan wel zuidelijker, dan wel oostelijker, dan wel westelijker koers zijn nog mogelijk. En het kan nog wat versterken of afzwakken. Nog te vroeg voor gerichte waarschuwingen denk ik.
| Gewijzigd: 24 november 2012, 21:18 uur, door jcroon
"Vanavond en vannacht daalt de luchtdruk verder in het westen van Europa (985 hPa). Morgenochtend bereikt bijhorend stormveld het westen van de Benelux met windstoten tot 100, lokaal 120 km/h. Mogen wij u vriendelijk adviseren om geen wagens onder bomen te parkeren en indien u zich niet moet verplaatsen met de wagen om gewoon thuis te blijven."
Bron bericht: noodweer.be | Gewijzigd: 24 november 2012, 21:58 uur, door NoodweerBenelux
"Vanavond en vannacht daalt de luchtdruk verder in het westen van Europa (985 hPa). Morgenochtend bereikt bijhorend stormveld het westen van de Benelux met windstoten tot 100, lokaal 120 km/h. Mogen wij u vriendelijk adviseren om geen wagens onder bomen te parkeren en indien u zich niet moet verplaatsen met de wagen om gewoon thuis te blijven."
Bron bericht: noodweer.be
Heel mooi dat jullie alles op de voet volgen en rekening houden met de actuele waarnemingen in Frankrijk!
Aangezien de windsnelheden hoger liggen dan eerst gedacht denk ik dat er toch (veel) stormschade zal zijn morgen...
Vooral op de wadden en de gebieden erond. Het blijft nog ff afwachten maar het ziet er goed uit voor de mensen die wat willen uitwaaien
** update op vorige berichtgeving hieronder: de laatste berekeningen van de meso- en globale modellen berekenen de depressiekern morgenmiddag iets meer zuidwaarts waardoor de wind naar boven moet worden gebracht. Ik ga thans uit van een 9 bft over de noordwestelijke kustgebieden van Nederland met tijdelijk rond de middag kans op 10 bfs, zware storm. Rukwinden kunnen tijdelijk oplopen tot 120 km/h of net iets meer, zuid van de depressiekop in de potentieel onstabiele lucht. **
Een nieuwe kleinschalige snel uitdiepende depressie trekt net benoorden de Lage Landen en zal zaterdagnacht en vooral op zondag het windveld sterk doen toenemen, vooral over de kustgebieden. De depressie diept snel uit (RACYC) aan de voorzijde van een snel kantelende kortgolvige hoogtetrog , nu nog west va Portugal, deels in de rechter ingang en linker uitgang van twee jetstreaks. Nabij de kusten komt een zeer krachtige wind te staan en over het noordelijk kustgebied van Nederland spant de wind zondag overdag aan tot stormachtig of tijdelijk storm. Op volle zee gaat het tijdelijk zeer zwaar stormen (10 bft). Over het noordwesten van Nederland kan de luchtmassa voldoende destabiliseren zuid van de occlusiekop met een KO rond 0, en zodoende kunnen we vooral daar verwachten dat de sterke hoogtewind (ca. 32 m/s op 1500m) de grond bereikt als windstoten, met resulterende windpieken rond 100-110 km/h. Rond zondagmiddag wordt de stormkern met een kerndruk nabij 979 hPa op zijn hoogtepunt verwacht.
Net zoals de herfststormen eerder dit seizoen is ook dit weer een vrij kleine (secundaire) depressie waardoor slechts een beperkt gebied van de zware windstoten last zal hebben. Veder het binnenland in zal van het stormweer niet zeer veel te merken zijn.
Karim Hamid
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Edit Sanwa: Link klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 24 november 2012, 23:52 uur, door Sanwa
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7