Maar volgens mij wordt er wel langzamerhand een mooie trend naar kouder weer gezet........ | Gewijzigd: 22 november 2012, 17:51 uur, door albalinda
Toch blijf ik die sneeuwkaarten raar vinden. Als er op 6 december 15% kans is op 1-3 cm sneeuw dat is er toch nog meer kans dat er 0,3-1 gaat vallen en niet 5 %. | Gewijzigd: 22 november 2012, 18:30 uur, door Bronk
Toch blijf ik die sneeuwkaarten raar vinden. Als er op 6 december 15% kans is op 1-3 cm sneeuw dat is er toch nog meer kans dat er 0,3-1 gaat vallen en niet 5 %. Je moet het bij elkaar optellen.
De kans dat er sneeuw gaat vallen in de hoeveelheid 0,3- 1 is 20%
De kans dat er sneeuw gaat vallen meer dan dat, tussen de 1 - 3 cm. is iets minder want dat is 15%.
Hoe krijg ik dat ploatie weg? thankx ....
| Gewijzigd: 22 november 2012, 18:39 uur, door albalinda
Wil je liever een WC met 12 graden en 8 graden 's nachts . Vindt het nu spannend genoeg... Komen we in de koude lucht die het hier goed gaat laten afkoelen of blijven we een WC houden die heel onze winter naar de knoei gaat doen? En het gemiddelde is 5 graden maar er zijn ook 10 leden van de 60 die voor vriestemps gaan overdag en we zijn nog lang niet sinterklaas dus alles kan nog gebeuren...
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Blijft volharden in daling van temperatuur na het weekend.
Citaat van marcuz, donderdag 22 november 2012, 21:40 uur ...Het wordt inderdaad kouder maar de temperatuur zal tot minimaal 5 graden zakken overdag als ik de verwachtingen mag geloven. ... Nee de temperatuur gaat (als de pluim uitkomt) overdag tot maximaal 5 graden stijgen! Dus kan op veel plaatsen ook minder dan 5 graden overdag blijven. | Gewijzigd: 22 november 2012, 23:01 uur, door Ben47
Blijft volharden in daling van temperatuur na het weekend.
Maar je vergeet het modewoordje van de laatste tijd, na de aanvankelijke daling zie ik toch ook een trend van nivellering.
- de pluim-voorspellingen zijn uitermate consistent gedurende langere tijd (temperatuurtrend naar beneden) en worden ook realiteit.
- eigenlijk alle weermodellen (GFS, ECMF, GAPS,GEM) voorspellen allemaal een 500 Hpa "tong" die zich vanaf maandag/dinsdag volgende week ten westen van GB naar het noorden ontwikkelt met een NO-stroming tot gevolg. Ook dit is al enige tijd consistent aan de gang.
Dit hebben we afgelopen winters wel heel anders meegemaakt! Toen varieerde het met de dag en met het model en waren deze het ook zelden eens.
Of de ontwikkeling van de hoge-druk "Tong" ook leidt tot een blokkade (en daar zijn de schaats- en winterliefhebbers onder ons toch vooral in geinteresseerd) dat laten de modellen helaas nog in het midden....
Overigens heeft de exacte ligging van de lage-druk gebieden in de modellen wel een enorme variatie maar dat is ook logisch omdat dat de moeilijkst te voorspellen factor is.
Ik vind dat deze winter met deze konstateringen wel heel bijzonder begint. Waar het toe leidt? Dat weten we in April 2013.
Edit Marga: Het artikel is hier op het forum in berichtgeving over de herfst te lezen: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/35655/berichtgeving-over-de-herfst-2012/375888/#message376086 | Gewijzigd: 23 november 2012, 18:17 uur, door Marga
Staat hier te lezen: Stukje weer.nl
- de pluim-voorspellingen zijn uitermate consistent gedurende langere tijd (temperatuurtrend naar beneden) en worden ook realiteit.
[.....]
Ik vind dat deze winter met deze konstateringen wel heel bijzonder begint. Waar het toe leidt? Dat weten we in April 2013.
Ik vind dat ook opvallend. Ook als je de Temperatuurpluimen eerder in deze draad eens terugkijkt zit er een opvallende gelijkenis met wat we nu hebben. Misschien ene graadje meer of minder (ik heb zelf de indruk dat het een heel klein beetje warmer is dan de pluimpjes bv vorig week aangaven maar dat valt allemaal ruimschoots binnen d emarge dus da's niet vreemd. Ik heb ook niet alle oude pluimen opgesnord dus het kan zo maar zijn dat ik verkeerde pluimen bekeken heb) mar dat is het wel.
Alleen de opmerking "..worden ook realiteit.." is denk ik wat voorbarig. Dat het tot nu toe consistent gebleven is wil niet meteen zeggen dat dat ook zo blijft. Het kan nog steeds beide kanten op gaan,
Zoals je zelf zegt:
"Waar het toe leidt? Dat weten we in april 2013".
Maar dat we al een aantal weken consistente en redelijk goed voorspellende plumen zien ook op MT en LT, (Gisteren voor het eerse een (wellicht eenmalige??) opvallend eafwijking in 1 van de gekleurde leden te zien) dat is op zich al interessant genoeg om deze aanloop naar de winter geslaagd te maken, zelfs als er vanaf nu niks meer van gaat kloppen hebben we al een paar weken vrij unieke dingen meegemaakt. Kortom, de weerliefhebber in de brede zin van het woord kan zijn vingers nu al aflikken, alleen de extremenjaers moeten nog even afwachten.
[kaartje 850 hPa voor 30 nov] Zeker, ook aan de grond maximumtemperaturen van rond het vriespunt, NO wind en sneeuwbuien in de noordelijke helft van het land. Zou mooi zijn voor eind november!
| Gewijzigd: 23 november 2012, 09:35 uur, door Ben47
Hmmm.. Ik begin nu toch wel lichtelijk te geloven in een relatief vroege start van de winter.
Het is al een paar dagen bekend dat er kouder weer op komst is. Maar wanneer komt dit nu en kunnen we ook een pak sneeuw en/of natuurijs verwachten? En moeten Sinterklaas en zijn Pieten ook met gladde daken rekening houden?
Wanneer wordt het kouder
De komst van het koudere weer gaat eigenlijk in twee stappen. De komende dagen is het nog vrij zacht herfstweer met maxima tussen 7 en 11 graden. Vanaf woensdag waait de wind uit noordelijke richtingen en wordt het kouder. De aangevoerde luchtmassa is dan nog niet echt heel koud dus het gaat in eerste instantie om een paar graden. Woensdag en donderdag mogen we op middagtemperaturen rond 6 graden rekenen en minima rond of net boven het vriespunt. Op vrijdag wordt echt wat koudere lucht aangevoerd en daardoor komt op die dag en in het daaropvolgende weekend de temperatuur nog wat lager uit. Overdag wordt het 2-6 graden, ’s nachts is er op veel plekken lichte vorst. Gedurende de periode blijft de kans op neerslag vrij groot. Deze neerslag kan in de vorm van natte sneeuw vallen, maar de kansen op een mooie (langdurige) witte wereld zijn vooralsnog klein. Wel is er in de nachten en (vroege) ochtend kans op verraderlijke gladheid, zeker vanaf volgende week vrijdag.
Weerkaarten: van aanvoer van zachte lucht naar aanvoer van koude lucht kaart onder: De weerkaart van vandaag is een klassieke zachte winterkaart. Een lagedrukgebied met kern tussen Schotland en IJsland zorgt voor een grootschalige zuidwestelijke stroming die zachte lucht vanuit Zuidwest-Europa over onze regio richting Scandinavië blaast. Zelfs in Helsinki (Finland) is het vandaag en morgen een graad of 7.
Kaart voor woensdag(onder): De weerkaart van aanstaande woensdag ziet er compleet anders uit. Een complex lagedrukgebied (met meerdere subkernen) bevindt zich van ons land tot boven de Middellandse Zee. Koude lucht wordt aan de noordzijde vanuit Rusland Scandinavië ingestuurd. In Helsinki valt deze dag sneeuw bij temperaturen net onder 0.
Kaart voor volgend week vrijdag(onder): Volgende week vrijdag ligt het lagedrukgebied oostelijker en wordt bij ons de stroming noordoost. De koude lucht spreidt zich uit over ons land en verder richting o.a. Frankrijk. Wel wordt de lucht ondertussen wat opgewarmd, waardoor het bij ons overdag boven 0 blijft. Deze verwachtte weersituatie levert een flinke sneeuwdump in de Alpen op. Ook in het Sauerland en wellicht zelfs de hogere delen van de Ardennen kan het wit worden.
Nog verder vooruit; geen stabiele wintersituatie
Meestal is een winterprik behorende bij een weerkaart zoals die voor volgende week vrijdag geen lang leven beschoren. Als het lagedrukgebied verder wegtrekt naar het oosten komt er vanzelf een weg vrij voor een nieuw laag op de Atlantische Oceaan die weer een portie zachte lucht vanuit het zuidwesten Europa in kan sturen. Of Sinterklaas op 5 december ook rekening moet houden met sneeuw en gladheid is dus nog maar de vraag.
Bron: Weeronline
Het is al een paar dagen bekend dat er kouder weer op komst is. Maar wanneer komt dit nu en kunnen we ook een pak sneeuw en/of natuurijs verwachten? En moeten Sinterklaas en zijn Pieten ook met gladde daken rekening houden?
[...]
Of Sinterklaas op 5 december ook rekening moet houden met sneeuw en gladheid is dus nog maar de vraag.
Bron: Weeronline
Ik denk zelf dat het zal volstaan voor Sint en Piet om zich wat warmer aan te kleden. Op alle pluimen zie je vooral neerslag voor de kou invalt, daarnaa zijn de neerslagsignalen klein tot zeer klein. Goed nieuws voor iedereen die zich op 5 december van werk naar huis moet spoeden voor pakjesavond.