beetje duidelijk ?
Ja, het is mijn in ieder geval stukken duidelijker geworden, bedankt
dus als er een drukgebied(maakt niet uit hoog of laag) boven scandanavie of rusland hangt en het raakt ook nederland dan kunnen we verwachten dat we een koude luchtaanvoer krijgen?
klopt het dat bij het plaat je hieronder we te maken hebben met het lagedrukgebied boven engeland? en dat we een noord-westen wind hebben?
| Gewijzigd: 7 november 2012, 13:56 uur, door Ben47
dus als er een drukgebied(maakt niet uit hoog of laag) boven scandanavie of rusland hangt en het raakt ook nederland dan kunnen we verwachten dat we een koude luchtaanvoer krijgen?
klopt het dat bij het plaat je hieronder we te maken hebben met het lagedrukgebied boven engeland? en dat we een noord-westen wind hebben?
neen,hie is de stroming zuidwest tot zuid
| Gewijzigd: 7 november 2012, 13:53 uur, door Ben47
klopt het dat bij het plaat je hieronder we te maken hebben met het lagedrukgebied boven engeland? en dat we een noord-westen wind hebben?neen,hie is de stroming zuidwest tot zuidhoe zie je dat dan?
| Gewijzigd: 7 november 2012, 13:54 uur, door Ben47
Windrichting bij een hoog- en lagedrukgebied op noordelijk halfrond. (op zuidelijk halfrond draait die de andere kant op)
Bron: zweefvliegopleiding | Gewijzigd: 7 november 2012, 14:14 uur, door Ben47
Bron: NOAA
Maar een negatieve NAO geeft niet perse winterweer toch? of is het zo dat hoe sterker de negativiteit van de NAO hoe groter de kans op winterweer voor ons is?
EDIT Ben47: Plaatjes erbij gezet
| Gewijzigd: 7 november 2012, 17:10 uur, door Ben47
WSI verwachting:
September:
Scandinavië – Warmer dan normaal
Verenigd Koninkrijk – Iets warmer dan normaal
Noord-Europa – Iets warmer dan normaal
Zuid-Europa – Warmer dan normaal
Oktober:
Verenigd Koninkrijk – Warmer dan normaal
Noord-Europa – Warmer dan normaal, uitgezonderd het oosten
Zuid-Europa – Koeler dan normaal, uitgezonderd het westen
November
Verenigd Koninkrijk – Warmer dan normaal
Noord-Europa – Warmer dan normaal
Zuid-Europa – Koeler dan normaal
Wat werd het? September 2012 was niet iets warmer, maar iets kouder dan normaal
Oktober werd niet warmer, maar kouder dan normaal
De eerste twee maanden van de herfst zat WSI er naast. Een maandverwachting is dan ook vrijwel niet goed te doen. Wat zal november brengen? | Gewijzigd: 7 november 2012, 20:45 uur, door Ben47
*kaarten*
De eerste twee maanden van de herfst zat WSI er naast. Een maandverwachting is dan ook vrijwel niet goed te doen. Wat zal november brengen?
Sneeuw in november
Sneeuw in november is niet uitzonderlijk. Ook in 1985, 1996 en 1998 kwam Europa al vroeg in de greep van de winter met vorst en sneeuw. Bijzonder was november 1980 die ijskoud begon en toen er op de eerste dagen van de maand al op grote schaal 15 cm sneeuw viel. Daarna viel de dooi in en werd het bijzonder zacht (zie nader verklaard-vroeg winter).
http://www.knmi.nl/cms/content/10002/chaotische_vrijdag_25_november_in_de_bilt_donkerste_dag_ooit
Bron: KNMI
En onderstaand kaartje is erg leuk.. verdere toelichting volgt nog.. (of je schrijft er zelf wat onder..waarom je denk dat dit positief of negatief is..
En onderstaand kaartje is erg leuk.. verdere toelichting volgt nog.. (of je schrijft er zelf wat onder..waarom je denk dat dit positief of negatief is..
het Laag boven zuid Noorwegen zorgt voor een stroming onze richting op die voordat ie de wadden bereikt door het Duitse Hoog weer wordt afgeblazen???
EDIT Ben47: citaat en bericht uit elkaar gehaald om het leesbaar te maken | Gewijzigd: 8 november 2012, 17:58 uur, door stratocumulus
zelfde situatie als december 2010!!!
Vrijdag zorgt een zuidwestelijke bovenstroming er voor dat warme en vochtige luchtmassa (met frontale karakteristieken) onze kant op komt en vanaf vrijdagavond tot zaterdagochtend van zuidwest naar noordoost over het land trekt. Dan regent het overal. Daarna gaat het minder hard regenen, maar helemaal droog wordt het tot aan zaterdagmiddag waarschijnlijk niet.
Een volgend koufront ten westen van Ierland komt tegelijkertijd ook richting Nederland, maar ligt zaterdagmiddag nog boven de Noordzee.
Zaterdagochtend in de vochtige lucht in het westen ook kans op nevel, bij weinig wind kans op mist.
Temperatuur vrijdag ca 11 graden.
Bron: KNMI
Verwachting komende nacht 01:00u Nederlandse tijd. Het 'Spaanse front' ligt boven Zuid-Frankrijk. Koufront west van Ierland.
Verwachting vrijdagmiddag 13:00u Nederlandse tijd: 'Spaans front' ligt boven midden Frankrijk. Koufront boven de Ierse zee.
Verwachting Zaterdagmiddag 13:00u Nederlandse tijd: 'Spaans front is over ons land getrokken. Koufront ligt boven Oost-Engeland en de Noordzee.
| Gewijzigd: 8 november 2012, 22:20 uur, door Ben47
over die koude-opbouw gesproken.. dat vraag ik me ook af hoe dat zit ?? | Gewijzigd: 9 november 2012, 12:22 uur, door Marc Stoelers
ja zoiets zag ik ook op LT maar telkens veranderd het weer maar een strakke wc lijkt mij vrijwel uitgesloten | Gewijzigd: 9 november 2012, 16:50 uur, door Marc Stoelers
ja zoiets zag ik ook op LT maar telkens veranderd het weer maar een strakke wc lijkt mij vrijwel uitgesloten
Voor zover iik me nog vaag weet te herinneren is het vaak zo dat vooruitzichten op de lange termijn als het ware opschuiven, vorig jaar stond er vanaf medio november altijd kou en sneeuw op de LT kaarten, dat werd een steeds kortere termijn (in november zag je af en toe een koude inval na 12-13 dagen die dan verdween, in december zag je ze al op 9-10 dagen staan maar ook die verdwenen dan weer, etc etc.) maar pas in februari gebeurde het echt