PS: ook ik ga voor kaartje 1
| Gewijzigd: 6 november 2012, 16:41 uur, door Marc Stoelers
Als je de temperatuurgrafiek van 2012(blauw) vergelijkt met de temeratuurgrafieken van 2009(zwart), 2010(rood) en 2011(geel) dan zijn er toch een paar punten
die overeen komen met de grafiek van 2009 dus wie weet.
Bedankt voor je uitleg.
Valt nog vrij weinig over te zeggen dus..
Ik lees het hier wel
Oow en ik ga voor kaartje 4.
Scheelt mij een hoop ellende
Doe maar vriezen met een lekker zonnetje ! | Gewijzigd: 6 november 2012, 18:03 uur, door Stormpie
dus als ik het goed begrijp, stroomt de straalstroom van west naar oost.
door luchtgebieden wordt deze afgebroken en komt deze boven ons land.
Maar wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een laagdrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft??
want juist op tv enzo zeggen ze dat een hoogdrukgebied een strenge winter oplevert maar is dit dan fout?
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:15 uur, door Marga
Je moet niet alles geloven wat ze zeggen
Ligt er aan waar dat hogedrukgebied hangt.
En de straalstroom gaat altijd van west naar oost.
Plaatje 1 zie je dat de straalstroom zuidelijk ligt, dus die lagedruk gebieden blijven lekker hangen.
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:15 uur, door Marga
Maar wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een lagedrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft??
want juist op tv enzo zeggen ze dat een hoogdrukgebied een strenge winter oplevert maar is dit dan fout?
vraag:
antwoord :
correct -> door voor de koelkast
vraag:
antwoord:
Niet juist..-> koelkast gaat de prijzenkast weer in
reden: de straalstroom wordt niet onderbroken die fladdert vrolijk door, zoals je ziet golft in dit tekeningetje de golfstroom waardoor je als ware bergjes kan krijgen .. deze noemen we "ruggen"en soms zie je een kuil.. dat noemen ze "troggen"
vraag:
wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een lagedrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft?
Antwoord:
De lucht an sich heeft geen effect op ons, je moet je voorstellen dat deze luchtstroom zich op een hoogte bevind van 11km. De straalstroom is een aanjager voor de drukgebieden. Een drukgebied zal de lijn van een straalstroom zorgen ( voor zover ze in de buurt zit) maar ze kan er niet overheen.
Dus dat betekent als er aan de ene kant van het lijntje koude lucht zit en aan de andere kant warme lucht dan raken deze twee gebieden elkaar wel de straalstroom zorgt voor een natuurlijke grens.
Kaarten die je veel ziet
- Grondniveau,
- 850 hPa-kaart(ca 1450 meter hoogte), ( o.a. belangrijk voor de sneeuw)
- 700 hPa-kaart(3 km hoogte),
- 500 hPa-kaart(5.5 km hoogte),
- 300 hPa-kaart(9 km hoogte) ( jet stream die we in de zomer gebruiken)
- 200 hPa kaart (11 km hoogte).( dezelfde jetstream maar dan hoger en deze gebruiken we in de winter)
op kaartje 1 zie je 2 lagedruk gebieden en 1 hoog boven oost Europa. de aanvoer van lucht werkt als tandwielen.. je volgt de pijltjes en dan zie je hoe de stromingen lopen. en onderweg pikt zo een gebied weer lucht op die warm of koud kan zijn.
Vraag:
Antwoord:
zoals Stormpie net al zei heeft het natuurlijk altijd te maken waar dit hoog ligt. Als het hoog bijvoorbeeld met de kern boven Zwitserland hangt en dat wij aan de bovenkant van zo een hoog zitten dan komt er in dat hoog veel warme lucht uit het zuiden erin terecht. Dus niet koud.. ( gevreesde Euro-hoog)
Zoals je in het laatste plaatje ziet ligt de kern over de Oostzee hangt en dit gebied zorgt dan voor een aanvoer van koude lucht.. er vanuit gaande dat er natuurlijk koude aanwezig is. ( men noemt dit ook wel een russische beer).
beetje duidelijk ?
| Gewijzigd: 6 november 2012, 19:32 uur, door Callie-P
Het kan altijd nog anders worden vooral als er zich meer kou in het noorden opbouwt in december bijvoorbeeld en de wind draait bij ons maar net naar N-NO hebben we al een goeie winterprik te pakken dacht ik, maar dan moet ook echt alles op zn plaats vallen natuurlijk
ook hoor ik van sommigen over dat we in de 3e decade van november wel eens kouder weer kunnen gaan krijgen en dat we een sneeuwrijke winter krijgen, weet iemand hier wat meer van af ?? | Gewijzigd: 7 november 2012, 07:16 uur, door Marga
En niet vergeten lange termijn kan altijd veranderen
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:17 uur, door Marga
Al lees je hierboven, kom je er wel uit. En niet vergeten lange termijn kan altijd veranderen Edit Marga: flink in citaten gesnoeid
Neem aan dat er met die stroming op het bovenste kaartje geen kou wordt aangevoerd naar ons of heb ik het mis ?
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:18 uur, door Marga
nope.. dit zorgt voor de aanvoer van warmte ( relatief dan).
ps. maak je citaat iets kleiner.. ( plaatjes eruit)
Huidige GFS run is drama (12H).. geen enkele kans op winterweer.. integendeel.
Zonder met een bulk aan kaartjes te komen.. de temp graph laat erg goed zien wat de trend is ... heeeel erg constant "warm"..
Bij weather-online verwachten ze een groene kerst en geen winterinval voor mid januari..
(en wat ze daar schrijven komt aardig overeen met de bovenstaande tabel)
http://www.weatheronline.co.uk/cgi-app/reports?MENU=Seasonal-outlook
| Gewijzigd: 6 november 2012, 22:25 uur, door Callie-P
Wat jij zegt is toch ook lange termijn
Ja dat is idd een lange termijn voorspelling en die zijn meestal ( 99%) niet accuraat of zo algemeen dat ze in elke winter passen.
MAAAAR als je het stukje even leest dan zie je dat wat hij beschrijft erg overeenkomt met het weer van de laatste tijd en wat ook past bij een druk meanderende golfstroom. ( ik doel hier even op de URL van weather online.)
Dus als je even tussen de regels doorleest kun je zien dat met wat hij beschrijft best wel een redelijke verwachting is op basis van de huidige trends.
( en dat is veel verplaatsing van de 200hPa en veel last van depressies dus vuil weer)
Of winter in gaat kicken ergens midden Januari.. geen idee dat weten we dan pas, maar ik denk dat hij er niet ver naast zal zitten als er geen grote veranderingen gaan plaats vinden in het weer. ( en dan doel ik even tot 31 december) | Gewijzigd: 6 november 2012, 22:35 uur, door Callie-P
Wat jij zegt is toch ook lange termijn
het is wat iedereen zegt, wat ik nu zeg he
Haha, regel jij maar thunder snow voor mij, dan ben ik happy | Gewijzigd: 7 november 2012, 07:19 uur, door Marga
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:19 uur, door Marga