Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

7 Jan 2025 22:19:57

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

7 Jan 2025 11:27:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Clarke, AL; Conecuh, AL; Monroe, AL; Washington, AL; Wilcox, AL.

7 Jan 2025 05:30:09

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Dallas, AL; Perry, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cullman, AL; Limestone, AL; Madison, AL; Morgan, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Butler, AL; Conecuh, AL; Monroe, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chilton, AL; Shelby, AL.

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Butler, AL; Conecuh, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bibb, AL.

7 Jan 2025 05:30:08

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Baldwin, AL; Clarke, AL; Mobile, AL; Monroe, AL; Washington, AL; George, MS; Greene, MS.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jefferson, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Limestone, AL.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bolivar, MS.

6 Jan 2025 21:04:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Caldwell, LA; Grant, LA; La Salle, LA; Winn, LA.

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Chicot, AR.

Actueel
1 / 4

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jenss
Moderator
6 november 2012, 16:19 uur | Bericht #375186
Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 12:44 uur Laten we maar hopen dat het het eerste kaartje word !

ik hoop het ook,net zoals december 2010,toen heb ik de grootste sneeuwvlokken van mijn leven gezien,
6 november 2012, 16:36 uur | Bericht #375187
December 2010 was voor mij de allesmooiste decembermaand die ik ooit had meegemaakt qua winterweer met supermooie sneeuwsituaties :| vooral die van maandag 13 december in omgeving twenthe het was de hele dag kurkdroog met temperaturen rond het vriespunt totdat het van s'middags 4 uur tot s'avonds 8 uur zeer hevig begon te sneeuwen! dat is echt niet te vergeten, en ook vlak voor de kerstdagen een aantal dagen met rijp (aanvriezende mist) wat nog mooierde plaatjes opleverde, toen dacht ik van.. wat willen we nog meer..:D  natuurlijk hoop ik ook op zo'n herhaling maar die dan ook in de 3e decade van november begint! elk jaar in deze tijd denk ik er weer aan terug gewoon schitterend was dat.

PS: ook ik ga voor kaartje 1

:| | Gewijzigd: 6 november 2012, 16:41 uur, door Marc Stoelers
Waarom deze advertentie?
jelle10
Lid
6 november 2012, 17:09 uur | Bericht #375188
het zegt natuurlijk niets, maar vond het wel leuk om te laten zien.
Als je de temperatuurgrafiek van 2012(blauw) vergelijkt met de temeratuurgrafieken van 2009(zwart), 2010(rood) en 2011(geel) dan zijn er toch een paar punten
die overeen komen met de grafiek van 2009 dus wie weet.:)

Stormpie
Lid
6 november 2012, 17:47 uur | Bericht #375198
@ Calliep

Bedankt voor je uitleg.
Valt nog vrij weinig over te zeggen dus..
Ik lees het hier wel

Oow en ik ga voor kaartje 4.
Scheelt mij een hoop ellende
Doe maar vriezen met een lekker zonnetje ! | Gewijzigd: 6 november 2012, 18:03 uur, door Stormpie
jelle10
Lid
6 november 2012, 18:05 uur | Bericht #375201
Citaat van Calliep, dinsdag 6 november 2012, 0:01 uurIk wil eigenlijk hier iets aan toevoegen. ... Edit Marga: knip
dus als ik het goed begrijp, stroomt de straalstroom van west naar oost.
door luchtgebieden wordt deze afgebroken en komt deze boven ons land.
Maar wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een laagdrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft??8|
want juist op tv enzo zeggen ze dat een hoogdrukgebied een strenge winter oplevert maar is dit dan fout?
  | Gewijzigd: 7 november 2012, 07:15 uur, door Marga
Stormpie
Lid
6 november 2012, 18:23 uur | Bericht #375202
Citaat van jelle10, dinsdag 6 november 2012, 18:05 uur Citaat van Calliep, dinsdag 6 november 2012, 0:01 uur:)dus als ik het goed begrijp, stroomt de straalstroom van west naar oost... Edit Marga: knip

Je moet niet alles geloven wat ze zeggen
Ligt er aan waar dat hogedrukgebied hangt.
En de straalstroom gaat altijd van west naar oost.

Plaatje 1 zie je dat de straalstroom zuidelijk ligt, dus die lagedruk gebieden blijven lekker hangen.
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:15 uur, door Marga
Callie-P
Moderator
6 november 2012, 19:28 uur | Bericht #375203
Citaat van jelle10, dinsdag 6 november 2012, 18:05 uur Citaat van Calliep, dinsdag 6 november 2012, 0:01 uur
Maar wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een lagedrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft??8|
want juist op tv enzo zeggen ze dat een hoogdrukgebied een strenge winter oplevert maar is dit dan fout?

vraag:
antwoord :
correct -> door voor de koelkast

vraag:
antwoord:
Niet juist..-> koelkast gaat de prijzenkast weer in
reden:  de straalstroom wordt niet onderbroken die fladdert vrolijk door, zoals je ziet golft in dit tekeningetje de golfstroom waardoor je als ware bergjes kan krijgen .. deze noemen we "ruggen"en soms zie je een kuil.. dat noemen ze "troggen"

vraag:
wat ik niet begrijp is dat in plaatje 1 boven ons land een lagedrukgebied is dit duwt dan juist de lucht naar boven? Waardoor de lucht van de straalstroom geen/ weinig effect op ons heeft?

Antwoord:
De lucht an sich heeft geen effect op ons, je moet je voorstellen dat deze luchtstroom zich op een hoogte bevind van 11km. De straalstroom is een aanjager voor de drukgebieden. Een drukgebied zal de lijn van een straalstroom zorgen ( voor zover ze in de buurt zit) maar ze kan er niet overheen.
Dus dat betekent als er aan de ene kant van het lijntje koude lucht zit en aan de andere kant warme lucht dan raken deze twee gebieden elkaar wel de straalstroom zorgt  voor een natuurlijke grens.

Kaarten die je veel ziet
  • Grondniveau, 
  • 850 hPa-kaart(ca 1450 meter hoogte),  ( o.a. belangrijk voor de sneeuw)
  • 700 hPa-kaart(3 km hoogte),
  • 500 hPa-kaart(5.5 km hoogte),
  • 300 hPa-kaart(9 km hoogte)  ( jet stream die we in de zomer gebruiken)
  • 200 hPa kaart (11 km hoogte).( dezelfde jetstream maar dan hoger en deze gebruiken we in de winter)
Een drukgebied bepaalt dus de richting vanwaar de lucht komt maar de straalstroom bepaalt tot waar drukgebieden gaan en welk pad ze volgen.
op kaartje 1 zie je 2 lagedruk gebieden en 1 hoog boven oost Europa. de aanvoer van lucht werkt als tandwielen.. je volgt de pijltjes en dan zie je hoe de stromingen lopen. en onderweg pikt zo een gebied weer lucht op die warm of koud kan zijn.

Vraag:

Antwoord:
zoals Stormpie net al zei heeft het natuurlijk altijd te maken waar dit hoog ligt. Als het hoog bijvoorbeeld met de kern boven Zwitserland hangt en dat wij aan de bovenkant van zo een hoog zitten dan komt er in dat hoog veel warme lucht uit het zuiden erin terecht. Dus niet koud.. ( gevreesde Euro-hoog)
Zoals je in het laatste plaatje ziet ligt de kern over de Oostzee hangt en dit gebied zorgt dan voor een aanvoer van koude lucht.. er vanuit gaande dat er natuurlijk koude aanwezig is. ( men noemt dit ook wel een russische beer).

beetje duidelijk ?
| Gewijzigd: 6 november 2012, 19:32 uur, door Callie-P
6 november 2012, 19:34 uur | Bericht #375205
Tsja , dec. 2010. Hier (A.dam West) was het zondagmiddag de 17.e een groot sneeuwfeest met onweer .  De kleine maar venijnige storing die boven het warme zeewater nog eens activeerde bracht een pak sneeuw van ongeveer 20 cm   Daarbij steeg de temperatuur tijdelijk tot iets boven nul om vanaf  de namiddag te kelderen tot - 5.C  Dat was na 2009 opnieuw genieten.  Net na de Witte kerst ging hier de winter als een Nachtkaars uit.      Om terug te komen op de vier mooi omschreven kaartjes,  Ik ga voor optie drie. Je ziet nu eigenlijk al een langere tijd m u v een korte periode vorige week het steeds terug keren van een zuidelijke component.  Daarom mijn eerdere verwachting van een zachte en relatief droge winter. | Gewijzigd: 6 november 2012, 19:37 uur, door sneeuwschuiver
6 november 2012, 21:28 uur | Bericht #375212
Citaat van sneeuwschuiver, dinsdag 6 november 2012, 19:34 uur Tsja , dec. 2010. Hier (A.dam West) was het zondagmiddag de 17.e een groot sneeuwfeest met onweer . .. Edit Marga: knip
Het kan altijd nog anders worden vooral als er zich meer kou in het noorden opbouwt in december bijvoorbeeld en de wind draait bij ons maar net naar N-NO hebben we al een goeie winterprik te pakken dacht ik, maar dan moet ook echt alles op zn plaats vallen natuurlijk

ook hoor ik van sommigen over dat we in de 3e decade van november wel eens kouder weer kunnen gaan krijgen en dat we een sneeuwrijke winter krijgen, weet iemand hier wat meer van af ?? | Gewijzigd: 7 november 2012, 07:16 uur, door Marga
Stormpie
Lid
6 november 2012, 21:39 uur | Bericht #375214
Citaat van Marc Stoelers, dinsdag 6 november 2012, 21:28 uur Citaat van sneeuwschuiver, dinsdag 6 november 2012, 19:34 uur Het kan altijd nog anders worden vooral als er zich meer kou in het noorden opbouwt in december .. Edit Marga: knip Al lees je hierboven, kom je er wel uit.
En niet vergeten lange termijn kan altijd veranderen

| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:17 uur, door Marga
6 november 2012, 21:58 uur | Bericht #375215
naja, ik vind het altijd beter, op LT geen mooie kaarten te hebben, dan kunnen ze plots als verrassing op middellange termijn komen? vorig jaar hadden we steeds prachtrun's op LT, kwam nooit uit. en die 14dagen (of 10dagen daar) ijsdagen.. kwam meer onverwachts dan de warme perioden (vond ik toch)
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
6 november 2012, 22:04 uur | Bericht #375216
Citaat van Stormpie, dinsdag 6 november 2012, 21:39 uur Citaat van Marc Stoelers, dinsdag 6 november 2012, 21:28 uur Citaat van sneeuwschuiver, dinsdag 6 november 2012, 19:34 uur
Al lees je hierboven, kom je er wel uit. En niet vergeten lange termijn kan altijd veranderen Edit Marga: flink in citaten gesnoeid

Neem aan dat er met die stroming op het bovenste kaartje geen kou wordt aangevoerd naar ons of heb ik het mis ?
| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:18 uur, door Marga
Callie-P
Moderator
6 november 2012, 22:06 uur | Bericht #375217
Citaat van Marc Stoelers, dinsdag 6 november 2012, 22:04 uur Neem aan dat er met die stroming op het bovenste kaartje geen kou wordt aangevoerd naar ons of heb ik het mis ?

nope.. dit zorgt voor de aanvoer van warmte ( relatief dan).

ps. maak je citaat iets kleiner.. ( plaatjes eruit)

Huidige GFS run is drama (12H).. geen enkele kans op winterweer.. integendeel.
Zonder met een bulk aan kaartjes te komen.. de temp graph laat erg goed zien wat de trend is ... heeeel erg constant "warm"..

Bij weather-online verwachten ze een groene kerst en geen winterinval voor mid januari..
(en wat ze daar schrijven komt aardig overeen met de bovenstaande tabel)

http://www.weatheronline.co.uk/cgi-app/reports?MENU=Seasonal-outlook

| Gewijzigd: 6 november 2012, 22:25 uur, door Callie-P
6 november 2012, 22:25 uur | Bericht #375218
Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  
Stormpie
Lid
6 november 2012, 22:33 uur | Bericht #375219
Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:25 uur Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  
Wat jij zegt is toch ook lange termijn :P
Callie-P
Moderator
6 november 2012, 22:34 uur | Bericht #375220
Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:25 uur Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  
Ja dat is idd een lange termijn voorspelling en die zijn meestal ( 99%) niet accuraat of zo algemeen dat ze in elke winter passen.
MAAAAR als je het stukje even leest dan zie je dat wat hij beschrijft erg overeenkomt met het weer van de laatste tijd en wat ook past bij een druk meanderende golfstroom. ( ik doel hier even op de URL van weather online.)

Dus als je even tussen de regels doorleest kun je zien dat met wat hij beschrijft  best wel een redelijke verwachting is op basis van de huidige trends.
( en dat is veel verplaatsing van de 200hPa en veel last van depressies dus vuil weer)

Of winter in gaat kicken ergens midden Januari.. geen idee dat weten we dan pas, maar ik denk dat hij er niet ver naast zal zitten als er geen grote veranderingen gaan plaats vinden in het weer. ( en dan doel ik even tot 31 december) | Gewijzigd: 6 november 2012, 22:35 uur, door Callie-P
6 november 2012, 22:34 uur | Bericht #375221
Citaat van Stormpie, dinsdag 6 november 2012, 22:33 uur Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:25 uur Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  
Wat jij zegt is toch ook lange termijn :P

het is wat iedereen zegt, wat ik nu zeg he
Stormpie
Lid
6 november 2012, 22:37 uur | Bericht #375222
Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:34 uur Citaat van Stormpie, dinsdag 6 november 2012, 22:33 uur Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:25 uur Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  Wat jij zegt is toch ook lange termijn :Phet is wat iedereen zegt, wat ik nu zeg he
Haha, regel jij maar thunder snow voor mij, dan ben ik happy | Gewijzigd: 7 november 2012, 07:19 uur, door Marga
Callie-P
Moderator
6 november 2012, 22:38 uur | Bericht #375223
Citaat van Stormpie, dinsdag 6 november 2012, 22:37 uur Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:34 uur Citaat van Stormpie, dinsdag 6 november 2012, 22:33 uur Citaat van Gilleeesss, dinsdag 6 november 2012, 22:25 uur Dat zijn lange termijn voorspellingen lol.. Dan moet je alles op een rijtje zetten. en komt het er op neer dat we normale winter gaan krijgen .. Meerderheid zegt zelf kans op iets koudere dan gemiddeld.  Wat jij zegt is toch ook lange termijn :Phet is wat iedereen zegt, wat ik nu zeg he Haha, regel jij maar thunder snow voor mij, dan ben ik happy  maar dan wel even op KORTE termijn

| Gewijzigd: 7 november 2012, 07:19 uur, door Marga
6 november 2012, 22:41 uur | Bericht #375224
Gelieve geen chat van te maken he ;). Blijft het wat overzichtelijk voor de anderen... :D
Onweersdagen met hagel: 2 ---- Licht onweer: 7
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.891 topics, welke bij elkaar 448.533 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.611 leden.
Het nieuwste lid is Sneeuwschuiver57.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 18 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 18, lezen 2 mensen het topic "Uitslag raad het aantal ontladingen 4 + 5 juli 2015".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2025 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden