http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html
Dat zeg je elke dag
Gister nog winterse neerslag gehad?
Edit:
En het hagelt hier
2 tellen maar toch.. | Gewijzigd: 5 november 2012, 17:52 uur, door Stormpie
Ja het was echt heerlijk vandaag in het zonnetje, voel gelijk mijn energie terugkomen
Ja het was echt heerlijk vandaag in het zonnetje, voel gelijk mijn energie terugkomen
Naja, hele dag binne gezeten (stage )
Om het simpel uit te leggen:
De straalstroom is in onze streken de drijvende kracht voor het weer. Hij vormt als het ware een glijbaan waarlangs depressies worden meegevoerd. ’s Zomers loopt de straalstroom gewoonlijk ten noorden van ons land, ’s winters volgt hij meestal een zuidelijker koers. Bij een noordelijke route van de straalstroom bevinden we ons in relatief warme lucht met een opeenvolging van depressies. Loopt de straalstroom ten zuiden van ons land, dan trekken de depressies ten zuiden van ons voorbij, maar bevinden we ons in een koude luchtmassa.
Gaat de straalstroom ‘meanderen’ (kronkelen als een rivier), dan kunnen hogedrukgebieden en depressies komen vast te liggen, zodat een zogenaamde blokkade (geblokkeerde circulatie) ontstaat, die grote afwijkingen in het weer veroorzaakt. ’s Zomers kan zo een stationair hogedrukgebied boven Oost-Europa ontstaan, met voor ons land warme wind uit het oosten en wekenlang mooi weer. Gebeurt zoiets ’s winters, dan is er een langdurige periode van strenge tot soms zeer strenge vorst.
Bron:
http://www.infometeo.be/pilot/jetstream2.php
Grondvorst al op de kaart.
| Gewijzigd: 5 november 2012, 19:27 uur, door Stormpie
Hier de maandverwachting( actueel ) voor januari..:
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
waar kan ik tekenen?? xd
heb je misschien ook de maandverwachting van december.
| Gewijzigd: 5 november 2012, 21:31 uur, door winter98
heb je misschien ook de maandverwachting van december.Ja, maar die veranderen mee met de nieuwe runs net als hierboven dus eigenlijk niet echt een vaste verwachting ( is meer een samenvatting van wat de runs brengen)..Maar ik wil je wel de link geven waar je elke dag de samenvattig/maandverwachting kan bekijken
Hier is ie:http://www.meteociel.fr/modeles/cfsme_cartes.php?ech=0&code=0&mode=8&carte=2&run=10
( En ik zie net dat de verwachting wat is verander vanwege de nieuwe run, maar nog steeds -3 tot -5 graden onder het gemiddelde voor januari )
Edit: voor degenen die het interessant zouden vinden of er nog niet van op de hoogte waren: Weerplaza heeft nu ook een 24 UUR buienadar aangemaakt
| Gewijzigd: 5 november 2012, 22:12 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Om het simpel uit te leggen:
De straalstroom is in onze streken de drijvende kracht voor het weer. Hij vormt als het ware een glijbaan waarlangs depressies worden meegevoerd. ’s Zomerxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxooi weer. Gebeurt zoiets ’s winters, dan is er een langdurige periode van strenge tot soms zeer strenge vorst.
Bron:
http://www.infometeo.be/pilot/jetstream2.php
Ik wil eigenlijk hier iets aan toevoegen.
Ja het klopt als de straalstoom in een bocht ligt ( meandert) we zeer koud weer KUNNEN krijgen.
Echter er zijn een paar factoren die ervoor kunnen zorgen dat een meanderende jetstream ( in de winter gebruiken we 200hPa ipv 300hPa) ons meer ellende kan bezorgen dan fun.
Onder andere:
* de kracht van de straalstroom
* de positie van de straalstroom
Als we te maken hebben met een sterke straalstroom en ze dus actief blijft golven dan is er juist geen kans op stabiel weer, integendeel dan krijgen we juist een zeer onstabiele winter. ( men noemt dit ook wel een vuile winter).
Zeker als de lengtegraad waarop deze straalstroom zich bevindt ook nog eens hoog ligt (noordelijk) hebben we meer kans op een zachte winter dan op een koude winter. Simpelweg omdat de koude dan geblokkeerd wordt door deze straalstroom.
Wat we op dit moment zien is dat de straalstroom redelijk hoog ligt met als gevolg dan we vaak in de bodem van een trog zitten en dan ook nog eens aan de verkeerde kant. Dit zorgt ervoor dat we dan wel een noordelijke stroming kunnen hebben maar deze stroming wordt dan gevoed door meestal een hoog wat op de oceaan ligt. Wij zelf zitten dan in een Laag. Dus als het niet koud genoeg is in het noorden dan krijgen we kwakkelweer..
Ik heb hieronder wat tekeningen gemaakt die het een beetje uitleggen.
( overigens er zijn nog vele andere varianten te verzinnen dan ik hieronder teken, maar ik hoop dat je met deze tekeningen begrijpt dat een sterk meanderende jetstream niet positief hoeft te zijn, dus deze 4 tekeningen zijn puur fictief maar ik hoop dat ze wel te begrijpen zijn.
Overigens de zwarte streep is dus de jetstream ( die is veel breder maar voor het gemak even 1 lijntje ) Deze loopt van links naar rechts --> die kant op dus
vVrder zie je wel wat positieve ontwikkelingen op GFS. Er wordt hier en daar wat gebouwd aan mooie hoogs in het noorden.. en 1 keer zag ik de jetstream een hele mooie diepe trog over Europa trekken.,.. Kortom de winter rommelt !
:) | Gewijzigd: 6 november 2012, 00:09 uur, door Callie-P