Zo ik heb gegeten.nu de uitleg:
De reden van het onderstaande kaartje ( 500hPa) is dat het erg leuk is om te zien dat er een hele schakel is van laag en hoog dat ervoor zorgt dat er aanvoer van koude lucht mogelijk is. ik heb de kernen even een kleurtje gegeven ( Laag= rood en met behulp van pijlen laat ik zien hoe de stromingen op dit kaartje lopen.)
We krijgen onze lucht aangeleverd vanuit het noorden ( zie pijlen) en vanuit het westen. Het westen wel indirect. Het hoog op de oceaan zorgt ervoor dat er relatief milde lucht in deze keten geblazen wordt. Desondanks wordt er koude lucht aangevoerd vanuit het noorden.
Op de 850hPa zie je dat de temperatuur op +/- 1,5km hoogte onder het vriespunt is. Dit hebben we o.a nodig voor sneeuwval.
Hier is niet helemaal duidelijk wat de temperatuur boven de Benelux is maar het zal iets hoger zijn dan -5.
Min vijf is nog wel aan de magere kant, maar met de aanvoer van deze lucht kan dit makkelijk kouder worden.
Hieronder de MAX temperaturen voor 12h overdag (!) 4 graden is makkelijk te overwinnen door een fixe sneeuwbui.
er zijn nog wat meer factoren waar je mee kan bepalen of we kans op sneeuw hebben, maar die laten we nu maar even buiten beschouwing aangezien dit wel de belangrijkste kaarten ( en de makkelijkste zijn) om te intrepeteren.
| Gewijzigd: 28 oktober 2012, 20:27 uur, door Callie-P
Zeker even lezen dit !
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36369/berichtgeving-over-de-herfst-2012-europa/ | Gewijzigd: 28 oktober 2012, 20:31 uur, door Callie-P
Vanochtend reed ik met de auto over de A28, luisterde naar een bepaalde radiozender (geen reclame maken). Om het uur/half
uur komt het nieuws er voor, vaak bezorgd door het ANP. Dit is ongeveer wat ik hoorde:
Vanacht was het erg koud, in Twente heeft het zelfs -10,2 gevroren!
Toen ik dat hoorde, dacht ik "dat kan niet, behalve op 10 cm hoogte". Natuurlijk is die -10,2 wel gehaald, maar ik dacht. Dat
weet niet iedereen dat het op grond hoogte was. Niet op neus hoogte (1,5 / 2m) Dus nu denkt iedereen in Nederland (
(behalve op dit forum of andere weerdeskundigen) dat het inderdaad ruim 10 graden heeft gevroren. Terwijl het het eigenlijk
6 graden was op "meethoogte" | Gewijzigd: 28 oktober 2012, 20:36 uur, door Delta
Vanochtend r******r wat ik hoorde:
Vanacht was het erg koud, in Twente heeft het zelfs -10,2 gevroren!
Toen ik dat hoorde, da*******evroren. Terwijl het het eigenlijk
6 graden was op "meethoogte"
yep het was inderdaad sensatie zoekerij van de media... het was op 10 cm hoogte... maar ja het klinkt wel leuk he -10,2 in oktober.
Maaaar hoe dan ook het is veeeeel kouder op 2mtr dan normaal dus we hebben gewoon te maken met lage temperaturen.
( hier aan de kust is het niet onder nul geweest maar op 10cm hoogte zal het vast wel ergens -1 zijn geweest..)
| Gewijzigd: 28 oktober 2012, 20:47 uur, door Callie-P
Wat het door veel mensen beleefte winterse weer de afgelopen 48 uur,betreft, hier in het westen niets van gemerkt..
| Gewijzigd: 28 oktober 2012, 21:41 uur, door sneeuwschuiver
Met de huidige verwachting zal oktober op normaal eindigen kwa temperatuur en iets natter dan normaal.
| Gewijzigd: 28 oktober 2012, 22:50 uur, door Callie-P
Wat het door veel mensen beleefte winterse weer de afgelopen 48 uur,betreft, hier in het westen niets van gemerkt..
Ik denk dat je Meridionale stromingen bedoelt. En waar men het op dit moment over heeft is het golven van onze straalstroom (200hPa)
Dit noemen we meanderen. En Meanderen doet de straalstroom wel.. het gevolg van een "meanderende "straalstroom is dat je het ene moment een rug boven Europa kan hebben en het andere moment een trog. ( golf beweging) en dit zorgt er weer voor dat we de ene keer bijvoorbeel een zuidwest krijgen en de volgende keer een noord west enz enz
Als je naar de huidige kaarten kijkt zie je dat dit op dit moment veel voorkomt.
Overigens; ik weet niet hoe het in Amsterdam was maar hier in Den Haag hebben we meerdere vormen van Winterse neerslag gehad. ( behalve droge sneeuw dan )
dus "het westen" heeft wel wat winterigs over zich heen gehad maar niet overal
Mocht je meer willen weten over deze stromingen, kijk dan hier: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/36054/herfst-winterverwachting-2012-2013-discussie/373683/#message373784
| Gewijzigd: 29 oktober 2012, 00:30 uur, door Ben47
gaan we 2 keer wegwaaien ?
| Gewijzigd: 29 oktober 2012, 14:37 uur, door Callie-P
de eerste winterprik is uitgedeeld, vooral in noord europa en de alpen is het zeer koud geweest en zijn er bakken sneeuw gevallen extreem voor oktober, we zullen nu even geduld moeten hebben tot ongeveer 13/14 november voor weer zeer koude lucht ons kan bereriken en ook hier met een serieuzere echte winterinval rekening gehouden kan worden, echt warm zal het voorlopig niet worden wel is er tegen het weekend kans op een zuidwesten storm vooral aan de kust.
de eerste winterprik is uitgedeeld, vooral in noord europa en de alpen is het zeer koud geweest en zijn er bakken sneeuw gevallen extreem voor oktober, we zullen nu even geduld moeten hebben tot ongeveer 13/14 november voor weer zeer koude lucht ons kan bereriken en ook hier met een serieuzere echte winterinval rekening gehouden kan worden, echt warm zal het voorlopig niet worden wel is er tegen het weekend kans op een zuidwesten storm vooral aan de kust.
Rond 13/14 november.. okee! we wachten in spanning af, heb je misschien een link over dit stukje?
| Gewijzigd: 29 oktober 2012, 16:36 uur, door Marc Stoelers