Maar ik zie later weer een verandering naar zw wind.. temperatuur stijgt dan weer... ik hoopte eigenlijk dat het oosten-noorden wind de overhand zou krijgen..
Mijn ideale winter is het zeewater flink laten afkoelen door n/o wind totdat we vanuit westenwind ook sneeuw krijgen veel. (herrinerd zich winter paar jaar terug in het noorden) | Gewijzigd: 24 oktober 2012, 09:16 uur, door Joeke12
persoonlijk ben ik in deze tijd al blij met kwakkelbuien
Tja lange termijn he.. de 12h run heeft ze wederom van de kaart geveegd.
de 12h run is denk ik voor ongeveer 99% een ZW wind met veel regen en temperaturen rond de 8 graden.
Vrees dat deze trend voorlopig nog wel even aanhoudt.
Nou ja de temperaturen zijn op dit moment natuurlijk veel te hoog voor winterweer, maar de ontwikelingen in het weer neigen eerder richting een sneeuwrijke ( vuile) winter dan richting een droge koude winter.
We zullen gewoon moeten afwachten
Edit: de 18h run.. heeeeel snel vergeten voor de mensen die de LT kaarten graag raadplegen.. Groot Azorenhoog en een dikke vette WC en een afvlakkende 200hPa
gelukkig is de 18h run meestal de cowboy run. | Gewijzigd: 25 oktober 2012, 00:36 uur, door Callie-P
Nou ja de temperaturen zijn op dit moment natuurlijk veel te hoog voor winterweer, maar de ontwikelingen in het weer neigen eerder richting een sneeuwrijke ( vuile) winter dan richting een droge koude winter.
in ieder geval geen sneeuw voor het blad van de bomen is graag. Geeft teveel schade.
in ieder geval geen sneeuw voor het blad van de bomen is graag. Geeft teveel schade.
Dus eerst een flinke storm en dan kan de winter komen.
Overigens....die mooie winterse kaarten die naarmate tijd de vordert verdwijnen als ' sneeuw voor de zon ' In welke ( zachte ) winters heb ik dit meer gezien ? De tendens lijkt er langzaam weer in te komen. (ik blijf ook bij mijn N.V .W. en E D. met een verwachting van een relatief droge en zachte winter) | Gewijzigd: 25 oktober 2012, 12:07 uur, door sneeuwschuiver
NEERSLAG:
Achter het eerste koufront en op het tweede koufront geven de modellen een zwak neerslagsignaal. Dit is te herkennen in de waarnemingen op de Noordzee. Allemaal nog ondiepe convectie, maar wel met toppen die langzaam aan net in het ijs komen. Gezien het sterke maritieme karakter en de zakkende FZL neemt de kans op ijsaanzetting in de SC bewolking toe.Verder steeds meer SC-toppen in het ijs met mogelijk af en toe wat lichte regen. De buien op de trog zijn nog onzeker omdat alleen HiRLAM dit gebied actief laat zijn. Vrijdag overdag met name buien in de kustgebieden. Volgens NESO is er in het oosten en zuidoosten van het land zelfs kans op een vlokje natte sneeuw. In de Ardennen uiteindelijk mogelijk droge sneeuw.
Bron: Knmi
| Gewijzigd: 25 oktober 2012, 14:54 uur, door Bart Standaert
Dus eerst een flinke storm en dan kan de winter komen.Mwah, de blaadjes moeten eerst nog wat "bruinen" en wat losser zitten....
Maar in tegenstelling tot wat we 2 weken terug lazen http://www.nu.nl/wetenschap/2928301/nederland-relatief-laat-in-herfsttooi.html
heb ik het idee dat het dit jaar juist vroeger is.
En als we het vergelijken met de rampdag Sterker nog, toen dat artikel verscheen waren de beuken al aan het verkleuren, de eiken begonnen net.
Wel veel minder vruchten dit jaar, geen appels, peren, frambozen.
Idd de kansen op wat winterse neerslag blijven op de kaarten staan. Limburg vrees ik wel voor. Heb eerder de Ardennen in gedachten.
en daarna .. hmmm straks maar eens kijken of de huidige run ons blij gaat maken
| Gewijzigd: 25 oktober 2012, 21:11 uur, door Callie-P
Maar het is mooi dat we zo vroeg al wat met de kou te maken krijgen!
Ik hoop op een koude en sneeuwrijke winter! Een herhaling van 2010!