begint het geklaag en gezeur nu al? niet doen! het is amper een maand herfst!
bekijk het week tot week ! scheelt je een hoop teleurstelling
weather without storms is no weather at all.
ik hecht belang aan 1 maand vooruit, de rest bekijk ik eens uit nieuwsgierigheid en om de variatie van week tot week te vergelijken, en op dit moment is het hudige model van CFS nog steeds aan de orde.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ja ik ga denkik in de winter naar klaagforum moeten xD hahaa Maarja, gisteren was run CFS echt wel top run voor winter. Nu GFS op einde een azorenhoog in de maak?? (LT). idd week per week kijken dan maar..
Laat maar komen zou ik zeggen
de overgang hoeft ook niet zo snel... dan krijgen we chagarijnige hoofden van de mensen die minder met het weer hebben...
komt bij de herfst is ook mooi! ik heb dan ook geen favoriet seizoen! mijn kinderen wel! zomer! die klagen nu al over koude handjes op de fiets
en het s'avonds niet meer naar buiten mogen omdat het al donker is! wij haten hefst en winter riepen ze! pff stelletje aanstellers! ik hoor ze nog wel weer, als ze hun snotneusjes over mijn ramen gleren en wijzen naar de eerste sneeuw! maargoed eerst nog maar even die wind en regen overleven
hou je in moedertje natuur... het is pas herfst!
(EDIT Ben47:je tekst buiten de lijntjes geplaatst) | Gewijzigd: 12 oktober 2012, 13:10 uur, door Ben47
Aan de ene kant wil ik altijd zo snel mogelijk wat winterweer te zien krijgen(ik kan nooit wachten), Maar aan de andere kant ben ik bang dat de winter dan zo weer over is. Afijn, ik lees weer gezellig mee! | Gewijzigd: 12 oktober 2012, 14:08 uur, door joeppiejoep01
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
| Gewijzigd: 12 oktober 2012, 19:51 uur, door Ben47
Voor wat het waard is,.....er is een uitdrukking die zegt: "Als de potten vol zijn, kunnen de deksel erop!" Het regent al een aantal weken, en ik vraag meaf of dat voorlopig ook zo blijft? Of krijgen we nog een nazomer van het tweede garnituur??
Ik weet er niets meer van..... 'Kwas toen 1 3/4 jaar oud. | Gewijzigd: 13 oktober 2012, 18:53 uur, door RensII
… Wauw.. De huidige set weerkaarten (anno 8 oktober 2012) laten menig winterliefhebber in de Lage Landen huiveren. In het eerste deel van onze voorlopige winterprognose gingen we uit van een iets koudere variant ter vergelijking van het jaar 2011-2012. Als we de volgende weermodellen (UKMO, GFS en ECMWF) mogen geloven, zou het inderdaad wel eens interessant kunnen worden de komende winter.
Reeds heel vroeg in het huidige herfstseizoen laten de weerkaarten winterse aspiraties zien. Een hogedrukgebied ter hoogte van Scandinavië en depressies die vanuit het oosten richting het westen opschuiven. Als we dergelijke setting zien in december, januari en februari mogen we ons hartje alvast ophalen voor transportkou en eventuele ‘sneeuwdepressies’ …
Weermodel GFS
Het Amerikaanse weermodel (GFS) berekent een ongeveer gelijkaardige situatie voor de periode tussen 12 en 17 oktober. Via WAA (warmte-advectie) wordt er in het hoge noorden een hogedrukgebied ontwikkeld. Hierdoor kunnen depressies vanuit het westen worden afgeblokt en komt er een continentale stroming vanuit het oosten op gang. Helaas levert dat nu weinig tot geen spektakel op..
Weermodel ECMWF
Het Europese weermodel (ECMWF) laat wat mij betreft de best mogelijke situatie zien die we als winterliefhebber kunnen krijgen. Een ‘vinger’ met hogedruk in onze omgeving waardoor depressies van over de Atlantische Oceaan geen greep krijgen op ons weerbeeld. Tegelijkertijd stroomt er aan de oostelijke zijde koudere lucht richting het Oostblok. Als de wind nadien uit het oosten gaan waaien,… dan wordt het bij ons bitter koud !
Conclusie;
rond het 3de deel van november stilaan kouder met winterse vries temperaturen,
begin december eerste drooge sneeuw mogelijk,
neerslag zal boven gemiddelde liggen dus door de vriestemperaturen sneeuw,
en waarschijnlijk door aanduidende kaarten een grote kans op een witte kerst,
We zijn nog maar half oktober dus wat het CFS nu al zegt is voor mij allemaal nog koffiedik kijken
daar hecht ik 0% waarde aan. Het is al moeilijk om een week verwachting goed te hebben laat staan
een verwachting van 4 maanden vooruit.
Voor Nederland lijkt de gemiddelde afwijking voor de drie maanden samen rond of iets boven langjariggemiddelden over het tijdvak 1961-1990 te liggen. T.o.v. het huidige langjarig gemiddelde van 1981-2010 zal dat een fractie koeler zijn.
Omdat het hier gaat om het totaal van de drie maanden kunnen de afzonderlijke maanden behoorlijk afwijken. Zo kan bijv. november te warm, december te koud en januari normaal uitvallen t.o.v. het langjarig gemiddelde voor die afzonderlijke maanden.
De ingetekende waarden zijn de verwachte afwijkingen voor de drie maanden tesamen in graden celsius t.o.v. de langjariggemiddelden over het tijdvak 1961-1990.
Bron: met.no | Gewijzigd: 14 oktober 2012, 21:01 uur, door Ben47
Aangezien de ENSO (El Niño Southern Oscillation) in de neutrale fase blijft en sinds juli zijn de anderen ENSO indicatoren zoals de Southern Oscillation Index (SOI) en het tropische wolkenpatroon ook neutraal gebleven zijn gebleven, verwacht ik, dat de NAO index rond de neutraal schommelt. In de periode van 17 juni tot 14 oktober is de NAO index niet onder de -1 gekomen en heeft in de periode van eind aug tot half september op +een klein beetje gezeten. Ik verwacht, dat deze trend zich blijft handhaven.
Bron: CPC (Climate Prediction Centre van NOAA)
Lees ook: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34209/kans-op-el-nio-50/#message372873 | Gewijzigd: 14 oktober 2012, 17:35 uur, door Marga
Aangezien de ENSO (El Niño Southern Oscillation) in de neutrale fase blijft en sinds juli zijn de anderen ENSO indicatoren zoals de Southern Oscillation Index (SOI) en het tropische wolkenpatroon ook neutraal gebleven zijn gebleven, verwacht ik, dat de NAO index rond de neutraal schommelt. In de periode van 17 juni tot 14 oktober is de NAO index niet onder de -1 gekomen en heeft in de periode van eind aug tot half september op +een klein beetje gezeten. Ik verwacht, dat deze trend zich blijft handhaven.
Bron: CPC (Climate Prediction Centre van NOAA)
Lees ook: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/34209/kans-op-el-nio-50/#message372873
Wat voor winter zullen we hiermee kunnen krijgen voor als deze trend zich blijft handhaven?
alvast bedankt
Edit Sanwa: Plaatje uit citaat verwijderd | Gewijzigd: 15 oktober 2012, 08:15 uur, door Sanwa